Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun kysytään tyyliin: "Sinua ei varmaan kiinnosta lähteä mukaan"

Vierailija
27.05.2020 |

Jos kiinnostikin lähteä, niin noin muotoillun kysymyksen jälkeen ei enää kiinnosta.

Miksi joku muotoilee kysymyksen noin? Kysyykö vain kohteliaisuudesta, ja vihjaa samalla, ettei mukaan lähtemiseni ole toivottavaa? Vai mikä tuo mielestäni erikoinen kysymistyyli on?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kyllä lähtökohtaisesti mun korvaan on se olettamus, ettei kysyjä tosiaan oleta kiinnostavan. Tuollaiseen pitäsikin aina vastata "ai mistä niin päättelet"

Vierailija
2/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyjä kyllästynyt ainaiseen, ei mua huvita vastaukseen ja ehkäisee kysymyksenasettelullaan omaa pettymystään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei kiinnosta. Samalla tyylillä tulee vastattua. Vaikka miehelle olen kyllä "ilkeyttäni" sanonut, että kyllä kiinnostaa.

Vierailija
4/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tietää ihan varmasti. Yksinkertaisin tulkinta on se, että varovaisesti annetaan mahdollisuus kieltäytyä, koska toivotaankin kieltäytymistä. Toisaalta sitten ainakin minä voisin kysyä tuolla tavalla juuri silloin, kun en ihan ilkeä esittää toivetta suoraan ja haluan antaa tilaa kieltäytyä. Ja on vielä sekin mahdollisuus, että kysytään leikin vuoksi negatiivisesti, kun tiedetään, että kaveri on ihan innoissaan lähdössä.

Vierailija
5/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ollut liian monta kertaa vastarannan kiiskinä, niin ollaan totuttu siihen ajatukseen, että lähtökohtaisesti et ole (ainakaan mainitun kaltaisista) tekemisistä/tapahtumista kiinnostunut niihin lähtemään. Koetaan kuitenkin kohteliaaksi edes kysyä, jospa vaikka joskus yllättäisit ja lähtisitkin mukaan.

Vierailija
6/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo sellainen piilotettu vihjaus on. Että toivottavasti et tule mukaan...

Vierailija
7/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse kysyn noin, niin se tarkoittaa, että se minne ollaan menossa tai mitä oltaisiin tekemässä ei tosiaan varmaankaan kysyttyä henkilöä kiinnosta, mutta olis kuitenkin mukava yllätys, jos hän mukaan lähtisi.

8/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ainoa looginen syy kysyä noin olisi, että kysyjä olettaa, ettei toista kiinnosta juuri se tapahtuma tai että hän on tottunut saamaan kielteisen vastauksen.

Ei toisaalta kannata liikaa analysoida kysyjän motiivia, vaan lähteä mukaan jos kiinnostaa. 

Vierailija
9/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsirannikolla kysytään asioita tuolla tavalla. Ei sul maitoo ois jne. Voi siis olla että lause tarkoittaakin ”kiinnostasko sua lähte mukaan”

Vierailija
10/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piiloviesti on. Kerran mua pyydetiin osallistumaan yhteen tapahtumaan tähän malliin ja lähdinkin piruuttani mukaan. Ja niinhän siinä kävi, että olin kuin ilmaa paikalla olijoille.

Vierailija
11/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsirannikolla kysytään asioita tuolla tavalla. Ei sul maitoo ois jne. Voi siis olla että lause tarkoittaakin ”kiinnostasko sua lähte mukaan”

Samaa negaatiota Kymenlaaksossa. "Et sunkaa sie vaa mukaa lähtis" tarkoittaa "haluaisitko lähteä mukaan"

Vierailija
12/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaisin tuollaiseen kysymykseen naureskellen "voit huokaista helpotuksesta, en ole tulossa!"

Vierailija
13/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite kysyn noin, kun tiedän kyseessä olevan joku minkä tiedän olevan sellainen ettei se toista kiinnosta, mutta kysyn kohteliaisuutta.

Esim. siskoni kanssa menossa bändin X keikalle, tiedän ettei miesystävä pidä bändistä, mutta kysyn kuitenkin varmuudeksi. Hän yleensä vastaa: jos saa valita, niin ei tuu, mutta lähtee kyllä, jos haluan tai siskolla tulee este.

Vierailija
14/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaisin laulaa Popedaa vastaukseksi.

Vierailija
15/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi vähän niinku todeta oma kuvitelma toisen kiinnostuksesta ja kertoa, että voitas tehdä yhdessä, kun alkaa kyselemään kiinnostaisiko/lähtisitkö ja ottaa riski tuntea itsensä pelleksi kerjätessä seuraa, jota ei homma kiinnosta ollenkaan.

Ei sua varmaan kiinnostais pelaa frisbeegolffia?

Ei kiinnosta

No tehdäänkö jotain muuta?

Jne helppo jatkaa, jos haluaakin tehdä jotain yhdessä, muttei tiedä mitä ehdottaa.

Lähetkö pelaa frisbeegolffia?

En lähe

No ei sit. Heippa

Vierailija
16/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kysymyksistä on olettamuksia.

Vierailija
17/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vaihtoehto on, ettei kysyjä halua painostaa. Jos kysyy, lähdetko reissuun, niin on ihmisiä, jotka kokevat kysymyksen tungettelevaksi ja painostavaksi, koska eivät pysty sanomaan ei. Kun kysymyksen muotoilee ap:n esittämällä tavalla, niin siihen on helpompi vastata ei.

Vierailija
18/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet kieltäytynyt niistä 10 aiemmasta kerrasta kun on jonnekkin menty, mutta kohteliaisuudesta pitää silti kysyä mukaan.

Vierailija
19/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piiloviesti on. Kerran mua pyydetiin osallistumaan yhteen tapahtumaan tähän malliin ja lähdinkin piruuttani mukaan. Ja niinhän siinä kävi, että olin kuin ilmaa paikalla olijoille.

Itse pyysin ystävääni mukaan yhteen tapahtumaan tähän malliin ja sehän suuttui siitä, etten antanut huomiotani vain hänelle vaan pyrin tervehtimään montaa tuttua, joita ei oltu aikoihin nähty. Kai sitä olisi pitänyt kulkea käsi kädessä koko ilta.

Vierailija
20/36 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompi vähän niinku todeta oma kuvitelma toisen kiinnostuksesta ja kertoa, että voitas tehdä yhdessä, kun alkaa kyselemään kiinnostaisiko/lähtisitkö ja ottaa riski tuntea itsensä pelleksi kerjätessä seuraa, jota ei homma kiinnosta ollenkaan.

Ei sua varmaan kiinnostais pelaa frisbeegolffia?

Ei kiinnosta

No tehdäänkö jotain muuta?

Jne helppo jatkaa, jos haluaakin tehdä jotain yhdessä, muttei tiedä mitä ehdottaa.

En lähe

No ei sit. Heippa

En lähe

No sit lähetäänkin dokaamaan

No totakai!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi