Oletteko antaneet rotavirusrokotteen vauvallenne?Kokemuksia!
Esikoinen oli sairaalahoidossa alle vuoden ikäisenä rankassa rotavirusvatsataudissaan. Nyt pitäisi päättää, annetaanko pikkusiskolle rokote. Onko kellään kokemuksia rotavirusrokotteesta?
Kommentit (6)
Meilläkin molemmat isoveljet olleet taudin takia sairaalahoidossa ja olin jo päättänyt että vauvalle rokotus otetaan, mutta pidin hintaa kalliina, varsinkin kun tauti voi kuitenkin lievänä tulla! Näin olen ainakin ymmärtänyt! Korjatkaa jos olen väärässä!
Eli poika kohta 4kk ja ensimmäinen rokote annettiin 3kk neuvolakäynnin yhteydessä. Tai eihän se mikään rokote ollut, vaan suun kautta annettava juttu. Toisen osan saa sitten 5kk neuvolassa.
Meillä ei mitään sen kummempia haittavaikutuksia rokotteesta tullut, paitsi hieman kärttyisämpi ja huonounisempi poika oli n. 2vkoa rokotteen antamisesta. Käytettiin varuilta lääkärissäkin kun ajateltiin jos vaikka korvat vaivaa, mutta kaikki oli kunnossa ja lääkäri veikkasi huonotuulisuuden syyksi nimenomaan tuota rokotetta. Myös masu oli noihin aikoihin hieman kipeä. Mutta nämä kaikki mainitaan siitä tuoteselosteessa haittavaikutuksien kohdalla, eikä meillä enää olla huonotuulisia :) Kaverin vauva on " rotatettu" myös, eikä hänelle ole tullut siitä mitään vaivoja.
Vielä en osaa sanoa onko Rotarix ollut hintansa arvoinen, mutta toivon niin.
ei meillekään siitä neuvolassa puhuttu mitään. Itse lehdestä vaan luin ja perehdyin netissä asiaan tarkemmin. Sit soitin neuvolaan ja pyysin saada rokotteelle reseptin. Tuo Rotarix on ollut markkinoilla vasta toukokuusta, joten ehkä neuvolatkaan ei vielä ole ehtineet alkaa siitä sen isommin puhumaan... en tiiä onko noin, mut tuli vaan mieleen.
Ensimmäisestä rokotteesta tuli niin helvetilliset mahakivut, että kaduin jo koko tutkimukseen osallistumista! Huutoa kesti siis vain yhden yön ja sen jälkeen tyttö oli oma kiltti itsensä. Nyt jälkeen päin harmittaa, kun en antanut gefilusta. Toisesta rokotteesta nousi lievä kuume yhdeksi illaksi. Viime talvena tyttömme siis täytti 3-vuotta, jolloin saimme tietää hänen saaneen oikeaa rokotetta tutkimuksessa. Yhtään ainutta mahatautia ei ole sairastanut, jotka olisi kestänyt yli 2 päivää. Tutkimuksen mukaan rokote on kuulema tehokas ja pienten sairaalapäiviä vähentävä! Tyytyväinen siis olen ollut!
Silti hiukan yli vuosi sitten sairasti rotan. No varmaan suht lievänä, mutta kesti se ripuli silti 1,5 vkoa ja tartutti koko suvun.. Tyttö itse jakseli ripulista huolimatta aika hyvin, että olisi varmaan ollut pahempi tauti ilman rokotetta. Tosin esikoisella (silloin vajaa 5v) tauti oli vielä lievempi, eikä rokotetta ole saanut. Kuopukselle (9,5kk) en rokotetta aio ottaa, luottamus tehoon ei ole kauhean iso ja onhan niitä haittavaikutuksiakin olemassa.
Enää en kyllä lastani veisi " koekaniiniksi" mihinkään lääketutkimukseen!!
Päätimme lopulta, ettemme anna tuota rokotetta. On vielä niin lyhyeltä ajalta kokemustietoa sen toimivuudesta. En epäile sitä, etteikö estäisi rankimpia tauteja, ja olisi sikäli ihan ok juttu. Toisaalta jos kuitenkin voi tuohon virustautiin sairastua rokotuksesta huolimatta, niin päätimme olla sittenkin antamatta. En tiedä harmittaako vielä joskus...