Pörriäiset ovat kadonneet!
Olen ihmetellyt koko viikonlopun, miksi pihallamme ei näy yhtään pörriäistä. Voikukat kukkivat valtoimenaan ja aurinko paistaa, mutta pienet lentävät ötökät ovat poissa. Näin ei ole koskaan ennen tapahtunut tähän aikaan vuodesta lämpimällä säällä. Mitä on tapahtunut, on kuin maailmanlopun edellä!
Kommentit (28)
Kyllä ainakin meillä täällä betonihelvetissä on pyörinyt paljon kukissa pörisemässä.
Viime vuonna ei ollut ja mun parvekekasvitkin varmaan siksi alkoivat tuottaa hedelmää tosi myöhään. Tänä vuonna olen nähnyt jo monta. Samoin perhosia on ollut enemmän kuin aiemmin.
Täällä betoni helvetissä änkeävät avoimesta ikkunasta sisälle 🐝
Hyönteiskadon huomasi jo viime kesänä, kun ajoin pohjoiseen ja takaisin tänne hesaan. Auton keula oli lähes puhdas, aiemmin on saanut jynssätä kuolleita hyönteisiä pois.
Vierailija kirjoitti:
Paskat. Siellä niitä lenteli valtoimenaan kun omalle pihalle katoin. Muuttakaa maalle sieltä betonihelvetistä niin näette elämää
Asun kyllä Hgissä, mutta omakotitalossa, jossa on hedelmäpuita ym. pihalla. Helsingissä on muutakin kuin betoniahelvettiä. Meillä on täällä mm. upeita puistoja ja rantoja. Tervetuloa katsomaan.
Asiani ydin ei nyt kuitenkaan ollut asuinpaikka. Olen huolissani koko maapallon tulevaisuudesta; jos pienet pörriäiset katoavat, katoaa ennen pitkää kaikki muukin maapallolta.
Rakenna ötökkähotelleja pihaan, niin alkaa tulemaan eloa. Meillä on täällä paljon mehiläisiä ja kimalaisia, muutamia muitakin ötököitä näkynyt.
Onkohan tuossa yhteen aikaan kylmä loppukevät tappanut pörriäiset ☹
Täällä pörisee ja surisee mukavasti. Ihana istua ison vaahteran alla kun kymmenet kimalaiset pörisee yläpuolella.
No ei kyllä ole. Kolme kimalaista olen jo pelkästään tänään joutunut nirhaamaan parvekkeelta.
Siis joo mehiläisiä on edelleen myös täällä pk-seudulla. Mutta yhtään ampiaista en ole koko vuoteen nähnyt. Ei sillä että ikävä niitä olis.
Vierailija kirjoitti:
Rakenna ötökkähotelleja pihaan, niin alkaa tulemaan eloa. Meillä on täällä paljon mehiläisiä ja kimalaisia, muutamia muitakin ötököitä näkynyt.
Kiitos vastauksesta. Meillä on useita ötökkähotelleja jo pihallamme. Ehkä ne saa vielä asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Meillä on useita ötökkähotelleja jo pihallamme. Ehkä ne saa vielä asukkaita.
Ihan varmasti saa, huoli pois!
Mehiläisiä ja perhosia on nyt kyllä valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Täällä betoni helvetissä änkeävät avoimesta ikkunasta sisälle 🐝
Jep, samoin meillä. Keittiön ja makuuhuoneen ikkunoita ei voi pitää auki ennen kuin joskus iltapäivällä, kun aurinko kiertää kulman taakse ja pörriäiset seuraavat sen kulkua. Pitää ostaa uudet verkot kummankin huoneen avattaviin ikkunoihin, koska viime talven myrskytuulet repelivät kummatkin riekaleiksi ja jouduttin poistamaan ne alkuvuodesta. Meillä siis joutuu kiinnittämään verkot tarranauhalla ja ulkopokiin, eivät mahdu pokien sisäpuolelle, koska ikkunat eivät mene silloin kunnolla kiinni.
Ei näy söpöjä lentäviä samettipullukoita kun katsoin kukkivaa puutani pihalla ja voikukkia.
Mehiläiset on ihania pikku pullukoita ❤️ Ampiaiset ja paarmat vittusaatanoita.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko kimalaisia pullukoilla?
Vierailija kirjoitti:
Paarmat on siinä mielessä ihan kivoja, että ne on helppo tap. Paa.
Mehiläisiä ja kimalaisia näin eilen mustikkavarpujen kimpussa. Näyttää tulevan paljon mustikkaa. Ainakin kun katsoo niitä pienen pieniä raakileisen raakilemarjoja, joita on mustikanvarvut täynnä.
Paskat. Siellä niitä lenteli valtoimenaan kun omalle pihalle katoin. Muuttakaa maalle sieltä betonihelvetistä niin näette elämää