Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

BMI 21,7 laihdutus?

Vierailija
24.05.2020 |

Olen 169 cm pitkä ja painan 62 kiloa, mutta tunnen itseni valtavaksi tynnyriksi. Jos joku ihmettelee miksi, niin minulla KAIKKI rasva kertyy kaksoisleuaksi, alleiksi ja selkäläskeiksi, eikä tasaisen kauniiksi tai esim. peppuun, mikä mielestäni olisi todella paljon miellyttävämmän näköistä. Esimerkiksi toppien käyttäminen näin kesällä on ihan mahdotonta. En myöskään ole koskaan painanut näin paljon, olen koko nuoruuteni ollut tosi hoikka ja voinut pitkään syödä mitä sattuu. Nyt kolmenkympin lähestyessä kroppa ei enää toimikaan niin, ja tätä tahtia lihon ylipainoiseksi, jos en nyt käännä kelkkaa.

Tavoitteena siis n. 3-5kg painonpudotus, jotta olisin itse tyytyväinen peilikuvaani. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena tietysti tuon painon pitäminen ja hyvän ruoka- ja liikuntarytmin ylläpito. Teen yleensä 3 kertaa viikossa 10km kävelylenkin. Joskus jaan useammalle päivälle lyhyemmän matkan, mutta kilometrit viikossa ovat suunnilleen samat. Muuta liikuntaa en juurikaan harrasta. Tiedostan, että lihaskuntotreeniä pitäisi ehdottomasti ottaa mukaan, koska olen laihaläski. Ruokailu vasta onkin sitten pielessä. Syön aina tosi terveellisen aamupalan (suosin kaurapuuroa, marjoja, kananmunia), mutta ongelmanani on ihan järkyttävä herkuttelu. Ruuaksi menee usein pizzaa, pastaa tai jotain muuta missä on ihan sairaasti kaloreita. Usein iltaisin sipsiä ja popparia ym. Olen jonkinlaisessa suola- ja rasvakoukussa. En edes halua mittauttaa verenpainettani tällä hetkellä.

Onko muilla kokemuksia, miten onnistuu pieni painonpudotus ja elämäntapamuutos näinkin matalalla painoindeksillä? Lähinnä haluaisin arvion siitä, minkälaiseen kalorimäärään kannattaisi pyrkiä, jotta paino putoaisi, mutta olo ei menisi heikoksi? Yritykseni ovat aina kaatuneet siihen, että lasken kalorit liian matalalle ja sitten heikottaa ja särkee päätä. Myös täysi hiilareiden karsiminen saa kamalan olon, enkä ole tähän mennessä selviytynyt ketoosiin asti. Kestän siis naurettavan vähän huonoa oloa, tiedetään :D

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koska et ole valmis tekemään syömisen suhteen mitään ja sinulle tulee heti huono olo, ei olemusta ratkaisua kuin lisätä reilusti liikuntaa. Sillä lailla se kroppa alkaa oikeasti näyttää kivalta. Kunnon punttitreeniä ja lisäksi esim. uintia suosittelen tuon käveleskelyn lisäksi. Ja ota niille kävelylenkeille sauvat mukaan, etsi muutama kunnon mäki ja hanki mäkitreeneillä reipas hiki.

Vierailija
2/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 170 cm ja painan 63 kg ja näytän todella hoikalta. Ei siis juurikaan eroa sun painoindeksiin. Urheilen kyllä tavoitteellisesti ja mulla on myös lihasta. Mutta olen niitä ihmisiä, joista työpaikan kahvipöydässä aina sanotaan ”sinä se olet niin laiha, miten pystyt tuohon kun syötkin niin paljon...”

Eli ehkä sinäkin näyttäisit paremmalta jos alkaisit liikkua reippaammin? Liikunta saa kropan jotenkin tiivistymään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No koska et ole valmis tekemään syömisen suhteen mitään ja sinulle tulee heti huono olo, ei olemusta ratkaisua kuin lisätä reilusti liikuntaa. Sillä lailla se kroppa alkaa oikeasti näyttää kivalta. Kunnon punttitreeniä ja lisäksi esim. uintia suosittelen tuon käveleskelyn lisäksi. Ja ota niille kävelylenkeille sauvat mukaan, etsi muutama kunnon mäki ja hanki mäkitreeneillä reipas hiki.

Kiitos vinkistä! Kyllä kaloreitakin haluaisin ehdottomasti vähentää, koska tällä hetkellä olen totuttanut kroppani siihen, että se saa paljon energiaa ja suuria määriä kerralla. Mietinkin, että mikä olisi sellainen maltillisen matala kalorimäärä päivässä, jolla minun pituiseni ja painoiseni voisi liikunnan kanssa laihtua ilman "kitukuuria"?

Vierailija
4/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 170 cm ja painan 63 kg ja näytän todella hoikalta. Ei siis juurikaan eroa sun painoindeksiin. Urheilen kyllä tavoitteellisesti ja mulla on myös lihasta. Mutta olen niitä ihmisiä, joista työpaikan kahvipöydässä aina sanotaan ”sinä se olet niin laiha, miten pystyt tuohon kun syötkin niin paljon...”

Eli ehkä sinäkin näyttäisit paremmalta jos alkaisit liikkua reippaammin? Liikunta saa kropan jotenkin tiivistymään.

Ihmiset voivat samalla painoindeksillä näyttää tosi erilaisilta riippuen siitä, mistä paino koostuu ja mihin rasva kertyy. Jos ap:lla ei juurikaan ole lihasta ja rasva kertyy ylävartaloon, se noinkin vähän painavalle naiselle olla "ei niin hoikan" näköistä. Itse suosittelisin lihasmassan kasvatusta ja puhdasta ruokaa kulutukseen nähden sopivasti, sillä kroppa kiinteytyy.

Vierailija
5/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on tuo sama ongelma, että painoindeksi siinä 22 pintaan, mutta jäätävät allit ja kaksari.. Jalat ja vyötärö sitten ovatkin hoikat, mutta ei paljon lohduta esim puolilähikuvissa :D itse urheilen paljon ja lihastakin löytyy, mutta rakastan hyvää ruokaa ja viikonloppuisin tykkään herkutella. Siitä kai täytysi luopua. En kuitenkaan ole valmis elämään loppuelämääni pupunruoalla kituuttaen, joten olen joutunut hyväksymään sen, että rasva valitsee itse asuinpaikkansa.

Vierailija
6/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos BMI on 21-22 niin ei ne allit ja kaksari oikeasti voi VALTAVAT olla. Vika on kehonkuvassa, parempi olisi muuttaa asioita pääkopassa. Ja toki kiinnittää huomiota siihen, että paino pysyy tasaisena.

Vierailija
7/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sanoit jo heti, että herkuttelet "järkyttävästi". Siitä kun vähenää niin rasvatkin vähenee. Kannattaa ehkä myös alkaa treenata lihaksia.

Vierailija
8/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta elämästäsi yksi palikka kerrallaan. Ja tee siitä muutoksesta tapa ennen seuraavaa muutosta, eli älä heti seuraavana päivänä yritä muuttaa toista asiaa. Muuta esim. yksi tai kaksi asiaa kuukaudessa, niin ehdit sopeutua muutoksiin, jolloin ne todennäköisemmin jäävät pysyviksi.

Aloita vaikka ruokailusta. Jätä illalla popparit ja sipsit pois. Syö niiden tilalla jotain terveellisempää ja täyttävämpää, esim. annos mysliä (älä valitse kaikkein sokerisinta) ja luonnonjogurttia.

Seuraava palikka voisi olla ruokailu päivällä. Tiedostat itsekin, ettei pitsa ja pasta ole hyviä valintoja. Voisit korvata ne jollakin, josta saat monipuolisemmin ravintoaineita, mm. proteiinia ja hyviä rasvoja. Kokeile vaikka kalaa ja perunoita tai kanaa ja riisiä, eli siis tavallista kotiruokaa. Ja lisäksi salaattia aterian yhteyteen.

Liikuntaa ei välttämättä tarvitse lisätä paljo, mutta osan voisi vaihtaa lihaskuntoliikunnaksi. Onko kävelyreittisi varrella ulkokuntosalia, jossa voisit käydä? Jos on, voisit siellä esim. 10 minuuttia treenata lenkin alussa ja toiset 10 min lenkin lopussa tai lenkin puolivälissä 15-20 min, ja vastaavasti voit halutessasi lyhentää lenkkiä. Ja kävelyn sijasta voisit mahdollisuuksien mukaan uida tai pyöräillä kerran viikossa, mikä toisi vaihtelua.

Vierailija
9/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta saako pelkällä herkkujen pois jättämisellä ja liikunnan lisäämisellä laihdutettua normaalipainon sisällä? Olen ymmärtänyt, että normaalipainoisena laihdutus on aika haastavaa.

Ap

Vierailija
10/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat isommat pakarat, mutta läski ei vaan suostu sinne kertymään, sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin kasvattaa pakaralihaksia.

Vierailija
11/20 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ainakaan nutraa yms, ne ei ole tarkoitettu normaalipainoisille, kroppa menee ihan shokkitilaan ja sekaisin kun ei ole tarpeeksi "vararavintoa" . Mä joskus hätäpäissäni halutessani mahtua yhteen juhlamekkoon kokeilin muutaman päivän 600 kcl pussikeittokuurilla, kolmannen päivän iltana vain tärisin ja meinasin oksentaa vaikka mitään ei tullut ylös, päänsärky oli jotain aivan järkyttävää. Lihavan on kyllä paljon helpompi laihduttaa. Joskus piruuttani mietin, josko lihottaisi itsensä ihan ylipainoiseksi ja sitten laihduttaisi.

Vierailija
12/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiputin nelisen kiloa , hoikasta vielä hoikemmaksi. Liikuin entistä enemmän ja söin vähän vähemmän. Ei siihen ole oikotietä. Välillä oli suoraan sanottuna karsea olo mutta sen kestää jos on tarpeeksi motivaatiota.

Vierailija
13/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo rasvaisen himo kertoo siitä, että elimistlsi kaipaa välttämättömiä rasvahappoja, eli kuuluuko ruokavalioon kasviöljyjä, pähkinöitä, siemeniä yms.

Vierailija
14/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta saako pelkällä herkkujen pois jättämisellä ja liikunnan lisäämisellä laihdutettua normaalipainon sisällä? Olen ymmärtänyt, että normaalipainoisena laihdutus on aika haastavaa.

Ap

Itse aloitin tavoitteellisen treenin n. 10 vuotta sitten. Olin kyllä liikkunut aina mutta en sen kummemmin kiinnittänyt huomiota siihen, että saisin siitä parhaimmat mahdolliset tulokset (sekä suorituskyvyn että (saako tällaista tunnustaakaan, hui) ulkonäön kannalta). Olen 171 pitkä ja painoin tuolloin 56 kiloa, rasvaprosentti n. 22. Eli ihan normaali ja hoikka olin, enkä tietysti tavoitellut laihduttamista, mutta kehonkoostumuksen ja olemuksen muuttamista. Nyt olen 171/58 ja rasvaprosentti 15. Tiivistymistä on siis tapahtunut. Omat geenit ei ole parhaat mahdolliset, en ole yksi niistä naisista joiden täytyy vaan vähän katsoa painoihin päin ja heti saa lihasta. Jokainen gramma lihasta on vaatinut valtavasti treeniä mutta kyllä se myös mun olemuksessa näkyy. Sanotaan näin, että käännän päitä.  

Eli mun vinkki olisi että lisää lihaskuntotreeniä ja syö puhtaasti. Painosi ei välttämättä muutu paljoa, eikä tarvitsekaan, mutta kropassa saattaa näkyä isokin ero lopulta. 

Vierailija
15/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan nutraa yms, ne ei ole tarkoitettu normaalipainoisille, kroppa menee ihan shokkitilaan ja sekaisin kun ei ole tarpeeksi "vararavintoa" . Mä joskus hätäpäissäni halutessani mahtua yhteen juhlamekkoon kokeilin muutaman päivän 600 kcl pussikeittokuurilla, kolmannen päivän iltana vain tärisin ja meinasin oksentaa vaikka mitään ei tullut ylös, päänsärky oli jotain aivan järkyttävää. Lihavan on kyllä paljon helpompi laihduttaa. Joskus piruuttani mietin, josko lihottaisi itsensä ihan ylipainoiseksi ja sitten laihduttaisi.

Voin kertoa, ettei se näin ylipainoisena yhtään sen helpompaa ole :D tai kyllä ne ekat kilot nopeasti lähteekin, mutta sitten olet taas samassa tilassa kuin nyt, eli ne viimeiset kilot normaalipainoisena on tiukassa. Ylipaino ei ole mikään boosti tähän.

Vierailija
16/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lol, päivä pari tuosta eteenpäin olisit ollut ketoosissa. Laihdutus ei sovi heikoille.

Vierailija
17/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy siihen että rasva kertyy noihin paikkoihin on hormoneissa. Selkärasva ja leukaturvotus johtuu stressihormoni kortisolista ja allit liian vähäisessä testosteronista. Kortisoli vähentää testisteronin tuotantoa.

Kohdallasi ratkaisu on siis todennäköisesti kehon ja mielen turhan kuormituksen vähentäminen (esimerkiksi meditaatio), stressiä poistava liikunta (kävely, uinti, jooga, yli 45 min rääkki alkaa nostaa kortisolia), painoharjoittelu (lihakset testosteronia avittamaan) ja ruokavalio (sokeri pois, tarpeeksi kuituja, hyvää rasvaa ja proteiinia, koita syödä monipuolisesti ei esimerkiksi pelkkää maitoproteeiinia).

Vierailija
18/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista ja hyvistä vastauksista! Sain tästä motivaatiota :)

Ap

Vierailija
19/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Popparit ei iltaherkkuna itse asiassa ole sieltä pahimmasta päästä, niissä on herkuiksi kohtalaisen vähän kaloreita ja ovat muutenkin terveellisempiä esim. hampaille kuin monet muut herkut. Jätä siis sipsit suosiolla pois, mutta poppareita voi hyvin syödä pari kertaa viikossa, kunhan muu ruokavalio pysyy kuosissa. Ei tarvitse ryhtyä täysketoosidieetille (siinä itsellänikin aina tulee todella huono olo ja aivosumu, ei se sovi kaikille), mutta proteiinia voi lisätä ruokavalioon maltillisesti. Nälkä pysyy poissa paremmin. Esimerkiksi ruokaisat salaatit, joihin lisätään kanaa, tonnikalaa, raejuustoa tai vaikka vähän siemeniä pitävät nälkää loitolla pitkään ja ovat terveellistä syötävää. Liikunnan lisääminen on hyvä juttu, kannattaa kokeilla kunnes löytyy se oma laji, liikunnasta saa energiaa kun se on itselle sopivaa ja mielekästä. En itse varmaan ryhtyisi varsinaisesti laihduttamaan sinun painossasi, mutta meitä on monen mallisia, itse varmasti parhaiten tiedät. Kiinteytyksestä ja herkuttelun vähentämisestä ei silti varmasti ole ainakaan haittaa. Tsemppiä!

Vierailija
20/20 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No jos herkuttelet jatkuvasti suolaisella ja rasvaisella, olet jatkuvassa nestepöhössä. Jo näiden jättäminen pois voi helposti jo keventää pari kiloa (nestettä) ja näytät paremmalta ilman turvotusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi