Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälaseista ja ohennuksista joku tietävä

Vierailija
24.05.2020 |

Mulla on nyt kaksi vuotta ollut samat silmälasit ja samoilla arvoilla olevat aurinkolasit, niissä on vain se ero että silmälasit on ohennettu kaksi kertaa, aurinkolasit kerran. Nyt kevään aikana kun aurinkolaseja on käyttänyt ajaessa ja esim. kauppakäynnin ajaksi vaihtaa silmälasit, mua pyörryttää ja päätä särkee. Hyvä kun saan ostettua pakolliset ja viimeistään kassalla olo on niin tukala, että olisi pakko päästä äkkiä pois. Tuntuu kuin taju lähtisi ja vain nojailen kärryihin. Ferritiini on tutkittu, oli päälle 60 ja syön rautaa kolmatta viikkoa, voi siis johtua myös siitä, mutta kun pahimmat oireet tulee kun olen liikenteessä. Voiko silmälasien ohennusero tehdä tämän, itse näkökyky on pysynyt samana, tietty hajataitto on voinut muuttua parissa vuodessa...

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ohennusero merkitse mitään muuta kuin linssien paksuutta, sillä ei ole mitään tekemistä pyörrytyksesi kanssa.

Vierailija
2/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ohennusero merkitse mitään muuta kuin linssien paksuutta, sillä ei ole mitään tekemistä pyörrytyksesi kanssa.

Silloin kun nämä lasit otin käyttöön, ohennus teki kyllä "putkinäön", eli sivuilla vääristi asioita, mutta suoraan katsoessa kaikki linjat oli kohdallaan, portaissa piti olla tosi varovainen. Aurinkolasit oli helpompi ottaa käyttöön, kun ne ei vääristänyt ja tuntui että silmä saa levätä (kun olivat vanhoja laseja lähempänä). Vääristymiset katosivat parissa viikossa, kun silmä tottui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohennus ei vaikuta. Ehkä toisissa laseissa kuitenkin on vahingossa eri vahvuudet. Silmäterämitta voi myös olla väärin toisissa laseissa.

Vierailija
4/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kummat lasit pyöryttävät? Itsellä oli joskus suurehkot aurinkolasit vahvuuksilla. Ne pyörrytti. Koska isoon linssipintaan on vaikea saada hiontaa onnistumaan niin, että myös reuna-alueet ovat ”toimivat”.

Vierailija
5/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos silmälasien saamisesta on kaksi vuotta, niin on syytä käydä taas jo silmälääkärillä.

Vierailija
6/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla töissä on suojalasit vahvuuksilla ja vapaalla tietysti normaalit silmälasit. Vahvuudet niissä on samat, mutta aina laseja vaihtaessa kuvailemasi ilmiö kestää tovin. Töiden jälkeen joudun hetken tasailemaan pukuhuoneessa ennen kuin hyppään auton rattiin.

Vierailija
7/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kerran nämä ohentamattomat pullonpohjalasit. Kun pidin 2 tuntia, oiti oksentaa. Niihin tottui kuukaudessa, oli pakkokin, kun ei ollut rahaa. Senjälkeen olen aina ostanut suurimmalla ohennuksella ja karkaisulla olevat linssit. Sivuvääristymä ei aaltoile, mutta hinta hirvittää, viimeiset lasit maksoivat reilut 700e.

Vierailija
8/8 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä hei, pyörrytys ja päänsärky alkaa kun vaihdan laseja. Kirkkaita käyttäessä pyörrytys on "hallinnassa", mutta kun olen sen 20 min ajomatkan jälkeen vaihtanut aurinkolasit kirkkaisiin, on se jo pahempaa. Ennen tämmöistä ei ole ollut, toisaalta ei se aurinko paljoa talvella paistanut että arskoja olisi tarvinnutkaan... Ja kun laitan arskat, alkaa päänsärky ohimoilla ja leviää otsalle. Optikkoaikaa tässä jo katselinkin