Mitä erilaisia työpaikkoja on lähihoitajalle/sosionomille?
Olen aloittamassa lähihoitajaopinnot pian. Perus hoitotyö (esim.vanhukset tai lapset, sairaalat ja terveysasemat) ei oikeastaan kiinnosta, mutta eihän sitä tiedä vaikka innostuisinkin jostain noista kun näen työtä käytännössä. Meinasin että käyn lähäritutkinnon jonka jälkeen aloittaisin ehkä sosionomiopinnot. Kiinnostaisi tietää mitä kaikkia työpaikkoja lähärillä ja sosionomilla voi olla? Esim nuorisokodit kiinnostaa, ihmisten auttaminen on lähellä sydäntä.
Myöskään kolmivuorotyö ei kamalasti kiinnosta mutta antakaas tulla mitä tiedätte! Haluan lisää tietoa että suunta selkenisi.
Kommentit (8)
Minä olen tällä hetkellä sosiaalipalvelupäällikkö
palkka "vain" 5200 eur/kk
Hammashoitajalla ei toistaiseksi ole kolmivuorotyötä
Mä olen sosionomi(AMK). Työskentelen varhaiskasvatuksen opettajana päiväkodissa. Opiskelukavereitani työskentelee mm. perhekodissa, lastensuojelun perhetyöntekijänä, sosiaalihuoltolain mukaisessa perhetyössä (ns. ennaltaehkäisevä perhetyö), kuraattorina, erilaisissa hankkeissa ja projekteissa, kolmannella sektorilla mm. MLL.
Sosionomi (AMK) voi työskennellä mm. Kelassa, TE-toimistossa, sosiaaliohjaajana esim. aikuissosiaalityössä, päiväkodissa, vanhusten päivätoiminnan ohjaajana, ohjaajana lastensuojeluyksikössä.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajalla esim. sairaala, vanhainkoti, vanhusten viriketoiminta, vammaisten asuntola, ryhmäkoti,viriketoiminta, päiväkoti, erilaiset koulut, koulujen asuntolat, hammashoitola, lastensuojelun perhetyö, säätiöiden ohjaustyö, ensihoito, kotipalvelu... Mahdollisuuksia on erittäin paljon. Sosionomeista en tiedä tarkalleen.
Lastensuojelun perhetyö on sosionomien työkenttää. Perustason perhetyöstä (eli se, joka ei vaadi lasu-asiakkuutta) en tiedä.
Sosionomien työkenttä niin ikään on laaja. Työnhaku-sivuilta saanee jonkinlaisen kuvan eri töistä.
Olen mt- ja päihdesuuntautuneena lähihoitajana työskennellyt
-mielenterveyshoitajana psykiatrisessa sairaalassa
-lähihoitajana monissa vanhainkodeissa ja palvelutaloissa
-ohjaajana kehitysvammaisten ryhmäkodissa
-tuetun asumisen ohjaajana
-ohjaajana kehitysvammaisten koulussa
-ohjaajana nuorten psykiatrisessa kuntoutusyksikössä
-henkilökohtaisena avustajana
-kotihoidossa
-mielenterveyskotihoidossa
Jos sinulla on jo jokin toisen asteen tutkinto alla, niin mikset hae suoraan sosionomiksi?
Lähihoitajalla esim. sairaala, vanhainkoti, vanhusten viriketoiminta, vammaisten asuntola, ryhmäkoti,viriketoiminta, päiväkoti, erilaiset koulut, koulujen asuntolat, hammashoitola, lastensuojelun perhetyö, säätiöiden ohjaustyö, ensihoito, kotipalvelu... Mahdollisuuksia on erittäin paljon. Sosionomeista en tiedä tarkalleen.