Olen käynyt mt-hoitajalla parisen vuotta ja nyt haluaisin hakeutua psykoterapiaan kunnallisella puolella. Varaanko itse ajan psykiatrille vai tuo hoitaja?
Kommentit (9)
Onnea vaan...jos satut pääsemään.
Joudut kertomaan miten pissasit lapsena alles1
Miten ahmit ruuat kaapista kun isäsi makasi sammuneena lattialla.
Voin kertoa: asian kertominen ventovieraalle ei helpota mitenkään..
Ei voi tietää mikä juuri teillä on tapana. Sun pitää vain itse kysyä, valitan. Jos toimit väärin et saa aikaa koska säännöt koskevat myös sinua.
Voit laittaa kuntoutuspsykoterapiahakemuksen kelaan. Siihen tarvitaan lääkärin arvio. Varaa lääkäriaika terveyskeskuksesta. Voisiko mielenterveyshoitajasi kirjoittaa jonkun lähetteen tm? Itse kävin psykiatrisen sairaanhoitajan luona ja hän kirjoitti jonkun lausunnon tms. Mielestäni kuntoutuspsykoterapiaan oli helppo päästä. Olen työssäkäyvä ja perheellinen. Olen käynyt kohta kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Voit laittaa kuntoutuspsykoterapiahakemuksen kelaan. Siihen tarvitaan lääkärin arvio. Varaa lääkäriaika terveyskeskuksesta. Voisiko mielenterveyshoitajasi kirjoittaa jonkun lähetteen tm? Itse kävin psykiatrisen sairaanhoitajan luona ja hän kirjoitti jonkun lausunnon tms. Mielestäni kuntoutuspsykoterapiaan oli helppo päästä. Olen työssäkäyvä ja perheellinen. Olen käynyt kohta kolme vuotta.
Ensimmäisen lausunnon tulee aina olla psykiatriaan erikoistuneen lääkärin kirjoittama, lukee Kelan sivuilla. Pelkkä tk-lääkäri ei riitä. Sairaanhoitaja ei voi antaa lähetteitä minnekään, se on lääkärin tehtävä. Eri kunnissa ja kaupungeissa on erilaiset toimintatavat. Joissakin kunnissa psykiatrille saa varattua itse ajan, jos on merkintöjä jo valmiiksi. Joissakin taas tarvitaan jonkun toisen ammattilaisen näkemys ennen kuin ajan voi saada.
Mitä on kunnallinen psykoterapia, onko sellaista?
Jos olet te-toimiston asiakas, mielenterveyspalvelut ovat sinulle ilmaisia
Vierailija kirjoitti:
Jos olet te-toimiston asiakas, mielenterveyspalvelut ovat sinulle ilmaisia
Höpö höpö. Psykoterapiassa on omavastuu.
Up