Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen laihtua enää psykoosilääkkeen käytön jälkeen? Olantsapiini lihotti 20 kg

Vierailija
26.05.2020 |

Kokemuksia? Miksi nuo lääkkeet lihottaa?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 3 eri neuroleptiä Ketipinor, Olantsapiini, Peratsin ja silti en ole lihonut vaan edelleen painan 55kg pituus 168cm.

No mulla oli taipumusta lihomiseen ennen lääkkeitäkin.

Eli et ottanut mitään vastuuta itsestäsi kun naamasi työnsit kermatorttua, lihapiirakoita ja sipsejä?

Siihen kiinnittää huomiota vasta kun on myöhäistä. On tässä ollut muutakin ajateltavaa.

Mitä ajateltavaa? Vanhempien äkillinen kuolema? Sairastuminen kesken opiskelujen? Avosydänleikkaus? Mitä sellaista ajateltavaa on?

Mitä se sulle kuuluu?

Itsehän aloitit kertomaan.

Tämä ketju ei ole sinunlaisille, jotka kiihottuvat ongelmaisten ihmisten kiusaamisesta.

Minä vain kysyin mikä on se paha tilanne?

Vierailija
22/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla menee 3 eri neuroleptiä Ketipinor, Olantsapiini, Peratsin ja silti en ole lihonut vaan edelleen painan 55kg pituus 168cm.

No mulla oli taipumusta lihomiseen ennen lääkkeitäkin.

Mulla ihan sama. Jos syön ns. normaaleja annoksia, lihon ihan varmasti, ilman lääkkeitäkin. Kerran erehtyin ostamaan Sokoksen lounaspisteeltä täysikokoisen salaattiannoksen. Sain sen juuri ja juuri syötyä, mutta olin niin täysi, että meinasin oksentaa, kun lähdin siitä kävelemään. Sen jälkeen olen aina ostanut kilohinnalla puolikkaan annoksen, ja ilman leipää. Se on oikein sopiva lounas minulle. Mitään kermaleivoksia tms. en syö edes joka kuukausi.

Olantsapiini sekä turvotti että lisäsi ruokahalua, ja saattoi se kaiken lisäksi vielä hidastaa aineenvaihduntaakin, joten minulla paino nousi kilon kuukaudessa, vaikka olin todella tarkka siitä, mitä suuhuni pistin. Normaalisyömisilläni paino nousi kilon viikossa, kun söin Olantsapiinia.

Kun lopetin lääkityksen, meni kuukausi ennen kuin mitään tapahtui. Sitten paino putosi ilman laihdutusta 2-3 kiloa kuukauden aikana. Ilmeisesti turvotus lähti. Sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään. Nyt on 2 vuotta lääkkeen lopettamisesta, enkä ole edelleenkään saanut lääkityksen aikana tulleita kiloja pois. Liikunta ja ruokavaliohan ovat ne todistetusti toimivat konstit, mutta niihin pitäisi repäistä jostakin motivaatio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirzatsepin nosti painon 51 kg-84 kg /160 cmvuodessa. Heti lopetuksen jälkeen lähti 7 kg itsestään. 1,5 vuotta niin olin normaalipainoinen, ilman erityisiä muutoksia. Lihon nykyään helpommin ja painoa on nykyään 60 kg. Mutta voit siis laihtua ihan vain lääkkeen lopettamalla. Se lisää ruokahalua, mutta tekee jotain muutakin mikä saa lihomaan.

24/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino nousee, koska lääke lisää ruokahalua.

Vierailija
25/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mimako kirjoitti:

Paino nousee, koska lääke lisää ruokahalua.

Osittain ehkä totta, mutta lihoin lähes silmissä lääkkeen käytön aikana vaikka söin normaalisti. Täytyy vaikuttaa aineenvaihduntaa hidastavasti. Muistaakseni virtsasin harvemmin myös.

Vierailija
26/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihottaako se lääke vai saako se syömään enemmän ts. lisää ruokahalua? Näillä kun on aika iso ero.

Lääke voi turvottaa ja/tai lisätä ruokahalua ja/tai hidastaa aineenvaihduntaa. Riippuu lääkkeestä ja ihmisestä. Sama lääke voi jollain tehdä näitä kaikkia, ja toisella ei näistä mitään.

Vierailija
27/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi alentua lukemaan ketjun ala-arvoisia kommentteja. Pystyt kyllä laihtumaan mutta se vaatii työtä. Nuo lääkkeet saa syömiset menemään ihan sekaisin. Normaalia nälkää tai kylläisyyden tunnetta ei enää tunne. On vain pohjaton nälkä..

Tee suunnitelma ruokailusta joissa kalomäärää on vähennetty reilusti. Noudata sitä vaikka vaikeaa on totuttaa keho ja mieli uuteen rutiiniin. Tsemppiä!

Vierailija
28/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain häiriintyy kylläisyyden tunteminen. Lisäksi ruokahalu kasvaa, joillain rajusti. Lisäksi aineenvaihdunta hidastuu. Kun nämä yhdistää, ei hyvä. Toisilla vaikutus ei ole näin raju, tähän vaikuttaa mm muut lääkkeet ja lääkkeen annostus, tosin ei suoraan korreloiden milligrammamäärään. Ja lääkitys tulisi vaihtaa, jos paino lähtee kovin nousuun. On kyllä yleistä tuo painon nousu varsinkin ketipinorilla. Joillekin tuo ruokahalun lisääntyminen toivottu efekti. Mutta nyt kun lääke on poissa, auttaa tietysti piristää aineenvaihduntaa eli syödä säännöllisesti, riittävästi ravitsevaa ruokaa ja liikkua. Ja nukkua riittävästi. Hyvin yksinkertaistettuna isot asiat. Mutta kyllä se paino pikkuhiljaa lähtee!

Vierailija
29/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihottaako se lääke vai saako se syömään enemmän ts. lisää ruokahalua? Näillä kun on aika iso ero.

Jouduin syömään tuota jonkun aikaa syystä x ja tein huvin vuoksi testin. Liikuin yhtä paljon, kuin ennen lääkettä (en silti ollut mikään himoliikkuja) ja söin harvoin ja pieniä aterioita.

Ja kappas, painoa tuli lisää sekä ruumiillisesti ne lisäkilot näkyivät myös vaa'alla.

En yksinkertaisesti ymmärrä, että miksi tuollaista näinkin huonostitutkittua myrkkyä vielä kaupataan.

Luulisi, että olisivat vuosien saatossa edes kehittäneet ko. lääkettä sellaiseksi, että se ei lihottaisi. Mutta ei.

En itse suosittelisi tuota lääkettä edes skitsofreenikoille.

Vierailija
30/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lääkettä joka LAIHDUTTAA? Jäi kiinnostamaan.

Vierailija
31/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkettä joka LAIHDUTTAA? Jäi kiinnostamaan.

Piri!

Vierailija
32/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouduin syömään tuota jonkun aikaa syystä x ja tein huvin vuoksi testin. Liikuin yhtä paljon, kuin ennen lääkettä (en silti ollut mikään himoliikkuja) ja söin harvoin ja pieniä aterioita.

Ja kappas, painoa tuli lisää sekä ruumiillisesti ne lisäkilot näkyivät myös vaa'alla.

En yksinkertaisesti ymmärrä, että miksi tuollaista näinkin huonostitutkittua myrkkyä vielä kaupataan.

Luulisi, että olisivat vuosien saatossa edes kehittäneet ko. lääkettä sellaiseksi, että se ei lihottaisi. Mutta ei.

En itse suosittelisi tuota lääkettä edes skitsofreenikoille.

Unohdin vielä tuosta aiemmasta kommentistani mainita, että tuon ko. lääkkeen syöminen puhkaisi tietynlaisen syömishäiriön itselläni siinä vaiheessa, kun tajusin sen lihottavan/turvottavan itseäni.

Vierailija
33/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että jotkut (monet?) lääkärit ajattelevat niin, ettei sillä ole niin väliä aiheuttaako joku psyykenlääke lihomista vai ei, kunhan potilas saa avun vaivaansa. Itse hakeuduin psykiatrille koska epäilin itselläni masennusta ja toki aavistin, että varmaan jotain lääkettäkin ehkä kirjoitetaan. Kerroin syömishäiriötaustastani, mutta siitäkin huolimatta lääkäri suositteli Mirtatsapiinia. Olin tietoinen, että ko. lääke voi aiheuttaa -tavalla tai toisella- lihomista, enkä luonnollisestikaan tahtonut sitä historiani vuoksi alkaa syömään.

Sain lopulta puhuttua itselleni toisen lääkkeen. Luulisi kuitenkin psykiatrin osaavan ottaa huomioon, ettei ehkä tuollainen lääke sovi ihmiselle, jolla on vuosien ahmimis-/anoreksiakierre takana. Ja vaikkei olisikaan, onko se jotenkin poikkeuksellista, ettei masennuksesta parannuttuaan tahdo, että hintana on mahdollisesti monta kymmentä ylimääräistä kiloa.

Toki joillekin nämä lääkkeet ovat varmasti ainut mikä auttaa eivätkä kaikki niistä saa lisäkiloja. Mutta olisi kuitenkin hyvä, että lääkärit huomioisivat tämänkin, etteivät kaikki halua lihoa vaikka haluavatkin apua masennukseensa lääkkeidenkin avulla.

Vierailija
34/34 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin itse psykoosilääkkeiden aloittamisen myötä 1,5 vuodessa 25kg, alipainoisesta lievästi lihavaksi. Olin tuolloin sairaalahoidossa, ja paino alkoi tippua pikkuhiljaa, kun pääsin pois. Nyt olen ollut pidemmän aikaa normaalipainoinen, mutta painon laskemiseen nykyiselle tasolle meni muutamia vuosia. Vähensin tai lopetin kokonaan herkkujen syömisen ja aloin käydä uimahallissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi