Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pelkällä ravinnolla saada nostettua ferritiiniarvoa?

vaikeaa
27.05.2020 |

Minulla on alhainen ferritiini ja raudanpuutteen oireita. Olen kokeillut käyttää rautalisää, mutta ongelma on että saan siitä pahoinvointia ja ummetusta mikä tekee lisän käyttämisen todella vaikeaksi. Olisiko jollain ideoita rautalisistä mitä maha kestää paremmin ja jotka ei aiheuttaisi tuonkaltaisia oireita? Olen nyt sitten päättänyt kokeilla voisiko ruokavaliolla saada jotain tuloksia. Verilättyjä, maksaa, lihaa ja sen semmoista enemmän ja jos yhdistäisi niitä c-vitamiiniin ja yrittäisi vältellä ruokia mitkä estää rautaa imeytymistä samaan aikaan. Onko joku saanut pelkällä ruokavaliolla rauta-arvoja nousuun? Mitä pitäisi ruokavaliossa muuta ottaa huomioon?
Mutta kysymykseni on, jos ferritiini on päässyt tosi alhaiseksi, onko tällaisesta kenelläkään kokemusta että olisi ollut apua.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile nestemäistä Floravitalia, tästä on myös ainakin S-ketjussa halvempikin versio, taisi olla Hankintatukun. Ravinnolla rautavajeen paikkaaminen käy tosi hitaasti.

Vierailija
2/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini todella alhaalla, eipä paljon päälle nollan enää. Sain rautaa suoraan suoneen, mikään muu ei enää auttanut. Voithan toki yrittää ruokavaliolla nostaa mutta se voi kestää tosi kauan jos rautavarastot on aivan tyhjät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain alussa kuvaamiasi oireita ja olen myös tosi herkkävatsainen. Aloitin tosi tunnustellen pienestä rauta-annoksesta lisäten sitä hiljalleen isommaksi. Jos yökötyksen tunne oli ikävää, pidin välipäivän lisän käytössä. Nestemäinen ja suusuihke sopii minulle paremmin kuin tablettimuotoinen. Käytän nyt Nordic Healthin vahva rauta sprayta.

Vierailija
4/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ternimaito kai on paras raudan nostaja?

Vierailija
5/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ruuasta saa rautaa.

Vierailija
6/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on floradix rautalisää. Semmosta mehua. 10 ml kahdesti päivässä. Maistuu aivan hirveälle.

Rautaruokia tai -lisiä ei pitäisi syödä samaan aikaan maitotuotteiden, kahvin, teen tai kaakaon kanssa, vaan pitää reilu aikaväli.

Oon viikon korjannut anemiaa ja viikossa on korvien humina loppunut. Käytän tuon floradixin loppuun ja sitten mietin miten taas jatkan jos on vielä jotain oireita. Oon syönyt joka päivä muutaman veriletun puolukoiden kanssa, maksamakkaraa ruislimppuviipaleen päällä, pinaattia munakkaassa ja vähentänyt kahvin ja maitotuotteiden määrää. Ruokajuomana vesi maidon tilalla.

Vierailija
7/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihassa, veripaltussa, ruisleivässä, pinaatissa on rautaa

Vierailija
8/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan itse rautaa vain joka toinen tai joka kolmas päivä, niin pysyy vatsaoireet siedettävinä. Ravinnolla nostaminen siinä vaiheessa kun vaje tullut tuskin onnistuu. Tätä mieltä oli lääkärinikin.

Vierailija
9/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut rautavarasto matala monta monta vuotta. Syönyt rautatabletteja useamman paketin ja kärsinyt järkyttävästä pahoinvoinnista. Nyt kontrollimittauksessa ferritiini oli 8. Eipä ole ollut tableteista apua. Harmittaa. Olisi kiva, että oli olisi normaali edes joskus, jos ei heikotus niin huono olo.

Vierailija
10/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mistä se alhainen ferritiiniarvo johtuu? Pitäisi ensin ratkaista se ongelma.

Rauta-arvojen nostaminen kun ei onnistu jos sulla on joku lääke tai imeytymishäiriö, joka ylläpitää alhaisia rauta-arvoja.

Vierailija
11/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa vaan nassuun. C vitamiinia raudan kanssa auttaa imeytymisessä. Itselleni sopii retafer, muut ei ollenkaan. Joskus sen sopivan valmisteen löytäminen kestää.

Vierailija
12/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mistä se alhainen ferritiiniarvo johtuu? Pitäisi ensin ratkaista se ongelma.

Rauta-arvojen nostaminen kun ei onnistu jos sulla on joku lääke tai imeytymishäiriö, joka ylläpitää alhaisia rauta-arvoja.

Runsaat kuukautiset on todennäköisin syy.

Vierailija
13/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mivitotalia kolme kuukautta putkeen.

Vierailija
14/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maidon juominen (erityisesti ruoalla) pitää ensinnäkin lopettaa kokonaan, jos sellaista vielä joku harrastaa. Se on yksi tehokkaimmista raudan imeytymisen estäjistä.

Vierailija
15/15 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferrodan on vatsaystävällinen ja imeytyy hyvin. Rauta myös imeytyy parhaiten kun sitä ottaa vain joka toinen päivä. Tästä on jotain tutkimuksiakin (lääkärini mainitsi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi