Lastenhoitajat, kehtaatteko hakea vaka opettajan paikkoja?
Pääkaupunkiseudulla on kova pula vaka opettajista ja luin että noin joka neljäs on epäpätevä. Ketä ne epäpätevät sitten on? Lastenhoitajia vai ketä? Kuinka epäpätevät pääsevät virkaansa? Kehtaanko lastenhoitajan pätevyydellä hakea vaka open paikkaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Epäpätevä kelpaa, koska hänelle ei tarvitse maksaa opettajan palkkaa.
Mutta epäpätevä on aina epäpätevä, koska alan koulutus puuttuu, ei pysty kaikkeen siihen, mihin koulutettu opettaja pystyy.
Ei pysty, vaikka itsestä niin tuntuukin, ja omassa mielessään jopa olisi parempi kuin pätevä opettaja.
Käytännössä tätä voisi verrata vaikkapa siihen, että lähihoitaja hakee lääkärin paikkaa.
Ei pidä paikkaansa, epäpätevyysalennus poistui jo joitakin vuosia sitten. Palkka maksetaan tehdyn työn perusteella ja epäpätevä saa open palkan jos opettajan sijaisuutta tekee.
En nyt ihan vertaisi vakaopettajaa lääkäriin.. toki opettajilla on paljon pedagogista osaamista. Mutta kyllähän kokenut ja asioihin perehtynyt lastenhoitaja tosiasiassa noista open hommista selviää aika helposti. Asioita opitaan etenkin tällä alalla nimenomaan käytännön kautta ja esim. kasvatustieteen perusopintoja voi lukea kuka tahansa normijärjellä varustettu vaikka avoimessa.
En tee open sijaisuuksia koska pidän enemmän lastenhoitajan työnkuvasta.
T. Lastenhoitaja
Mitä itse tiedän olleen lasteni päiväkodeissa epäpätevinä open sijaisina pitempiä pätkiä niin heillä on ollut myös korkea-asteen opintoja. Yksi ollut lastenhoitaja, jolla lisäksi muun alan tutkinto yliopistosta, toisella keskeneräiset opinnot, jotka pätevöittäisivät tehtävään (en tiedä oliko amk vai yliopisto), kolmannella sosionomi amk mutta ei lto:lta vaadittua suuntautumista lapsi- ja perhejuttuihin. Varmasti kokenut lastenhoitajakin voi päästä open sijaiseksi, mutta luulen että pätevien hakijoiden puuttuessa pyydetään jotain jo tuttua ennemmin.
Aiotko ap hakea? Teetkö nyt lh:n töitä?
Vierailija kirjoitti:
Aiotko ap hakea? Teetkö nyt lh:n töitä?
Teen, oon yksityisessä päiväkodissa ja täällä ainakin opet ja hoitajat tekee ihan samaa työtä. Meillä on omat pienryhmät ja huolehditaan kasvatustuokioista ja vasuista itse. Toimintasuunnitelmat tehdään yhdessä tasavertaisesti opettajan kanssa, mun työ ei mitenkään eroa täällä open työstä, palkkaa vaan saan vähemmän.
Mietin vielä hakemista, on muutenkin kiinnostusta vaihtaa paikkaa ihan vaihtelun ja uusien haasteiden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Epäpätevä kelpaa, koska hänelle ei tarvitse maksaa opettajan palkkaa.
Mutta epäpätevä on aina epäpätevä, koska alan koulutus puuttuu, ei pysty kaikkeen siihen, mihin koulutettu opettaja pystyy.
Ei pysty, vaikka itsestä niin tuntuukin, ja omassa mielessään jopa olisi parempi kuin pätevä opettaja.
Käytännössä tätä voisi verrata vaikkapa siihen, että lähihoitaja hakee lääkärin paikkaa.
Ei voi verrata. Lähäri ja lääkäri tekee eri töitä, ope ja hoitaja tekee päiväkodilla lähes samat työt.
Ihan ylioppilastutkinnon suorittanutkin voi tehdä luokanopettajan tai vaikka aineenopettajan sijaisuuksia.