Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua ensimmäisen vuokra-asunnon kanssa!

Vierailija
26.05.2020 |

Eli vuokranantaja kysyi että pystyisinkö muuttaa heti kesäkuun alusta, mutta tajusin vasta nyt että kaikkien tukien(asumistuki, takuuvuokra) käsittely varmasti kestää. Onko minun mahdollista muuttaa vasta sitten heinäkuun alusta vai saako noita tukia jotenkin takautuvasti? En tiedä onko sillä vuokranantajalla kiire että minut haluaa sinne heti kesäkuun alusta( tämä oli ainoa kämppä mistä olen nyt saanut)

Apua asian kanssa?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tosiaan minulla ei ole omaa rahaa säästössä paljon joten tarvitsisin kelan apua takuuvuokran ja vuokran maksamiseen. Niin onko liian aikaista sanoa vuokranantajalla että pystyy muuttaa jo 1.6?

Vierailija
2/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit laittaa hakemuksen asumistuesta alkamaan 1.6.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuessa on viikon käsittelyaika, asumistuessa 2 viikkoa ja asumistuki on käsittääkseni koronan takia ruuhkautunut.

Vierailija
4/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muutat yhteiskunnan tuella asumaan? Eikö ensin kannattaisi hankkia työ, jotta voi maksaa oman asumisensa?

Vierailija
5/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nuo takautuvasti saa, mutta kelpuuttaako vuokranantaja lupauksen takautuvista maksuista onkin toinen kysymys.

Vierailija
6/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitto kelaan. Yleensähän tuet saa, kun hakemuksen jättää ajoissa. Sitä en tiedä saako vuokravakuuden automaattisesti kaikki hakijat. Ei tietenkään vuokranantaja halua pitää asuntoa tyhjillään kuukautta.

Vierailija
7/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tosiaan minulla ei ole omaa rahaa säästössä paljon joten tarvitsisin kelan apua takuuvuokran ja vuokran maksamiseen. Niin onko liian aikaista sanoa vuokranantajalla että pystyy muuttaa jo 1.6?

Hyväksyykö vuokranantaja kelan takuun?

Vierailija
8/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takuuvuokraa jos kelalta haet, ole yhteydessä vuokranantajaan ja sano että asia on jonossa kelassa. Kyllä ne nopeasti sen tekee. Hae perustoimeentulotukea samalla.

Vierailija
9/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soitto kelaan. Yleensähän tuet saa, kun hakemuksen jättää ajoissa. Sitä en tiedä saako vuokravakuuden automaattisesti kaikki hakijat. Ei tietenkään vuokranantaja halua pitää asuntoa tyhjillään kuukautta.

Niin tota mietin et voisinko sen sopimuksen kirjoittaa jo 1.6 mutta tietysti pitääkö sitten omasta lompakosta maksaa vuokra ja kela maksaa takautuvasti sen takaisin minulle? Mutta entä sitten toi takuuvuokra? Voiko vuokrasopimuksen kirjoittaa ennekuin on päätös siihen?

Vierailija
10/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ei saa kelasta automaattisesti eli tukien varaan ei kannata laskea mitään.

Vierailija
11/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyväksyykö vuokranantaja kelan takuun?

Ainakin puhelimessa kuulosti siltä että juu

Vierailija
12/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tota mietin et voisinko sen sopimuksen kirjoittaa jo 1.6 mutta tietysti pitääkö sitten omasta lompakosta maksaa vuokra ja kela maksaa takautuvasti sen takaisin minulle? Mutta entä sitten toi takuuvuokra? Voiko vuokrasopimuksen kirjoittaa ennekuin on päätös siihen?

Suostuuko vuokranantaja kirjoittamaan sopimuksen ilman takuuta?

Vierailija
13/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. asumistukea ei saa ennen kuin on se sopimus.

Vierailija
14/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo alustava sopimus ennekun saa takuun? 

Vierailija
15/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en luottaisi vuokranantajaan, jolla on kiire tai solmii sopimuksen ennen kuin se vuokranmaksu vakuuksineen olisi varmistettu.

Vierailija
16/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin vähän sekaisin tän asian kanssa :D

t. AP

Vierailija
17/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en luottaisi vuokranantajaan, jolla on kiire tai solmii sopimuksen ennen kuin se vuokranmaksu vakuuksineen olisi varmistettu.

Ei kai sillä kiire ite menin vahingossa sanomaan kun en tajunnut että noiden tukien käsittely kestää. mutta mietin pitääkö oottaa et pääsen sinne asuntoon vasta heinäkuussa, että eikö voi esim kesäkuun puolessa välissä? Tämä on minun ensimmäinen vuokra-asunto niin tuntuu vähän sekavalta nämä jutut.

Vierailija
18/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se oo alustava sopimus ennekun saa takuun? 

Kela tarvitsee alustavan vuokrasopimuksen ennen takuuvuokran päätöksentekoa. Ja muita tukia ei saa haettua ennen kuin on vuokrasopimus.

Vierailija
19/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään vuokranantaja ei anna sulle avainta ennen kuin takuusumma on maksettu tai sulkutilistä paperi kädessä.

Vierailija
20/30 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoon pääsee silloin kun olet sopimuksessa sopinut. Jos vuokrasopimus alkaa 1.6. niin voit muuttaa milloin vaan sen jälkeen, vaikka 13.6. jos haluat. Mutta vuokranmaksu alkaa silloin 1.6. Jos saat rahaa vasta heinäkuussa niin sovi vuokranantajan kanssa kesäkuun vuokrasta maksamisesta jälkikäteen. Jos ei sovi niin et muuta sinne kesäkuussa. Tosin voi olla, että jos jahkailet heinäkuulle asti menee asunto jollekkin muulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme