Kuinka vähällä rahalla voisi pärjätä, jos ostaisi mummon mökin, kasvattaisi kaikkea itse ja keräisi marjoja
Työtä olisi tehtävä totta kai, mutta haaveilen mahdollisimman suuresta omavaraisuudesta. Mietin, riittäisikö pieni sivutuloni ja metsämarjoilla saatavat rahat + säästöt? Tarjontaa on maaseudulla eikä tarvitse ihan täyteen korpeenkaan muuttaa. Esim. kotitaloni lähellä on pieni hyvin pidetty talo isolla tontilla niin että kaupunkiasunnon myynnistä jäisi rahaa käteen jonkin verran, kirkonkylään alle 5 km ja lähimpään kaupunkiin 40 km. Tämä on haluttua aluetta, missä nyt asutaan. Se ei ole mennyt kaupaksi, joten varmaan saisi alle pyyntihinnan. En aio hakea mitään tukia, en missään tapauksessa, vaan tienata rahat itse ja minulla on tämä sivutoiminen etätyö, jota saisin tehdä enemmänkin jos ehtisin. Päivätyöni loppuu joka tapauksessa pian, sillä esimies pistää firman pillit pussiin ja jää eläkkeelle ja jotain on keskittävä.
Kommentit (92)
Tuo on pakofantasia. Tuon takia köyhät pysyvät köyhinä. Pannaan viimeiset rahat johonkin arvottomaan homepommiin jumalan selän takana. Jos haluat kokeilla, vuokraa ensin. Ja muista, että tuvan ylläpito voi olla yllättävän kallista. Ei se itsestään lämpiä jne.
Ruoassa voi tietysti säästää paljon..mutta..
Talossa kuluja, vakuutusmaksut, kiinteistövero, mahdolliset remontit, sähkö, jätemaksu.
Plus muut menot.
Sinun pitää maksaa vakuutuksia ja muita virkamiesten vaatimia kuluja. Jos muuten elää hyvin köyhästi, niin noihin kuluu suuri osa.
Jos olet hyväkuntoinen, niin metsästä saa irti oikeasti paljonkin. Marjoista voi tienata noin 2000 euroa kuussa verottomana. Samoin sienistä. Talvellakin riittää kertättävää, nimittäin käpyja ja tämä ei ollut vitsi. Käpyjen keräilyyn tarvitset kovaa kuntoa, maanomistajan luvan ja tiedon siitä, missä hakkuut ovat milloinkin. Työ on erittäin rankkaa, mutta tässä on todistettavasti päästy noin 7000 euron verottomiin kuukausiansioihin. Kaikkien näiden tuotteiden keräily kestää valitettavasti vain pari kuukautta, mutta onneksi ne sijoittuvat vuoden eri kuukausiin. Esim. käpyjen keräily vain joulu-maaliskuussa (jos on talvia). Kävyt kerätään siis kaadetuista puista siten, että ne ovat vielä sulkeutuneina.
Mitä hyvänsä metsän antia myytkin, niin tärkeää on miettiä parhaat jakelukanavat. Tämä erityisesti marjoissa. Suoraan kuluttajalle. Kävyt metsänhoitoyhdistykselle.
Yksin tuo idea on tuhoon tuomittu. Pitää olla iso porukka jolla jokaisella on omaisuutta ettei hammastahna ja vessapaperi jää hankkimatta. Ainoastaan rikollisella luonteella pärjää ilman tuloja.
Oletko jo kokeillut miten metsämarjoilla tienaa? Eihän kaupungissa asuminen estä sitä.
Tienasin syksyllä 960 euroa marjoilla.
Tuo voisi kannattaa kyllä.
Tarvitset auton ja rutkasti bensarahaa, 500 e/kk autoon.
Mummonmökki ja sähköt ja jätteet ja kiinteistöverot ja lämmitys 300-500 per kk.
Ruoka 100-200 per kk. Jos et metsästä ja kalasta itse, jos niin maksat luvat ja välineet.
Ostatko mökin velaksi?
Marjoilla voi tienata 500-1500 kesässä. Tai enemmänkin jos teet 16 h päiviä
Kokeile vuokrata. Tulet järkiisi.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka 100-200 per kk. Jos et metsästä ja kalasta itse, jos niin maksat luvat ja välineet.
Ostatko mökin velaksi?
Autoa ilman pärjää kyllä, kun kirkonkylään on 5 km ja kaupunkiin pääsee bussilla. Pysäkille esim. tuosta kohteesta on 2 km, toki tämä on vain yksi vaihtoehto. Ei velkaa, vaan kaupunkiasunnon myynnin jälkeen jäisi ylimääräistä. Pärjää tuolla alueella moni muukin autotta. Onkiminen ja pilkkiminenhän on ilmaista ja vuosittainen kalastuslupa ei ole kyllä kallis, että saa virvelöidä. Tuolla alueella on paljon järviä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko jo kokeillut miten metsämarjoilla tienaa? Eihän kaupungissa asuminen estä sitä.
Nykyään en ehdi, nuorena kyllä. Nykyään poimin vain itselle ja lähipiirille. Osa ei tainnut lukea aloitusta, minulla on siis nyt etänä tehtävä sivutyö, josta saan vähän rahaa ja joka tapauksessa olen jäämässä työttömäksi jossain vaiheessa, esimies on tosin jo pitkittänyt eläköitymistään, aikoi jäädä jo aiemmin mutta on jatkanut vielä. Toki töitäkin voisi tuolla tehdä, jos jotain löytyy, mutta ikäni huomioiden se voi olla jo vaikeaa. Hyväkuntoinen olen kyllä. Eläimiä en ottaisi, korkeintaan kissan, jos sitäkään.
Suomessa asuva tarvitsee rahaa esim. kiinteistöveroon/ sähkölaskuun/vesimaksuun/tiemaksuun/kotivakuutuseen ym. noista kertyy helposti iso summa.
Omavaraisena eläminen tiettyjen juttujen osalta onnistuu, perunoita, papuja, sipulia ymv. suht helppo kasvattaa, samoin yrttejä, mutta sitten taas esim. kanojen ylläpitoon menee rahaa (rehuun, kanalan lämmitys, mahdolliset eläinlääkärikulut ym.) ja jauhojen itse kasvattaminen ja jauhaminen ym. on myös työlästä (vaivaaan nähden helpompi ostaa valmiina).
Samoin aika ajoin tavaraa menee rikki, esim. astioita toki saa vaikka kirpparilta lähes ilmaiseksi, mutta esim, lautoja/kattotiliiä ym. voi joskus joutua ostamaan, mikä maksaa, samoin jos jääkaappi hajoaa jne.
Usein myös lääkkeisiin menee rahaa, esim. minulla terveellä ihmisellä n.50e/kk kuivan ihon hoitoon (tuotteet, eli pesuneste ja ihovoide, jotka minulle sopivat eivät ole kelakorvattavia, mutta ostan noita kun ne mitkä saisin halvemmalla eivät ole hyviä iholleni, "kaikki" testattu). Iän myötä lääkekulut tuppaavat myös nousemaan.
Toki esim. aiemmin mainitulla marjojen keräämisellä saa hyvin rahaa jos niitä oikeasti jaksaa urakkakaupalla poimia (ja terveys sallii), tiedän yhden iäkkään miehen joka kerää valtavat määrät marjoja joka vuosi, ja tienaa PALJON, mutta esim. itse en tuollaisia määriä saisi kerättyä vaikka olen puolet nuorempi.
Mielenkiintoinen aihe!
Esim. Kainuusta tai Itä-Suomesta saat asuinkelpoisen mökin 10-30 000 eur, eikä tarvitse edes hometaloon tyytyä. Silloin jää kaupunkiasunnon myynnistä reilusti säästöön välttämättömiä korjauksia varten. Oletko yksin vai perheellinen, se jäi vähän epäselväksi? Ota mahdollisimman pieni mökki, mieluiten puulla lämpiävä. Tukkipuuta pienempää saa usein ilmaiseksi. Sähköt kannattaa muuten kyllä olla elämän helpottamiseksi ja ruuan pakastamista varten. Marjaa, sieniä ja kalaa saa ilmaiseksi, perunaa on helppo viljellä ja säilöä. Leivät voi leipoa itse, kyllä pienetkin ansiot riittää jauhoihin ym. elintarvikkeisiin. Kanat on helppoja ja halpoja ylläpitää 😊
Auto kannattaa unohtaa, viikoittainen kauppareissu kannattaa tehdä ennemmin vaikka taksilla jos ei ihan kohtuuton matka. Tai naapurin kyydillä pientä korvausta vastaan. Tai peräkärryllä varustetulla pyörällä.
On otettava huomioon, että jos omistaisi mökin, niin voisi pärjätä hyvinkin halvalla. Itselläni on oma rintamamiestalo keskustan tuntumassa, jossa sähkölämmitys. Kulut vakuutus, sähkö, jäte ja vesi jäävät noin 400 e kk ja pienessä mökissä ne olisivat paljon pienemmät. Eihän tuolla hinnalla vuokra asuntoa saa oikein mistään. Lisäksi uskon, että 200 e kk saisit hyvin ruuat, jos käytät tarjouksia ja ilta ale ja ja omaat pienen arkkupakastimen. Lisäksi voit saada pieniä tuloja auttamalla muita ihmisiä lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Sinun pitää maksaa vakuutuksia ja muita virkamiesten vaatimia kuluja. Jos muuten elää hyvin köyhästi, niin noihin kuluu suuri osa.
Ei tarvi vakuutuksia, kun ei ota vakuutuksia, autoon on pakko ottaa, muita ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ostatko mökin velaksi?
Eikös AP:n pidä myös maksaa joku ylläpitämää talveksi teitä?
Laskin joskus että vähän syrjässä olevaan pienehköön omakotitaloon joka lämpiää puilla tarvitaan vähintään n. 600 e kk ja suurin kuluerä oli auto koska ilman sitä suomessa on tosi vaikeaa pärjätä. Jollei bussi satu kulkemaan usein ja aivan talosi vierestä ja sinulla on kavereita ja sukulaisia jotka auttavat kaupassa, lääkärillä ja milloin missäkin käymisessä n. 2 kertaa kuukaudessa. Töihin matkaamisesta puhumattakaan. Tarvitsisi olla aidosti kotona tehtävä etätyö melkein. Ainiin ja rautainen kunto täytyy olla. (Omakotitalon asukki)
Riippuu siitä paljonko hallitus nostaa/laskee kiinteistöveroa.
Zinc
Ei riitä Suomessa. Jos asuisit maassa, jossa ei ole Suomen huonoa säätä, niin tuo onnistuisi paremmin. Mutta koska meillä on lyhyt kesä, suht pitkä talvi ja epämääräiset keväät ja syksyt, niin kasvattaminen on todella haastavaa, jos et omista suurta kasvihuonetta. Ja sen ylläpito sitten onkin kallista.
Tuo on myös minun haaveeni, mutta tutkiskelun jälkeen tajusin, ettei pienellä rahalla semmoinen onnistu.