Muistutuksena näin kesänkorvalla: suvun teini ei ole ilmainen lapsenvahti
Älä siis oleta, että voit jatkuvasti tuupata lapsesi teinin vastuulle sukujuhlissa ja sukumökillä. Teini ei välttämättä itse uskalla sanoa sinulle, ettei halua vahtia lapsiasi, mutta viimeistään siinä vaiheessa, kun teinin vanhempi sanoo, että teini haluaisi nyt varmasti olla rauhassa tai teini yrittää vetäytyä omaan rauhaansa, on sinun vastuullasi vahtia lapsiasi. Et voi myöskään päästää (usuttaa) lapsiasi koko ajaksi teinin perään, koska ne nyt vaan tykkäävät koko ajan roikkua teinissä.
Kommentit (26)
Teini varmaan mielellään ottaa vastaan mahdollisuuden tienata vähän.
Mikäli ylipäänsä aikoo päästää ulkopuolisia lähelle. Tämä kannattaa punnita tarkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ylipäänsä aikoo päästää ulkopuolisia lähelle. Tämä kannattaa punnita tarkkaan.
Mä vähän veikkaan, että ap:n mainitsemassa tilanteessa ei teinille kukaan ole ajatellutkaan maksaa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ylipäänsä aikoo päästää ulkopuolisia lähelle. Tämä kannattaa punnita tarkkaan.Mä vähän veikkaan, että ap:n mainitsemassa tilanteessa ei teinille kukaan ole ajatellutkaan maksaa mitään.
Jos teini ei avaa suutaan niin vanhemmat voi sen tehdä teinin suostumuksella. Kannattaa miettiä etukäteen miten toimitte.
Tää on kummallinen ilmiö. Ja kun siitä huomauttaa joko teini itse tai vanhempi niin siitä nokkiinnutaan. Tai äiti nokkiintuu. Tämä on naisten harjoittamaa sukujuhlailua. Nokkiintumisen jälkeen alkaa uhrituva tuhina.
Minun kokemus törkeimmästä tälläisestä tapauksesta on mamma, joka lykkäsi 3 kpl 2-5 vuotiata lapsiaan hoidettavakseni isäni hautajaisissa. Vielä kehtasi kovaan ääneen hehkuttaa miten ihana on juoda kahvia rauhassa, kun joku katsoo lasten perään. Olin järkyttynyt ja tolaltani pelkistä hautajaisista, kuten myös äitini ja sisarukseni, jotka eivät huomanneet tilannetta ennen kuin jälkikäteen itkin sitä. Millainen ihminen lykkää 3 lasta, joita en edes aiemmin ollut tavannut nuoren hoidettavaksi tämän oman isän hautajaisissa?
Meillä ei tätä ongelmaa olekaan, kun ei sukujuhlita.
Muistelen omassa nuoruudessani, mun äiti oli se, joka patisti mua hoitamaan kaikkien mukuloita. Pakotti. Että on sitten sullakin jotain tekemistä kuin murjottaa... "kyllä meidän Tiina voi vahtia, kun ei sillä mitään muutakaan ole."
Sitten jälkeenpäin hämmästeli hirveeseen ääneen, että kun en viihdy missään sukujuhlissa. Eikö ne edes maksaneet sulle?!
En olisi teininä suostunut hoitamaan kakaraa edes rahasta enkä suostuisi vieläkään. Jos niitä hommaa niin hoitakoot itse riesansa.
Ne teinit eivät myöskään ole ilmaisia keittiöapulaisia joilla voi teettää siivousta ja kattamista suvun juhlissa. Tosin eipä tänä kesänä taideta juhlia ollenkaan.
Nykyteinit mitään vahdi, puhutte kesäsontaa, instaa ja snäppiä ne vahtii!
Ei tänä kesänä mitään sukujuhlia edes järjestetä.
Tänä vuonna niin monet kesätyöt on peruttu, että varmasti löytyy joku rahaa tarvitseva teini palkattavaksi jos vanhemmat tarvitsee omaa-aikaa muutamaksi tunniksi.
Meillä onneksi on niin vähälapsinen mutta lapsirakas suku, että aiempina vuosina on saanut ihan rauhassa juoda kahvit ja santsata kakkuakin, ennen kuin on tullut tunne, että nyt täytyy vähän jo itsekin päästä viettämään aikaa lasten kanssa.
Enemmän kyllä ne suvun mummuikäiset on katsoneet lapsia kuin teinit.
Paitsi kerran muistan kun ystävättäreni oli hyvin itkuisen ja äitiriippuvaisen vauvansa kanssa mukana sukuni juhlissa, teini-ikäinen serkkuni totesi, että hän voi pitää vauvaa niin äiti voi juoda kahvit rauhassa.
N. varttitunnin päästä kun ystävättäreni meni hakemaan vauvaa niin teini totesi että pitäisi mielellään vielä hetken, äiti melkein itki onnesta kun vauva istui tyytyväisenä tytön sylissä ja katseli maailmaa eikä vauvallakaan näyttänyt olevan mikään kiire äidin syliin.
Nykyään tuo teini on jo aikuinen ja melkein valmis opettaja :)
Vierailija kirjoitti:
Nykyteinit mitään vahdi, puhutte kesäsontaa, instaa ja snäppiä ne vahtii!
Insta- ja snäppiteinit varmaan jo uskaltavatkin sanoa tädille ”mä v***u sun kersoja mitään vahdi!!”, mutta miten lie jonkun hiljaisen lukutoukan laita...
Vierailija kirjoitti:
Ne teinit eivät myöskään ole ilmaisia keittiöapulaisia joilla voi teettää siivousta ja kattamista suvun juhlissa. Tosin eipä tänä kesänä taideta juhlia ollenkaan.
Ihmeellisiä asenteita. Onneksi en ole sun sukua. Lapsena oli just kivaa kun oli paljon porukkaa. Naiset ja tytöt kerääntyivät luonnostaan keittiöön ja ruokaa laittamaan. Siinä juteltiin ja tehtiin yhdessä. Miesväki teki omia juttujaan.
Sukulaisten kanssa oli kivaa, kaikki oli iloisia, rupattelua riitti.
Erityisen kivaa oli mökillä tai maalla.
Vierailija kirjoitti:
Korona ei siis olekaan täysin negatiivinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kummallinen ilmiö. Ja kun siitä huomauttaa joko teini itse tai vanhempi niin siitä nokkiinnutaan. Tai äiti nokkiintuu. Tämä on naisten harjoittamaa sukujuhlailua. Nokkiintumisen jälkeen alkaa uhrituva tuhina.
Sellaisten naisten, joiden mies ei vahdi omaa jälkikasvua.
Vierailija kirjoitti:
Ei tänä kesänä mitään sukujuhlia edes järjestetä.
Tänä vuonna niin monet kesätyöt on peruttu, että varmasti löytyy joku rahaa tarvitseva teini palkattavaksi jos vanhemmat tarvitsee omaa-aikaa muutamaksi tunniksi.Meillä onneksi on niin vähälapsinen mutta lapsirakas suku, että aiempina vuosina on saanut ihan rauhassa juoda kahvit ja santsata kakkuakin, ennen kuin on tullut tunne, että nyt täytyy vähän jo itsekin päästä viettämään aikaa lasten kanssa.
Enemmän kyllä ne suvun mummuikäiset on katsoneet lapsia kuin teinit.
Paitsi kerran muistan kun ystävättäreni oli hyvin itkuisen ja äitiriippuvaisen vauvansa kanssa mukana sukuni juhlissa, teini-ikäinen serkkuni totesi, että hän voi pitää vauvaa niin äiti voi juoda kahvit rauhassa.
N. varttitunnin päästä kun ystävättäreni meni hakemaan vauvaa niin teini totesi että pitäisi mielellään vielä hetken, äiti melkein itki onnesta kun vauva istui tyytyväisenä tytön sylissä ja katseli maailmaa eikä vauvallakaan näyttänyt olevan mikään kiire äidin syliin.Nykyään tuo teini on jo aikuinen ja melkein valmis opettaja :)
Vauvakuiskaaja :D
Asiallinen muistutus. Olen itse sukuni nuorimpia jäseniä, joten lapsenvahtikeikkoja ei ole minulle nakitettu. Olen kuitenkin kuullut "kauhutarinoita" sukujuhlissa lapsenpiioiksi nakitetuista teineistä, etenkin tytöistä, jotka ovat joutuneet selviämään illasta enempi vähempi yksinään ja vailla mahdollisuutta osallistua varsinaiseen juhlaan. Perusteluiksi tälle on annettu mm. "kyllä pitää jo nuoren tytön oppia lasten kanssa olemaan, kun niitä omia rupee jo kohta tulemaan!" Mitään palkkaa tai nimellistä korvausta ei tietenkään ole nuorelle tästä maksettu.
Samat sukulaiset ovat sitten ihmetelleet ja suorastaan itkeneet, että miksi se suvun nuori ei käy heillä enää kylässä eikä kerro mitään omia kuulumisiaan. En voi kuin hämmästellä sitä, miten sokeita ja/tai piittaamattomia monissa suvuissa ollaan teinejä ja nuoria aikuisia kohtaan.
Ei ole ilmaista lounasta eikä lapsenlikkaa.
Itse mummona mutta lapsenmielisenä sellaisena olen mieluummin lastenvahtina kuin kuuntelen joidenkin aikuisten "juhlapuheita".
Vierailija kirjoitti:
Minun kokemus törkeimmästä tälläisestä tapauksesta on mamma, joka lykkäsi 3 kpl 2-5 vuotiata lapsiaan hoidettavakseni isäni hautajaisissa. Vielä kehtasi kovaan ääneen hehkuttaa miten ihana on juoda kahvia rauhassa, kun joku katsoo lasten perään. Olin järkyttynyt ja tolaltani pelkistä hautajaisista, kuten myös äitini ja sisarukseni, jotka eivät huomanneet tilannetta ennen kuin jälkikäteen itkin sitä. Millainen ihminen lykkää 3 lasta, joita en edes aiemmin ollut tavannut nuoren hoidettavaksi tämän oman isän hautajaisissa?
Ei hemmmeddi! Kuka pykopaatti tollasta tekee? Ihan sairaan törkeätä ja vielä ihan jumalattoman sydämmetöntä! Olen todella pahoillani puolestasi, oli ihan varmasti tarpeeksi vaikea päivä muutenkin sinulle. Eikö se naisotus tiennyt että kyseessä oli sinun isäsi, vai oliko lähisukulainen?
Vierailija kirjoitti:
Naiset ja tytöt kerääntyivät luonnostaan keittiöön ja ruokaa laittamaan. Siinä juteltiin ja tehtiin yhdessä. Miesväki teki omia juttujaan.
Ihan kasaria, not. Omat lapset tekevät töitä tarpeen pohjata välittämättä tunkkaisista sukupuolirooleista.
Samoin se porukan raitis aikuinen ei myöskään ole mikään lastenvahti. Jokainen vahtikoon omia lapsiaan ja ottakoon sen huomioon nauttimiensa alkoholijuomien määrässä.