Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avopuoliso uhkaa heittää kadulle - miten toimia?

Vierailija
26.05.2020 |

Muutin miesystävän kanssa yhteiseen vuokra asuntoon tämän kuun alussa. Vuokrasopimus on vain miehen nimellä mutta molempien virallinen kotiosoite on täällä maistraatin ym tietojen mukaisesti.

Nyt mies tänään ykskantaan ilmoitti haluavansa erota ja käski minun heti pakata kassit ja etsiä itselleni väliaikainen yösija kunnes saan hankituksi oman vuokra asunnon. Tilanne itselläni on se että olen koronatilanteen takia tehnyt nyt vain keikkatöitä ja saanut juuri ja juuri oman osan laskuista ja ruoista maksettua ja pankkitilillä nyt 30e. Pystyisin kyllä tekemään enemmän töitä ja täten hankkimaan oman vuokra asunnon mutta aikaisintaan heinäkuussa olisi sellainen rahatilanne jos nyt pistän töpinäksi töitä paiskoen. Soitin sisarelle, isälle sekä parille ystävälle ja kerroin tilanteen. Heistä 2 tarjosi sohvaa yöksi tai pariksi mutta kukaan ei voi minua sen pidemmäksi aikaa ihan ymmärrettävästi majoittaa.

Kysymys kuuluukin mitä voin tehdä? Onko avomiehellä oikeus heittää minut kadulle? Hän sanoi että ellen itse lähde suosiolla asunnosta niin hän soittaa poliisit poistamaan minut asunnolta.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kirjasi ovat virallisesti miehesi kämpässä, sinua ei voi tuosta vain heittää pihalle. Poliisit eivät sinua poista. Miehesi voi hakea kyllä käräjäoikeudelta häädön, mikäli niin haluaa, mutta sekään ei tapahdu heti. 

Vierailija
2/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet asunnossa kirjoilla, sinua ei voi poliisitkaan heittää pihalle. Yrittäkää saada sellaiset välit, että et taivasalle joutuisi. Toisaalta asunnottomana ehkä saisi asunnon nopeammin? Tsemppiä kovasti joka tapauksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet pankista lainaa takuuvuokraa varten

Vierailija
4/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi kuvitella, että missään tilanteessa haluaisin sinuna olla samassa asunnossa yhtään hetkeä pitempään kuin se vie, että pakkaan tavarani. 

Vierailija
5/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet siellä kirjoilla, niin sinulla on oikeus olla asunnolla. Käytännössä varmaan muutat pois heti kun mahdollista ja sitä ennenkin oleilet välillä muualla, just siellä sohvilla.

Eipä kovin harkitulta toiminnalta kuulosta, jos muutama viikko yhteenmuuton jälkeen mies onkin tullut katumapäälle. Todennäköisesti tulevaisuutesi on tasapainoisempi ilman häntä.

Vierailija
6/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei ole oikeus heittää kadulle. Siihen on taatusti syynsä. Ei sinua kukaan ota nurkkinsa siipeilemään. Kerroihan että olet maksanut juuri ja juuri oman osan ruuista sekä laskuista. Et liene maksanut omaa osuutta vuokrasta. Kuka tuommoista lokkia pitää nurkissaan.

Vierailija
7/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja lisää: Oma aikeeni ja haluni on muuttaa pois tuon epävakaan mieskaverin luota omaan vuokrakämppään mutta rahasyistä tarvitsen "peliaikaa" ainakin sen kuukauden.

Mies totesi että saan hankkia yösijaa muualta kunnes löydän ja pystyn vuokraamaan oman asunnon. Minulla ei kuitenkaan ole sellaista ihmistä ketä voisi minua majoittaa edes viikoksi,saati ainakin kuukaudeksi.

Vierailija
8/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita faceen, että etsit väliaikaista asuntoa. Koulujen loputtua voi olla vapaita tai joku hyvä ihminen voi lainata vaikka mökkiään siksi aikaa. Häätää sua ei voi, mutta ymmärrän kyllä että haluat pois nopeasti. Lainalla sitten vuokravakuus ja siitä uuteen elämään.

Vierailija
9/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja lisää: Oma aikeeni ja haluni on muuttaa pois tuon epävakaan mieskaverin luota omaan vuokrakämppään mutta rahasyistä tarvitsen "peliaikaa" ainakin sen kuukauden.

Mies totesi että saan hankkia yösijaa muualta kunnes löydän ja pystyn vuokraamaan oman asunnon. Minulla ei kuitenkaan ole sellaista ihmistä ketä voisi minua majoittaa edes viikoksi,saati ainakin kuukaudeksi.

Jos miehesi ei nyt mikään väkivaltainen ole, niin ilmoitat vain kylmästi, että lähdet heti, kun saat sen oman vuokrakämpän. tähän voi mennä aikaa se kuukausi tai vaikka enemmän ja sille se mies ei vaan voi mitään. Mikäli on väkivaltainen, niin kamat nippuun ja vaikka turvakotiin.

Vierailija
10/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi ei nyt mikään väkivaltainen ole, niin ilmoitat vain kylmästi, että lähdet heti, kun saat sen oman vuokrakämpän. tähän voi mennä aikaa se kuukausi tai vaikka enemmän ja sille se mies ei vaan voi mitään. Mikäli on väkivaltainen, niin kamat nippuun ja vaikka turvakotiin.

Pikemminkin niin jos itse korottaisin sanallakaan ääntäni hän soittaisi minulle poliisit.

Vierailija
11/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas todella ikävä tilanne. Saatko lainaa? Entä tukea Kelasta? Menisin kavereille asumaan hetkeksi ja yrittäisin kaikin keinoin löytää asunnon. Laillisesti hänellä ei ole oikeutta nakata sinua ulos, eikä poliisikaan sitä tee. Hän voi hakea häätöä oikeuden kautta ja siinä menee muutama kuukausi.

Vierailija
12/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjathan voi siirtää mihin vaan osoitteeseen pelkällä ilmoituksella? Pääseekö noin loisimaan jonkun kämppään?

Vierailija
13/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse etsisin uuden majapaikan todella nopeasti. Muistaakseni lumolla pystyy vuokraamaan suoraan netin kautta asuntoja eli vapaana olevan saat heti. Satolla voi myös olla heti vapaita, kun soittaa. Sitten on vaikka forenom lyhytaikaiseen asumiseen.

Uskoisin, että viikossa tai parissa löydät uuden asunnon ja siihen asti mies joutuu vain odottamaan. Nukut sohvalla jne. Toki, jos hän on väkivaltainen, niin mene sinne turvakotiin tai kaverin sohvalle ja vaihdat paikkaa parin päivän välein, tavarat varastoon.

Olen pahoillasi tilanteestasi.

Vierailija
14/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kirjasi ovat virallisesti miehesi kämpässä, sinua ei voi tuosta vain heittää pihalle. Poliisit eivät sinua poista. Miehesi voi hakea kyllä käräjäoikeudelta häädön, mikäli niin haluaa, mutta sekään ei tapahdu heti. 

Juuri näin. 6kk voi asua jos voi todistaa käyttäneensä asuntoa virallisena asumispaikkanaan. Ei tarvitse olla edes talossa kirjoilla, jos vain pystyy todistamaan vakituisen asumisen. Joten ap etsii rauhassa asunnon ja mies viedään aina putkaan nukkumaan jos yrittää heittää tavaroitasi pihalle. Näin poliisi ohjeisti minua aikanaan.

Vierailija
15/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän tässäkin jää kertomatta...

Sato, Lumo yms. saa kämpän vartissa netissä varattua ilman takuuvuokria. Jos olet asiallinen vuokralainen ja raha-asiasi hoitanut niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Vierailija
16/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin on kadonnut edellisen asuntosi vuokravakuus? Tai säästöt pahan päivän varalle?

Ja veikkaan tätä provoksi siitä toisesta ketjusta, jossa 24-vuotiaan äiti oli heittämässä tätä ulos asunnosta.

Vierailija
17/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko ei voi heittää pihalle. Sen pitää hakea sulle häätö jossa annetaan sulle 3kk aikaa muuttaa pois. Häädössä on häätöpäivämäärä johon mennessä sun täytyy lähteä. Vasta sen jälkeen voi pyytää poliisilta virka-apua sun poistamiseen asunnosta. Sitä ennen se on laitonta. Eli sun ei tarvitse nyt lähteä mihinkään. Jos ukko uhkailee, soita poliisit paikalle.

Vierailija
18/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjathan voi siirtää mihin vaan osoitteeseen pelkällä ilmoituksella? Pääseekö noin loisimaan jonkun kämppään?

No ei tietenkään. AP on kuitenkin myös tosiasiassa asunut ja asuu siinä (ex)puolisonsa vuokraamassa kämpässä. Kuten oikeudessa yleensäkin, tässäkin tapauksessa todellinen asioiden tila on ratkaiseva.

Vierailija
19/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäköhän tässäkin jää kertomatta...

Sato, Lumo yms. saa kämpän vartissa netissä varattua ilman takuuvuokria. Jos olet asiallinen vuokralainen ja raha-asiasi hoitanut niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Ilmeisesti AP:lla ei ole varaa maksaa kesäkuulta vuokraa (ei maksanut puolisonsa kämpässä asumisesta eikä ollut varautunut maksamaan kesäkuultakaan).

Vierailija
20/36 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun tilillä on rahaa 30 euroa ja tarvitset uuden asunnon, ota yhteyttä kunnan sosiaalitoimeen. Ja Kelaan tietenkin, voit saada toimeentulotukea ja vuokravakuuden sieltä, mutta sosiaalitoimisto voi parhaassa tapauksessa auttaa järjestämään asunnon sulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kaksi