Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko murrosikä vaan jäädä tulematta?

Vierailija
23.05.2020 |

Kuusitoista vuotias kohta, eikä vielä edes viiksen haivenia ole! Pitääkö viedä jo lääkäriin?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole alapää- tai kainalokarvoitustakaan? Onko kasvu normaali?

Vierailija
2/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sami Sykölläkään ei ole vielä ollut, joten voi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kasvanut normaalisti, on nyt n 167cm, en ole vilkuillut housuihin, mutta kainalot ainakin ovat kuin vauvan peppu ja sääret sileät.

Vierailija
4/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on käynyt normaaleissa terveystarkastuksissa, niin asia joko ok tai seurannassa.

Ei meidän 16-vuotiaallakaan ole viiksiä, vaikka muu karvoitus on tuuheaa ja murrosikä pitkällä.

Vierailija
5/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se jäädä tulematta, mutta silloin kyseessä on joku häiriötila.

Vierailija
6/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kasvanut normaalisti, on nyt n 167cm, en ole vilkuillut housuihin, mutta kainalot ainakin ovat kuin vauvan peppu ja sääret sileät.

Jospa se ajelee eikä kerro sulle?

Vierailija
7/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on käynyt normaaleissa terveystarkastuksissa, niin asia joko ok tai seurannassa.

Ei meidän 16-vuotiaallakaan ole viiksiä, vaikka muu karvoitus on tuuheaa ja murrosikä pitkällä.

Oli joku ”seuranta” vuosi sitten, mutta ei siihen koskaan palattu kun koulu vaihtui.

8/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veljelleni tuli aikoinaan viiksenalut vasta 17v.

Vierailija
9/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää ihan normaalin kirjoissa. Veisin lääkäriin. Ilman murrosikää poikasi jää kropaltaan isoksi lapseksi eikä esimerkiksi lasten saaminen onnistu.

Vierailija
10/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole enää ihan normaalin kirjoissa. Veisin lääkäriin. Ilman murrosikää poikasi jää kropaltaan isoksi lapseksi eikä esimerkiksi lasten saaminen onnistu.

Miksi oletat, että ap:n poika haluaisi lapsia? 

Vierailija
11/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuisin ja voit olla varma että nuorikin on huolissaan. Nuoret vertaavat itseään muihin. Ota asia puheeksi ja kysy onko muutoksia alapäässä.

Lue alla olevia linkkejä joista saat asiallista tietoa pojan kehityksestä.

Jos on jotain pielessä niin lääkäriin, viimeinen linkki kertoo milloin.

https://www.mll.fi/vanhemmille/lapsen-kasvu-ja-kehitys/12-15-v/12-15-vu…

https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/murrosika/murrosian-kasvu-ja-kehitys/

https://nettinappi.fi/tietoalue/hyvinvointi-ja-terveys/murrosika/pojan-…

https://www.poikienaidit.fi/2016/09/14/aideille-opas-pojan-murrosian-ke…

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Vierailija
12/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojilla voi tulla myöhemmin kuin tytöillä.

Vierailija
13/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulun opettajana voin kertoa, että aika harvalla on viiksiä vielä 16-vuotiaana. Siltä osin en olisi huolissani. Osalla alkaa äänenmurroskin vasta tuossa iässä. 

Vierailija
14/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle pojalleni kasvoi viikset vasta lähempänä 20 ikävuotta. Ihan normaaliksi aikuiseksi silti kasvoi ja isäksikin on tullut jo kahdesti. Murrosikä ja karvankasvu ovat yksilöllisiä. Kaikille miehille ei karva aikuisenakaan juurikaan naamakarvoja. 

Vierailija
15/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvanut nyt kuitenkin on hyvin. Jospa se äiti/isä  voisi kysyä omalta lapseltaan, onko tällä alapää / kainalokarvoitusta. Ovatko kivekset /penis kasvaneet. Kivesten kasvu on ensimmäinen merkki murrosiän alkamisesta. Ilman että tarvitsisi housuja pois ottaa. P2-aste eli että "pitkiä, heikosti pigmentoituneita, untuvaisia, suoria tai hieman kihartuvia karvoja on niukasti siittimen tyvessä."  Tämä pojilla normaalisti 9-13,5 -vuotiaina. Samassa iässä ollaan vaiheessa G2: Kivespussi ja kivekset ovat suurentuneet, kivespussin iho on punertunut ja ohentunut, mutta siitin ei ole vielä suurentunut. Pojilla kasvupyrähdys on häpykarvoituksen puuttuessa aina vielä edessä. Se ajoittuu yleensä G4-vaiheeseen (Siitin on edelleen kasvanut, myös paksuuntunut, terska on kehittynyt, kivekset ja kivespussi ovat edelleen suurentuneet, kivespussi on tummentunut). Jos siitin ei vielä ole paksuuntunut eikä terska kehittynyt, on pituuskasvua jäljellä 12–30 cm.

Vierailija
16/20 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen verran tietoinen omasta 16-vuotiaasta pojastani, että sekä kainalo- että alapääkarvat kasvaa, on sillä pienet viiksetkin, joita se ei koronakaranteenissa ole viitsinyt kovin usein ajella.

Vierailija
17/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko noormaalia että minulla ei ole tullut kasvupyrähdystä tai äänenmurrosta olen jo 14v karvoitusta on alapäässä mutta kivekseni tai penikseni ei ole vielä kavaneet?

Vierailija
18/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kun jäätiin luokalle, nii saatto kansakoulun päättötodistusta hakiessa olla kokoparta ja munissa tuuheammat karvat, mitä kappalaisella rippikoulun saunassa ja muutama tenavakin jo!

Vierailija
19/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

v.m kirjoitti:

onko noormaalia että minulla ei ole tullut kasvupyrähdystä tai äänenmurrosta olen jo 14v karvoitusta on alapäässä mutta kivekseni tai penikseni ei ole vielä kavaneet?

On. Kysypä isältäsi milloin hänelle oli murrosikä. Samoihin aikoihin se on sullakin.

Vierailija
20/20 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

v.m kirjoitti:

On. Kysypä isältäsi milloin hänelle oli murrosikä. Samoihin aikoihin se on sullakin.

Ei se välttämättä isää seuraa, voi seurata äidin puoltakin, mutta kun äiti ei ole mies niin ei ole tietoa aikataulusta.