Annatko kaupoille, palveluille ym palautetta helposti? Minne viimeksi? Millaisia hyvityksiä olet saanut?
Olen nyt vanhemmiten alkanut reklamoimaan heti jos ostamassani tuotteessa tai palvelussa on jotakin vikaa. Viimeksi esim. Ikea (josta en saanut koskaan vastausta nettisivujen toimimattomuudesta) tai sitten paikallisen K-Supermarketin tuoretiski vireillä parhaillaan. Kirjaston varaustekstiviestit (sain niitä kirjoista joita ei ollutkaan noudettavissa tai sitten samasta kirjasta tuli useampi viesti). Lidliin on vielä palaute laittamatta kun pakasteruusukaalit ovat todella huonolaatuisia nykyään (monta kappaletta pussissa sellaisia rusehtuneita). Viimeksi olen saanut hyvitykseksi lahjakortin 10 € kanafirmalta kun valitin tuotteesta kun siinä oli sulkia vielä kiinni nahassa :o
Kommentit (22)
Ostin kalliin ruokalautasen (n. 30 e). Oli ollutt vissiin kuukauden käytössä, kun halkesi keskeltä kuin veitsellä leikaten kun laitoin ruokaa lautaselle. Hyvityksenä valmistajalta sain samanlaisen lautasen. Olisin kyllä odottanut muutakin hyvitystä, koska lähettämästäni kuvasta näkyi lautasella oleva ruoka, joka tietysti oli syömäkelvotonta lautasen rikkoonnuttua. Musta oli oikeastaan aika noloa jopa, että hyvitys oli vain pelkkä lautanen.
Ei ole kauankaan, kun laitoin Prismaan viestiä siitä kuinka loistava nuori nainen heillä oli työntekijänä. Jäi hyvä mieli koko päiväksi :)
Mitäköhän hyvityksiä ajattelit kirjastolta saada?
Olet vissiin aika luonnosta vieraantunut, jos höyhenistä kanassa säikähdät.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän hyvityksiä ajattelit kirjastolta saada?
Olet vissiin aika luonnosta vieraantunut, jos höyhenistä kanassa säikähdät.
No haluaisin ettei jatkossa tulisi tekstareita kirjoista jotka eivät olekaan noudettavissa. Ei mun reklamaatioiden tarkoitus ole aina hyvitys vaan se että hommat sujuisivat jatkossa jouhevammin. Ja ei kanassa kuulu olla kiinni sulkia 1 cm pituisina vaikka olisi millainen teurastus.
Minä reklamoin aiheesta, en kärkkyäkseni hyvityksiä.
Annan palautetta aiheesta aina, viime aikoina olen saanut jakaa pelkästään kiitoksia!
Vierailija kirjoitti:
Ostin kalliin ruokalautasen (n. 30 e). Oli ollutt vissiin kuukauden käytössä, kun halkesi keskeltä kuin veitsellä leikaten kun laitoin ruokaa lautaselle. Hyvityksenä valmistajalta sain samanlaisen lautasen. Olisin kyllä odottanut muutakin hyvitystä, koska lähettämästäni kuvasta näkyi lautasella oleva ruoka, joka tietysti oli syömäkelvotonta lautasen rikkoonnuttua. Musta oli oikeastaan aika noloa jopa, että hyvitys oli vain pelkkä lautanen.
Ja miten itse käsittelit lautasta? Itse en olisi hyvittänyt mitään
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kauankaan, kun laitoin Prismaan viestiä siitä kuinka loistava nuori nainen heillä oli työntekijänä. Jäi hyvä mieli koko päiväksi :)
Ai niin, Prismasta ei tullut koskaan vastausta kun laitoin viestiä foodien kautta että hyllyssä on vanhaa tavaraa ja tuleeko tuoretta tilalle. Siis tällaisten esimerkkien takiako joku oikeasti suuttuu mulle niin verisesti että vastailee kuten tässäkin ketjussa on vastattu? Olisiko parempi jättää se vanhentunut grillikastike hyllyyn sanomatta kenellekään mitään? Myyjä voisi toki tehdä työnsä ettei asiakkaan tarvitsisi päiväyksiä vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Asiaa!
Vierailija kirjoitti:
En minäkään hyvityksiä aina odota mutta kyllä joku korvaus silloin on paikallaan jos ostamani tuote onkin käyttökelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten itse käsittelit lautasta? Itse en olisi hyvittänyt mitään
Ihan normmalisti. Miksi et olisi? Aika hiton noloa olisi ollut olla korvaamatta, vaikka noloa oli myös pelkän lautasen korvaaminen. Mutta arvaanpa, ettet ole sellaisessa (tai ylipäätään missään) työssä, jossa pitäisi firman mainetta ja asiakastyytyväisyyttä ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään hyvityksiä aina odota mutta kyllä joku korvaus silloin on paikallaan jos ostamani tuote onkin käyttökelvoton.
Etpä niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etpä niin.
No en. Esim. tuo Ikean tapaus oli se että reklamoin kun en pysytnyt laittamaan tuotetta ylös niin että siitä tulisi sähköposti-ilmoitus kun sitä taas myymälästä saisi. Ihan tarpeeni takia olisin toivonut että järjestelmä olisi toivonut. En mä sitä tuotetta ilmaiseksi halunnut enkä edes alennusta :D Vaan sitä että järjestelmä toimii.
Laitan palautetta jos tuote hajoaa, jossa on vielä takuuta jäljellä, jos olen siis ostanut verkkokaupasta. Näissä tapauksissa olen aina saanut korvaavan tuotteen ja yleensä olen saanut pitää myös hajonneen tuotteen.
Reilusti ennen viimeistä käyttöpäivää pilaantuneista tuotteista olen reklamoinut ja saanut aina korvaavan tuotteen summan.
Kerran tilasin lankoja ja sävy oli aivan erilainen kuin kuvissa. Luulin tilanneeni räiskyvän oranssia lankaa, kuten kuvien lisäksi nimi (Blazing Orange) antoi ymmärtää. Pussista paljastui kuitenkin todella haalea oranssi, hädintuskin porkkanan värinen. Reklamoin yritykselle ja ajatuksenani oli palauttaa langat, mutta sainkin pienen lahjakortin ja pitää nämä langat.
Olen aina ollut ihan tyytyväinen, jos saan rahan takaisin tai korvaavan tuotteen. Joskus kyllä ihmettelen, kun jotkut kertovat somessa, miten ovat reklamoineet jostain pilaantuneesta tuotteesta ja saaneet todella isot korvaukset tmv. Mietin, että mitenköhän reklamaatio on tehty, onko riehuttu tmv? Itse reklamoin aina asiallisesti ja laitan aina kuvat tuotteesta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Noissa hyvityksissä ei myöskään ikinä huomioida sitä, että reklamoinnista aiheutuu asiakkaalle ylimääräistä vaivaa. Mahdollisesti joudut varta vasten lähtemään käymään siellä tuotteen myyneessä liikkeessä jonne ei välttämättä olisi muuten mitään asiaa ja joka voi sijaita toisella puolella kaupunkia, tai postittelemaan tuotteita takaisin. Silti saat hyvityksenä vain sen uuden samanlaisen tuotteen (entä jos sekin hajoaa, sitten taas sama ruletti uusiksi?) tai rahat takaisin ja laimeat pahoittelut.
Minusta yksi älyttömimmistä reklamointitapauksistani oli parisen vuotta sitten KappAhlissa, kun lapsen t-paidasta purkautuivat helman ompeleet ihan kunnolla jo parin käyttökerran jälkeen. Vein paidan takaisin liikkeeseen ja arvatkaapa mitä sain hyvitykseksi? Koska oli heinäkuu ja alennusmyyntiaika, samoja paitoja oli siinä vaiheessa myynnissä jo jollain -50 % alella (itse olin ostanut hieman aiemmin täydellä hinnalla), ja minulle palautettiin paidasta vain tuo alehinta sillä perusteella että se on paidan tämän hetkinen arvo. Ja ihan oli siis kuitti mukana ja kaikkea, eli hyvin oli tiedossa paljonko olin siitä oikeasti maksanut. Eli sain lapselleni paidan pariksi käyttökerraksi puoleen hintaan ja sen jälkeen ei ollut paitaa ollenkaan. Eikä puhettakaan että olisi suuremmin pahoiteltu huonolaatuista tuotetta tai näkemääni lisävaivaa (kun jouduin palaamaan liikkeeseen reklamaation takia). Tympeä fiilis kyllä jäi, vaikkei mistään kalliista paidasta ollutkaan kyse, ja lisäksi jäin miettimään että entä jos heillä ei olisi ollut ko. paitaa enää myynnissä ollenkaan, niin olisiko sitten käynyt niin että eivät olisi hyvittäneet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, Prismasta ei tullut koskaan vastausta kun laitoin viestiä foodien kautta että hyllyssä on vanhaa tavaraa ja tuleeko tuoretta tilalle. Siis tällaisten esimerkkien takiako joku oikeasti suuttuu mulle niin verisesti että vastailee kuten tässäkin ketjussa on vastattu? Olisiko parempi jättää se vanhentunut grillikastike hyllyyn sanomatta kenellekään mitään? Myyjä voisi toki tehdä työnsä ettei asiakkaan tarvitsisi päiväyksiä vahtia.
Olen todennut, että tosiaan on vain parempi antaa olla. Kauppojen ja ravintoloiden toiveet saada palautetta ovat vain korulauseita. Todennäköisesti joku asiakaspalvelija vain vetää herneet nenäänsä, toinen vaihtoehto on, että palautteeseen ei vastata mitään. Tämä siis vastineeksi harmiin ja käytettyyn aikaan.
Nykyisin en reklamoi mitään vaan vältän paskan palvelun kauppoja ja tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen todennut, että tosiaan on vain parempi antaa olla. Kauppojen ja ravintoloiden toiveet saada palautetta ovat vain korulauseita. Todennäköisesti joku asiakaspalvelija vain vetää herneet nenäänsä, toinen vaihtoehto on, että palautteeseen ei vastata mitään. Tämä siis vastineeksi harmiin ja käytettyyn aikaan.
Nykyisin en reklamoi mitään vaan vältän paskan palvelun kauppoja ja tuotteita.
Mun boikottilistalle menisi siinä tapauksessa aika monta kauppaa :) Kahdessa kaupassa olen lakannut asioimasta kokonaan kun tulin huijatuksi tarjoushintojen kanssa tai muuten jäi kaupanteosta epärehellinen kuva. No nämä molemmat kaupat ovat sittemmin lopettaneet konkurssiin että tuskin olin ainoa jaloillani äänestänyt.
Kuulun yhteen Facebook-ryhmään, muistaakseni kokkausryhmästä luin tämän. Minulla olisi hämärä muistikuva, että tämä juttu taisi päätyä jopa Feissarimokiin.
Joku mies oli laittanut uuniin jonkun Atrian tmv. kanat siinä muoviboksissa, jossa ne myydään. Mies laittoi julkaisuun mukaan kuvan ja raivosi siellä ryhmässä, miten törkeää oli, että paketissa ei isolla ollut merkintää, että se EI sovellu uuniin, kun monissa muissa Atrian tuotteissa kuulemma on ollut merkintä, että soveltuu uuniin. Hänen mielestään silloin kaikkien pakkausten tulisi soveltua uuniin tai jotain, en muista enää tarkkaan. Raivosi siellä pitkän tekstin ja vuodatuksen ja kommenttikentässä raivosi kommentoijille, jotka pitivät tapahtumaa miehen omana huolimattomuutena.
Tämä kuitenki jatkui vielä, kun muistaakseni seuraavalla viikolla mies julkaisi kuvan Atrian lähettämästä kirjeestä, hän oli laittanut kuulemma kiukkuista palautetta tapahtuneesta Atrialle, josta sitä kovasti pahoiteltiin. Atrian kirjeessä pahoiteltiin todella kovasti ja selitettiin jotain niistä pakkauksista ja miehelle annettiin muistaakseni 30e tai 50e lahjakortti.
Siis oikeasti? Minä reklamoin aina asiallisesti ja ystävällisesti ja saan korvaavan tuotteen tai rahat takaisin asiasta riippuen. Ja kohtelen aina tavaroitani huolellisesti. Mutta sitten yksi kaveri ei viitsi lukea pakkauksesta mitään merkintöjä, vaan heittää muovisen paketin sen kummempia miettimättä uuniin, raivostuu asiasta ja luultavasti riehuu Atrian palauteosastolla/chatissa/asiakaspalvelunumerossa/sähköpostissa ja saa monta kymppiä siitä hyvästä? Ymmärrän kyllä yrityksiä ja aspoja tässä, että heti kättelyssä huomaavat vastassa olevan tällainen riehuja, jolloin helpoimmalla pääsee antamalla kunnon korvauksen, mutta tuntuu silti todella epäreilulta, että huonolla käytöksellä saa ylimääräistä.
Ai siksi että kauppa/palvelu on mokannut? Aika voimakas reaktio, taidat itse vastaanottaa reklamaatioita usein. Miksihän?