Pelottaa eksän reaktio uudessa suhteessa etenemisestä
Joo, ei kuulu varsinaisesti enää eksälle mitä elämässäni teen, mutta:
ollaan erosta asti oltu paljon tekemisissä pääasiassa netissä (ei lapsia), vaikkakin seurustelen nykyisin toisen henkilön kanssa, mistä ex tietää. Suhde päättyi jo muutama vuosi sitten siksi, että olimme eri elämäntilanteissa ja oikeastaan molemmat halusivat käyttää aikansa eri asioihin (toinen halusi asua ulkomailla ja toinen luoda uraa). Ex on kuitenkin viimeisen parin vuoden aikana pari kertaa ilmaissut, että nyt tilanteiden molemmilla tasaannuttua olisi mukava palata yhteen, mutten itse enää tunne häntä kohtaan muuta kuin ystävyyttä ja itsellä on tuo uusi, paremmin minulle sopiva parisuhdekin.
Ongelma on se, että haluan jossain välissä muuttaa yhteen tämän uuden kanssa ja oikeasti mennä jopa naimisiin. Jälkimmäinen on asia, jota luulin, etten ikinä halua (mistä ex hyvin tietää), mutta tämä taisi vain riippua oikeasti sopivan puolison löytämisestä.
Miten voin ikinä kertoa entiselle, että olen ollut valmis menemään jonkun toisen kanssa pitemmälle kuin hänen loukkaamatta häntä? Haluan ihan oikeasti säilyttää ystävyytemme, mutta tottakai nykyinen on ehdoton prioriteetti elämässäni. Ikää kaikilla tässä kuviossa on 30+.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä nykyinen mies on tästä? Kai hänelläkin jotain sanottavaa on. Vai oletko niin laskelmoiva, että vehtaat kahden miehen välillä ja vertaat heitä keskenään eivätkä he tiedä? Jos puoliso haikailee menneisyytensä perään, niin sitte on parempi mennä. Ei olisi minun arvoinen.
Mies?
Nykyinen tietää kaiken, eikä häntä haittaa, että silloin tällöin juttelen henkilön kanssa jonka kanssa minulla ei ole ollut juttua moneen vuoteen. Kuten sanoin alotuksessakin, niin nykyinen on ehdoton ykkösprioriteetti, eikä minulla ole mitään romanttisia tunteita eksää kohtaan.
Ap
Olet itsekäs ja epärehellinen muija, etkä ole ansainnut kummankaan miehen rakkautta. Saisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Olet itsekäs ja epärehellinen muija, etkä ole ansainnut kummankaan miehen rakkautta. Saisit hävetä.
Missä luki ap:n ja muiden sukupuolet?
Vierailija kirjoitti:
Oletpa tyly nykyistä kohtaan. Bitch.
Niin oletko ollut rehellinen tälle nykyiselle ja puhunut hänen kanssaan miten et pysty tälle parhaalle kaverillesi kertomaan yhteenmuutosta ja hääaikeista?
Pitäisin vähintäänkin outona, jos nykyiseni olisi yhteydessä exäänsä ja kertoisi hänelle meidän suhteemme vaiheet ensitreffejä myöten. Olisi se nyxäkin aika äkkiä ex tuolla toiminnalla.
Tunnenko hänet? Kuulostaa tutulta ja päivänpolttavalta aiheelta.
Olet luuserinössö - myös uuteen suhteeseen!
Jos haluat olla sen ystävä, selitä, että olet muuttamassa yhteen ja menemässä naimisiin ehkä tämän uuden kanssa - kerro että olet muuttunut ja muuttanut mieltäsi sen jälkeen kun olette asiasta viimeksi puhuneet. Sitten toivot, että se ottaa asian hyvällä eikä loukkaannu.
Jos sinulle on tärkeää olla loukkaamatta häntä, niin lopeta yhteydenpito jollain verukkeella tai hiivuta sitä, kunnes ette ole enää "ystäviä" joille olet velvollinen kertomaan mitä elämääsi kuuluu. Silloinkin eks saattaa harmistua, kun huomaa tai kuulee jostain sinun menneen naimisiin. Mutta miksi luulet, että se häntä niin kovasti loukkaa? Ja miksi välität niistä tunteista niin kovasti? Jokainen joutuu aina välillä pettymään. Se kuuluu aikuisen elämään. Meillä on oikeus kuitenkin muuttua ja muuttaa mieltämmekin siitä, mitä elämältämme haluamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet halunnut pitää ovea vielä vähän raollaan tuolle exälle? Olisiko aika olla rehellinen ja kertoa ihan avoimesti missä sinun elämässä mennään, eikä roikottaa tuolla tavalla toista löysässä hirressä?
Kerroin eksälle jo ennen ensimmäisiä treffejä nykyisen kanssa minne olen menossa ja hän tietää, ettei meillä ole romanttista tulevaisuutta, joten hän on kyllä siinä mielessä ihan kartalla.
Ap
Tietää, mutta onko sisäistänyt? Asia on sinulle selvä ja helppo, mutta joskus rakastanut toimii itselleen haitallisesti.
Jos ex toivoo yhteenpaluuta hän saattaa naiivisti ajatella, että suhteesi on vain jotain tilapäistä säätöä. Yhteenmuuttosi voi konkretisoida ovien sulkeutumisen ja aiheuttaa reaktion. Sinulle on jo kerrottu, että parempi olisi jos normalisoisit suhteen eksään ja jättäisit kaveruuden pois.
Esimerkiksi minulla ex-vaimo pari kuukautta eron jälkeen esitti todella iloista ja jutteli lasten asioista ja osittain omistaankin avoimesti, mutta jätti visusti mainitsematta sen ilon syyn. Uusi mies jota tapaili. Minä hölmö taas luulin, että eksä on nähnyt mitä hyvää meidän suhteessa oli ja harkitsee yhteen palaamista. Sama tilanne on luultavasti sinunkin jutussasi ja alitajunnassasi tiedät vaikka yrität rationalisoida asiaa omaksi eduksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä nykyinen mies on tästä? Kai hänelläkin jotain sanottavaa on. Vai oletko niin laskelmoiva, että vehtaat kahden miehen välillä ja vertaat heitä keskenään eivätkä he tiedä? Jos puoliso haikailee menneisyytensä perään, niin sitte on parempi mennä. Ei olisi minun arvoinen.
Mies?
Nykyinen tietää kaiken, eikä häntä haittaa, että silloin tällöin juttelen henkilön kanssa jonka kanssa minulla ei ole ollut juttua moneen vuoteen. Kuten sanoin alotuksessakin, niin nykyinen on ehdoton ykkösprioriteetti, eikä minulla ole mitään romanttisia tunteita eksää kohtaan.
Ap
Henkilölle, jolle nykyinen on ykkösprioriteetti ei ole mitään merkitystä, mikä ex ajattelee uudesta suhteesta. Ex on syystä ex eikä hänen kuulu olla sinun nykyistä suhdettasi määrittävä tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin oletko ollut rehellinen tälle nykyiselle ja puhunut hänen kanssaan miten et pysty tälle parhaalle kaverillesi kertomaan yhteenmuutosta ja hääaikeista?
Yhdelle parhaista*
Mutta kyllä, nykyinen tietää kaiken, eihän tässä ole mitään piiloteltavaa. Myös sen, että olin eksän kanssa ihan vaan ystäviä monta vuotta näiden kahden suhteen välillä ja etten halua loukata ketään.
Ap
Tietääkö tää sun nykyinen että roikotat eksääsi perässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdelle parhaista*
Mutta kyllä, nykyinen tietää kaiken, eihän tässä ole mitään piiloteltavaa. Myös sen, että olin eksän kanssa ihan vaan ystäviä monta vuotta näiden kahden suhteen välillä ja etten halua loukata ketään.
Ap
Normaalit ihmiset eivät loukkaannu siitä, että ystävä menee naimisiin. Normaalit ihmiset ovat siitä iloisia ystävän puolesta. Ihan ei nyt uppoa tuo selityksesi "vain ystäviä". Pelottavan sinisilmäinen se nykyisesi, jos hänelle uppoaa.
Uusi ei tarvitse eikä ansaitse tuollaista. Tulet saamaan takaisin!
Menetät uuden.
Olet säälittävä nahjus.
No jos hän loukkaantuu sinun naimisiinmenostasi tai edes epäilet, että loukkaantuisi niin kyllähän se niin on että hän ei ole täysin kartalla sinun ja tämän nyxäsi kuvioista.
Joten kyllä se näin menee, että jos menetät
” parhaan ystäväsi” niin se on voi voi.. ette te mitään ystäviä ole silloin pelkästään exäsi mielestä olleet.
Se että toinen ohi mennen mainitsee, että olisi kiva palata yhteen, että hänkään sitä auttamatta aidosti haluaisi. Sitä saattaa vaan joskus tietämättään huokailla ääneen niitä mönkään menneitä unelmia.
Taitaa olla aikamoinen tohveli sun nykyinen mies. Mun kanssa jos meinaat raidaa niin silloin ei olla eksien kanssa tekemisissä. Joko sä katkaiset sen homman tai minä käyn katkaisemassa.
Jaa tuolla jo se tulikin, että tietää. Mitä tää sun nykyinen on tuosta asiasta mieltä?
Jos oma kumppanini ei kertoisi eksälle, että on mennyt elämässä eteenpäin vaan antaa toisen elätellä toiveita yhteenpaluusta, niin perääntyisin. Selkeästi sulla on jotain tunteita eksääsi kohtaan, kerta hänen tunteiden ajattelu on sulle noin tärkeää ja pelkäät hänen loukkaantuvan. Et nähtävästi yhtään ajattele tätä uutta kumppaniasi, toivottavasti älyää jättää sinut.
Eksät ovat syystä eksiä.
Olet itse soppasi keittänyt, kun olet varta vasten jäänyt väleihin eksäsi kanssa.
Mua niiin ärsyttää ihmiset, jotka hankkivat elämäänsä kiusallisia tilanteita ja sitten lässyttävät tuskaillen, etteivät halua loukata ketään.
Aina välillä joku loukkaantuu, ja kaikki ei aina pidä sinusta. Jos joku ei pidä siitä miten toimit, hän saattaa arvostella sinua tai jopa jättää yhteytenne. Hyväksy se, kaikkia ei voi miellyttää. Ja ole järkevämpi tästä lähtien sen suhteen, kenen annat jäädä elämääsi.
En nyt ihan ymmärrä, mikä tässä on ongelmana. Miksi vatvot eksän tunteita uudesta suhteestasi noin paljon, jos olette ystäviä ja erostanne on aikaa, sekä eksä tietää uudesta suhteesta? Jos eksän ystävyys on tärkeää, voinet hänelle kertoa, että nykyinen suhteesi on vakava ja harkitsette yhteen muuttoa. Eksä tekee sitten omat ratkaisunsa, miten se vaikuttaa ystävyyssuhteeseenne. Et sinä tässä tilanteessa ole velvollinen ennakoimaan ja pohtimaan eksäsi tunteita. Keskity nykyiseen suhteeseesi, jos eksä on todella menneen talven lumia.
Jos erositte sen takia, että tulevaisuuden suunnitelmanne olivat eri, niin teillä on vielä tunteita toisianne kohtaan. Aivan sama vaikka haluaisit kieltää asian. Exiin ei syystä pidetä yhteyttä.