Miksi tuo suomalaisyritys ei valmista kirurginmaskintasoisia maskeja kansalle. Linkki
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006516832.html
Kamalan kalliita kansan maskeja, kun ovat euron kappaleelta ja silti eivät kirurginmaskin tasoa.
Mikseivät valmista kirurginmaskeja kansallekin?
Muuten: tuollainen suodatutehokkuusprosentti on varmaan sitä, että viruksia ei suodata ollenkaan. Varmaan kaikki virukset kuluvat siihen prosenttiin, jok puuttuu sadasta. Ymmärränkö Väärin?
Kommentit (10)
Odotetaan nyt ennen isompia riemunkiljahduksia ensin sen varhilan puljun tulos siitä tutkimuksesta, että mitkä on maskien haitat ja hyödyt, vai onko niitä hyötyjä ollenkaan. Valmistuu ehkä kesäkuun aikana.
Lisäksi noille suomessa valmistettujen maskien hyväksyntä edellyttää, että niiden turvallisuus on testattu siten, että niitä voitaisiin myydä niin halutessa koko eu-aluella, kaikissa eu-maissa.
Kyllä se suodattaa käyttäjän uloshengittämät virukset, sillä ne ovat pieniin vesipisaroihin sitoutuneita, jotka ovat virusten kokoa paljon suurempia. Aerosoleja nuo tuskin kovin hyvin suodattavat, joten eivät niin hyvin suojaa käyttäjää itseään.
En ota kantaa ap:n linkkiin, mutta
Kirurginmaski yksin ei suojaa käyttäjäänsä, mutta kaikki ovat paremmin suojassa, jos jokainen käyttää niitä yhtaikaa. Erikseen on sitten käyttäjää suojaavat FFP2- ja FFP3-maskit, joissa on suodatinventiilit ja jotka saa taivutettua kasvoja myötäileviksi, varsinkin nenän sivuilta poskien kohdalta. Nämä maskit suojaavat siis käyttäjäänsä paremmin kuin kirurgiset. Silmissä on myös limakalvoa, joten ne täytyy suojata suojalaseilla tai mielellään käyttää maskin lisäksi kasvot peittävää visiiriä! Ammattilainen piilottaa myös kaikki hiuksensa suojamyssyn alle, sillä heiluvat hiukset siirtävät koronan kasvoille!
Minä poika värkkäsin peppureiälle maskin. Ei pärski niin paljon ympäriinsä.
Ei tarvitsisi olla kirurginmaskeja (niiden pitää suodattaa yli 99% viruksista ja bakteereista). N95-tasoiset maskit riittäisi eli jotka suodattavat 95%. Noitahan saa esim. Saksan Amazonista melko edullisesti. Jos haluaa hengitysventtiilillä, niin sitten maksaa hieman enemmän. Nuo kansalaismaskit on hirmuhintaisia suhteessa siihen ettei ne suojaa itse käyttäjää juuri lainkaan.
Kuitumaski tai kankainen kestomaski ovat riittäviä, kunhan niitä käytetään ja käytetään oikein. Miksi on niin vaikea ymmärtää että kun sinä et tartuta minua ja minä en tartuta sinua niin kaikki pysyy terveinä. Suomalainen ei osaa ajatella toimiaan silleen, että ne perustuisi toisen (pyyteettömään) huomioimiseen. Tässä sen taas näkee.
Vierailija kirjoitti:
Kuitumaski tai kankainen kestomaski ovat riittäviä, kunhan niitä käytetään ja käytetään oikein. Miksi on niin vaikea ymmärtää että kun sinä et tartuta minua ja minä en tartuta sinua niin kaikki pysyy terveinä. Suomalainen ei osaa ajatella toimiaan silleen, että ne perustuisi toisen (pyyteettömään) huomioimiseen. Tässä sen taas näkee.
Suomalainen, joka ei halua saada koronavirusta, pysyy riittävän kaukana muista ihmisistä. Silloin hän ei saa tartuntaa itse, mutta ei myöskään tartuta muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen, joka ei halua saada koronavirusta, pysyy riittävän kaukana muista ihmisistä. Silloin hän ei saa tartuntaa itse, mutta ei myöskään tartuta muita.
Aina ei ole mahdollista pysyä riittävän kaukana muista.
En usko, että kirurgin maski suojaa käyttäjäänsä juuri lainkaan.
Vain ne p2 ja p3 suojaavat.
Kirurginmaski suojaa muita.
Ja miten yhdellä maskilla pärjää koko päivän? Onko tuo kangasmaskin kertakäyttöversio?