Purjevene vai kesämökki?
Kommentit (37)
Mökki soutuvene, tyyni järvi ja aurinko.
Mökki jos on metsäläinen ja alemmin koulutettu, purjevene jos on kaupunkilainen ja korkeammin koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Mökki jos on metsäläinen ja alemmin koulutettu, purjevene jos on kaupunkilainen ja korkeammin koulutettu.
Niillä korkeammin koulutetuilla on molemmat, mökki ja sen rannassa purjevene.
Itse myin mökin pari vuotta sitten ja hankittiin purjevene ilman aiempaa kokemusta. Saunoissa käydään lukuisilla retkisaarilla ja monesti lapsille on samanikäistä seuraa muissa veneissä. Kulut n 1200€ vuodessa eli ei aivan älyttömät. Ei mökkiä enää..
Jos teillä on normi kesälomat eikä esim. opettajien 10 viikkoa, niin mökistä ehkä enempi iloa. Veneellä
ei viikonloppuna kauas pääse ja alkaa kyllästyttää lähimaisemat. On myös säälle aika altista puuhaa. Sitten kun on se loma, osuu jotkut pakolliset sukupippalot siihen ja taaskaan ette kerkee mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Itse myin mökin pari vuotta sitten ja hankittiin purjevene ilman aiempaa kokemusta. Saunoissa käydään lukuisilla retkisaarilla ja monesti lapsille on samanikäistä seuraa muissa veneissä. Kulut n 1200€ vuodessa eli ei aivan älyttömät. Ei mökkiä enää..
Missä säilytätte venettä talvella? Ihmeen halvalla pääsette, jos tuossa on kaikki kulut.
Mites se vanha sanonta menee: ”Sailing, the art of going slowly nowhere while getting wet & poor.”
Ja Suomessa vielä suurimman osan vuodesta paatti on kuivalla maalla ja/tai on ###€€**:n kylmä.
Välimerellä ehkä menisi
Mulla on vene ja mökki. Mökin kulut isommat. Veneestä vakuutus 100€ vuosi ja kunnostus 100-300€ kevät. Venepaikka 185€ ja talvisäilytys 50€.
Vene on myynnissä. Mökki kivempi. Enenmmän tekemistä. En jaksa sitä veneilyn sosiaalisuutta. Joka saaressa on aina joku jne. Oma
Rauha mökillä eikä haittaa tuuli, sade ja kylmyys...
En kumpaakaan. Viinaa ja naisia. Tsekkihu*ran tisseiltä vedetty kokaviiva voittaa kaikki mökit ja veneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä korkeammin koulutetuilla on molemmat, mökki ja sen rannassa purjevene.
Meillä on mökki saaressa, purjevene ja moottorivene. Purjehditaan joka kesä noin kuukauden ajan.
Mökki. Veneillessä joutuu oleman sosiaalisempi, ainakin jos kiertää kesäisin Saaristomerta ja yöpyy vierasvenesatamissa. Mökillä saa olla just sellainen metsäläinen kuin haluaa.
Isomman moottoriveneen ottaisimme kyllä mielellämme mökille, sellaisen millä voisi tehdä pidempiä päiväretkiä. Nyt on vaan sellainen pulpettivene.
Ehdottomasti vene. Mökki on työpaikka, ei seillä saa levaätä .Ja kun lopultakin voisi tulee kesävieraat kutsumattomina.
Vene on melkoinen ylläpidettävä. En sano, etteikö mökkikin ole, mutta mökki säilyttää mielestäni kuitenkin arvonsa paremmin. Siihen satsatut eurot eivät katoa samalla tavalla.
Vene on vähän kuin auto. Veneen arvo laskee 10- 15 % vuodessa. Vaikka sen huoltoon ja korjaukseen panostaisi rahaa joka kevät.
Itseäni ei innosta myöskään veneilyn yksitoikkoisuus. Tasaista vettä silmän kantamattomiin, kunnes pääsee seuraavaan retkisatamaan. Aurinkoisella säällä ehkä ok, mutta usein vihmoo vettä päivästä toiseen.
Itse kaipaan jopa enemmän tilaa. Pienet tilat (vaikka olisi pieni keittiö ym. ruuan laittoon) jotenkin hankalia. Toinen kait tykkää juuri sellaisesta kompaktista (vähän sama ihmisrotu kuin ne, jotka tykkää esim matkailuautoista).
Itse veneilen edellä olevasta huolimatta jonkin verran, koska puolisoni pitää veneilystä.
ostatte purjeveneen ja purjehditte niin monta kesää kuin jaksat. Meilläkin oli purkkari ja kierrettiin saaristoa. Nyt en enää kaipaa merelle samalla tavalla. Mökillä aina paremmat puitteet + makea vesi on parempi uimavesi.
hanki jään murtaja voit talvellakin hyödyntää
Tietysti mökki. Kuinka monta päivää kesässä on niin hyviä että pääsee purjeveneellä retkeilemään? Yleensä max 0-10. Montako näistä osuu vk-loppuihin tai sinun kesälomallesi 3-5 pvä. Montako näistä päivistä on aurinkoisia ja lämpöisiä, kenties 1-2. Mökkiä voi käyttää kuukausitolkulla, säässä kuin säässä. Purjeveneessä on paljon työtä ja maksuja: pohjan puhdistus ja talvivarastointi, lisäksi kaikki purjehtimiseen tarvittavat erikoistavarat ja vaatteet ovat järkyttävän kalliita. Purjevene ei sovellu hyvin tänne pohjoiseen koska meillä kesät ovat yleensä arvaamattomia ja melko kehnoja. Jos asuttaisiin välimerellä niin ilman muuta sitten kannattaisi hankkia purjevene. P.s. Perheeni omisti aikoinaan sellaisen nopean hytillisen veneen, eikä siitä ollut paljoakaan iloa vaikka sillä pääsi saaresta toiseen. Ainiin mieleen jäi myös se että niissä saarissa on määrätty määrä venepaikkoja, ja aina niihin ei mahdu. Ja niin aina mysryn jälkeen piti lähteä katsomaan että vene oli kunnossa.... Kannattaa vaikkapa vuokrata vene yhdeksi kesäksi niin sen jälkeen tietää innostaako ky. harrastus.
Minkälainen aktiviteetti palauttaa sinua eniten? Itse tykkään erityisesti marjastuksesta, sienestyksestä, puutarhanhoidosta ja pihatöiden jälkeen puusaunassa saunomisesta, joten mökki on minulle se oikea valinta. Veneilykin on ihan kivaa, mutten ole siihen samalla tavalla intona.