Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovela työpaikkakiusaaminen sosiaalialalla

väsynyt
28.05.2020 |

Olen aloittanut uudessa työssä sosiaalialalla, ja törmännyt valitettavasti sellaiseen tilanteeseen, että koen että minua kiusataan "epäsuorasti". Siis niin, ettei esim pomo sitä ymmärrä. Esimerkkinä eräs videoneuvottelu, johon en saanut suojattua yhteyttä (jonka sanoin kyllä esimiehelle, koska asia piti kuitenkin hoitaa tavalla tai toisella) niin kollega kommentoi että "No niin, eli sekään ei mennyt oikein!!". Toinen esimerkki, rynnätään minun huoneeseen ja puhutaan minun yli tyyliin "sillä on nää paperit täällä, se pitää niitä näin". Kolmas esimerkki, ei kerrota/perehdytetä asioita, ja sitten kun tuon ne yhteiseen tiimiin, miten olen yrittänyt asiaa hoitaa, niin kysellään että miksi noin teit ja pommitetaan. Ja viimeinen esimerkki, kun uutena en tosiaan osaa asioita, niin ei suostuta työpariksi, ja sitten pomo kommentoi että "eihän tätä hommaa kuule voi tehdä yksin".

Näitä esimerkkejä on loputtomiin. Onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia? Tämä on päivittäistä, ja olen ihan harkinnut jopa alan vaihtoa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoalan koulutukseen pitäisi lisätä kurssi missä käsitellään työpaikkakiusaamista ja perehdytään siihen minkä takia tuollainen käytös ei ole ok.

Vierailija
22/25 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, juu kyllä tuossa äsköisessä palaverissa täräytin ihan suoraan takaisin. Sinällään ihan hyviä neuvoja puolustautua mutta toki siinä on minusta myös se vaara, että liikaa syy kiusaamisesta siirtyy kiusatun harteille. Samalla logiikalla minihameisen naisen voi raiskata, ja sellaista koululaista kiusata, jolla ei ole samanlaisia tennareita kuin toisella. 

Pomoni on kädetön. Miettikää, edes hän itse ei osaa käyttää mm. tietojärjestelmää, eikä osaa omien sanojensa mukaan perehdyttää, kun ei "tiedä mitä kukakin osaa". Ihan katastrofi.  Edeltäjä lähti, kun ei kuulemma jaksanut työyhteisöä samoin sihteeri vetää diapamia.

Mä luulen että että a)vaihdan työpaikkaa (onneksi tällä alalla sentään töitä) ja jos se ei auta niin alaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomosi on siis täysin kädetön ja työkaverisi idiootteja. Tervetuloa vaan sosiaalialalle.

Teknisillä aloilla eli insinöörikoulutettujen tiimeissä harvemmin näkee tuollaista.

Joo, ei ole tuollaista insinööripuolella. Siellä ei voi edes kysyä, jos joku asia on jo kertaalleen selitetty. Lisäksi kaiken pitää olla täsmälleen oikein, myös niiden asioiden, joilla ei ole käytössä minkäänlaista merkitystä.

Vierailija
24/25 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin terveysalan itse samoista syistä, en vaan jaksanut niitä sairastuttavia hoitoalan ihmisiä(the irony of this!). Huomaa kyllä myös asiakkaana todellakin nuo narsistit hoito-ja sosiaalityöntekijöinä:(

Asiakkaille tietysti paha homma, jos kaikki ne harvat ahkerat, tunnolliset, empaattiset, edes jokseenkin asiakkaan asioista oikeasti välittävät lähtevät alalta, ja sinne jää vain nuo muiden kurjuudesta nauttivat, nöyryyttävät sadistit!

Vierailija
25/25 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sosiaalialan työntekijä,  

Opiskelen Metropolia ammattikorkeakoulussa sosiaalialan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa ja teen opinnäytetetyötäni työpaikkakiusaamisen kokemuksista sosiaalialalla.  

Oletko sinä sosiaalialan työssäsi ollut osallisena, kokenut tai todistanut työpaikkakiusaamista?  Mikä auttoi sinua selviytymään kokemuksestasi?  

Olen kiinnostunut kuulemaan tarinasi. Voit kirjoittaa vapaamuotoisesti juuri niin kuin olet tapahtumat kokenut.  Taustatietoina tarvitsen ikäsi ja sukupuolesi sekä sen, kuinka kauan olet työskennellyt sosiaalialalla. 

Henkilötietoja käsitellään tietosuojalain  https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20181050#Pidp446288176 mukaisesti opinnäytetyön kirjallisen ilmaisun tarkoitukseen. Opinnäytetyön tekijä voi tarvittaessa muokata arkistoitavia kirjoituksia tietosuojavaatimusten ja muiden laillisten vaatimusten täyttämiseksi. 

Kirjoitukset kerätään täysin nimettöminä ja tietosuojasi on varmistettu. Kirjoittaessasi itsestäsi tai muista, älä käytä tekstissäsi henkilöiden nimiä tai sellaisia yksityiskohtia, jotka loukkaavat yksityisyyden suojaa. Opinnäytetyössä voidaan käyttää otteita kirjoituksista ja niihin voidaan liittää antamiasi taustatietoja. 

Kiitos, kun haluat jakaa kokemuksesi!

Voit lähettää kirjoituksesi tämän linkin kautta:   

https://elomake.metropolia.fi/lomakkeet/35400/lomake.html

Taina Larvi-Autio  

Metropolia Ammattikorkeakoulu 

Sosionomi YAMK -opiskelija 

taina.larvi-autio@metropolia.fi 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan