Kela mokaa ihan tahallaan
Minulle tuli tänään Kelalta kirje jonka mukaan olisin hankkinut lääkettä enemmän kuin reseptissä lukee. Tämä ei todellakaan pidä paikkaansa. Siitä on todisteet.
Miksi ihmeessä näin tehdään? Yritetäänkö masentaa ihmisiä niin etteivät he edes selvittäisi vääryyttä ja tekisi valitusta.
Tässä tapauksessa Kela on täysin väärässä ja minä joudun selvittämään heidän tekemänsä virheet.
Kommentit (22)
Eihän apteekista edes anneta enempää, mulla ainakin laskevat hyvin tarkkaan sen kolmen kuukauden säännön mukaan.
Itselleni tullut monta kertaa väärä päätös asumistuesta. Valituksen jälkeen asia korjattu. Luulen, että toimivat näin tahallaan, säästääkseen kustannuksista. Luottavat, että osa tyytyy väärään päätökseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän apteekista edes anneta enempää, mulla ainakin laskevat hyvin tarkkaan sen kolmen kuukauden säännön mukaan.
Juuri näin. Siksi ihmettelen tätä. Ja minulla on vain yksi lääkäri. Ap.
Käyt pyytämässä apteekista ostokuitit ja printtaat omakannasta ostetut lääkkeet. Sitten lasket lääkeostoksesi ja vertaat sitä Kelan päätökseen ja toteat Kelan olleen aivan oikeassa. Ei Kela huvikseen noita päätöksiä lähettele. Muista syödä jatkossa lääkkeesi ohjeen mukaisesti.
Kela saa tiedot ostetuista lääkkeistä apteekista, missähän kohtaa virhe on voinut tapahtua ? Mutta vie todisteet Kelaan, niin siitähän se selviää ja jos on virhe, sen voinee korjata.
Vierailija kirjoitti:
Käyt pyytämässä apteekista ostokuitit ja printtaat omakannasta ostetut lääkkeet. Sitten lasket lääkeostoksesi ja vertaat sitä Kelan päätökseen ja toteat Kelan olleen aivan oikeassa. Ei Kela huvikseen noita päätöksiä lähettele. Muista syödä jatkossa lääkkeesi ohjeen mukaisesti.
Hoh hoijaa. Voin printata ostokset ja hakea lääkekuitit. Kela on väärässä ja tämä on törkeää.
Vierailija kirjoitti:
Siksi haluankin tietää miten näin voi tapahtua. Uskomatonta. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kela saa tiedot ostetuista lääkkeistä apteekista, missähän kohtaa virhe on voinut tapahtua ? Mutta vie todisteet Kelaan, niin siitähän se selviää ja jos on virhe, sen voinee korjata.
Menen tänään apteekkiin koska muutenkin on lääkkeitä haettavana. Pyydän tulosteet.
Lääkkeen määrää nostettu kelan tietämättä?
Vierailija kirjoitti:
Onko missään vaiheessa ollut mitään sekoilua esim. reseptiä uusittaessa tai apteekissa, kun olet hakenut lääkkeitä? Jos siinä on jäänyt joku väärin kirjattu tieto. Tosin apteekista ei kyllä mitenkään saa liikaa lääkettä ostettua ellei ole puolihuolimaton farmaseutti. Tai sitten farmaseutti ostaa sun reseptillä jotain ja diilaa sitä eteenpäin.
Kyllä Kelalla on mm. tällainenkin tehtävä. Varmistaa, ettei lääkkeitä käytetä väärin ja puuttua tilanteeseen ajoissa. Jos olet varma ettei siitä ole kyse, kannattaa selvittää esimerkiksi puhelimitse mistä tämä tieto on peräisin.
Uskoisin että kaikki kyllä ymmärtävät että Kela ei huvikseen kiusaa ihmisiä tai tee virheitä.
Ja "puistossa" biisissä Kela väittää että valot siniset välähtää vaatien pysähtymään, vaikka lapsikin tietää että poliisi käskee pysähtymään punaisella valolla. Selvästi tahallaan mokasi saadakseen mainosta musiikilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko missään vaiheessa ollut mitään sekoilua esim. reseptiä uusittaessa tai apteekissa, kun olet hakenut lääkkeitä? Jos siinä on jäänyt joku väärin kirjattu tieto. Tosin apteekista ei kyllä mitenkään saa liikaa lääkettä ostettua ellei ole puolihuolimaton farmaseutti. Tai sitten farmaseutti ostaa sun reseptillä jotain ja diilaa sitä eteenpäin.
Tälläinen mahdollisuus oli. Viikin yo apteekissa farmaseutti teki mokan ja joutui monta kertaa perumaan laskun ja taas uusimaan.
Pitääkin selvittää.
En ymmärrä, mistä on kyse - miksi Kela kysyisi sinulta, kuinka paljon olet jotain ostanut, ellet hae korvausta tuplana tai jotain..? Joka tapauksessa, Kelalla on taipumusta pitkittää hakemusten käsittelyä keksimällä väärää tietoa, jonka oikaisuun menee aikaa. Sillä pystytään jonkin verran karsimaan hakijoita.
Sinuna soittaisin Kelaan (ei mitään puhelin-ajanvarauksia!), siten saat asian hoidettua nopeasti. Muuten voi mennä viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälläinen mahdollisuus oli. Viikin yo apteekissa farmaseutti teki mokan ja joutui monta kertaa perumaan laskun ja taas uusimaan.
Sinne menen siis huomenna ja pyydän kuitit ja selvityksen.
Pitääkin selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin selvittää.
Mulla hotellin harjoittelija laskutti vahingossa tuplasti, ja virhe korjaantui vasta pyhien jälkeen. Olin loman alkupäivät ilman rahaa. En olisi ehkä edes huomannut virhettä, ellei rahan tarve olisi ollut juuri niinä päivinä niin tiukka.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, mistä on kyse - miksi Kela kysyisi sinulta, kuinka paljon olet jotain ostanut, ellet hae korvausta tuplana tai jotain..? Joka tapauksessa, Kelalla on taipumusta pitkittää hakemusten käsittelyä keksimällä väärää tietoa, jonka oikaisuun menee aikaa. Sillä pystytään jonkin verran karsimaan hakijoita.
Sinuna soittaisin Kelaan (ei mitään puhelin-ajanvarauksia!), siten saat asian hoidettua nopeasti. Muuten voi mennä viikkoja.
Puhelinajanvarauksen saa usein jopa seuraavalle päivälle. :)
Virheitä sattuu joka työpaikassa. Kyllä minäkin olen omassa työpaikassani laitellut sähköposteihin vääriä tietoja (ei mitään henkilötietoja, vaan esim. summia). Sitten virhe on korjattu. Ja minä tarkistan sähköpostini useampaan kertaan ennen lähetystä, toisin kuin monet työkaverini, joille sattuu virheitä vielä enemmän.
Olen itse asioinut KELAn kanssa ilman suurempia ongelmia. Kerran pyysivät selvitystä yhdestä asumistuen kuukaudesta, jonka selvitin ja sain pitää saamani summan.
Joo minäkin jouduin juuri kelalle selvittämään heidän tekemäänsä virhettä.