Kivoin kuvataiteen tehtäväsi koulussa?
Nyt kun on muisteltu käsitöitä, niin kertokaapa myös ne kivoimmat kuvistyöt.
Ja voi laittaa myös, jos on ollut jotain outoja tehtäviä.
Onko kuviksesta ollut hyötyä työelämässä tai elämässänne muuten?
Kommentit (6)
Tykkäsin kuviksessa eniten tehtävistä, joissa sai vapaasti tai melko vapaasti päättää itse, mitä piirtää. Annettiin löyhästi aihe: piirrä metsä, piirrä kaupunkimaisema, piirrä unelmiesi talo, piirrä lintu jne. Aina välillä oli sellaisia tehtäviä.
Kivoimmat materiaalit olivat sellaisia, joiden takia ei tarvinnut ravata ympäri luokkaa, esim. hakemassa värejä, vettä vesiväreihin tms. Väriliidut ja hiili olivat suosikkejani. Kun jokaiselle jaettiin tarvikkeet eikä omalta paikalta tarvinnut poistua, oli kivan rauhallista luokassa. Hiilellä tuli lisäksi hienoa jälkeä.
Eniten inhosin askartelu- ja muotoilutehtäviä. Muotoilulla tarkoitan esim. savitöitä. Olin siinäkin taitava, mutta inhosin sitä sotkemista, tarvikkeiden määrää sekä melua, joita sellaiset tehtävät luokassa aiheuttivat.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kerran tehtiin ruutusuurennos sarjakuvasta ja lopuksi puhekuplaan sai keksiä oman tekstin. Se oli kivaa, koska se oli vähän "teknisempää" kuin pelkkä "piirrä puu" tms., ja lopputulos oli aika hieno. Väriopista on ollut oikeasti hyötyä, ei työelämässä, mutta muuten.
Itse tykkäsin ala-asteella kun sai piirtää lintuja. Sen jälkeen en olekaan koulun kuviksesta tykännyt vaikka olen muuten tykkään piirtää, maalata, muovata yms.
Lyijykynäpiirros kuvismaikan luokassa olleesta pääkallosta. Tykkäsin myös todella paljon taidegrafiikasta, syövyttämällä tehty ei onnistunut kovin hyvin, mutta kaiverretusta (mallina täytetty haukka) tuli aika hieno.
Suht outoa oli, kun piirrettiin ensin edessä istuvan hiukset ja profiili, sitten valittiin eläin, jota edessä istuva muistutti. Piirrettiin eläimen vartalo, johon yhdistettiin tämä ihmisen pää. Tuli tosi hienoja ja sitten vähintäänkin erikoisia töitä.
Tykkäsin useimmiten todella paljon kuvaamataidosta, joskus annoin sen hiukan lannistaa itseäni, että luokalla oli taitavampia oppilaita. Nykyisin en juurikaan enää piirrä tai mitään muutakaan. Olen ehkä liian perfektionisti.
Vierailija kirjoitti:
Kerran tehtiin ruutusuurennos sarjakuvasta ja lopuksi puhekuplaan sai keksiä oman tekstin. Se oli kivaa, koska se oli vähän "teknisempää" kuin pelkkä "piirrä puu" tms., ja lopputulos oli aika hieno..
Mulle tuli tämä heti ensimmäisenä mieleen. Se oli yksi onnistuneimpia töitäni.
Lukiossa piti tehdä maalaus, jossa sai käyttää vain yhtä väriä ja siitä tehdä mahdollisimman paljon eri sävyjä. Tein puistomaiseman smaragdinvihreällä.