Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rubysuklaa? Näyttää kivalle mutta ei se oo hyvää

Vierailija
23.05.2020 |

Tykkääkö joku siitä oikeasti?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kuvailla tarkasti miltä maistuu verrattuna tavalliseen suklaaseen? Haluaisin maistaa niin kovasti, mutta olen maitoallerginen eikä vegaanista vaihtoehtoa ole vielä tullut :D

Maistuu tavalliselta suklaalta joka on fosforipesty.

Alapeukuttaja voisi tutustua ruby suklaan valmistamiseen..

Vierailija
42/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaako joku kuvailla tarkasti miltä maistuu verrattuna tavalliseen suklaaseen? Haluaisin maistaa niin kovasti, mutta olen maitoallerginen eikä vegaanista vaihtoehtoa ole vielä tullut :D

Alapeukutin ja kyllä, olen tutustunut ruby-suklaan valmistamiseen. Oletko itse? Kunnon ruby-suklaa ei ole fosforia nähnytkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei tavallisessa ruokakaupassa ole oikeata ruby suklaata nähtykään.

Käykää ostamassa oikeasta suklaa liikkeestä palanen niin tiedätte oikean maun.

Unohdin mainita että ruby suklaa on teollinen tuote ja markkinointikikka.

Se ei ole laatusuklaata.

https://www.laatusuklaa.fi/tietoa-kaakaosta-laatusuklaista/

En tiedä mikä "dutch processing" on suomeksi mutta siinä kaakaopavut käsitellään emäksellä mm. värin tummentamiseksi ja kitkeryyden vähentämiseksi ja ihan kuin kirjoittaja ei olisi kuullutkaan siitä. Viitaten siis ruby-suklaata koskevaan osioon.

Vierailija
44/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maistanut, eikä se ollut mitään halpisversiota. En tykännyt, ei jatkoon.

Vierailija
45/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole laatusuklaata.

Unohditko myös ajatella lähteesi luotettavuutta? Laatusuklaa.fi ei ole mikään puolueeton taho vaan kaupallinen toimija, jolla on oma lehmä ojassa. En tiedä vääristeleekö sivusto asioita tahallaan vai silkkaa tietämättömyyttään, mutta vääristelee joka tapauksessa.

Vierailija
46/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukutin ja kyllä, olen tutustunut ruby-suklaan valmistamiseen. Oletko itse? Kunnon ruby-suklaa ei ole fosforia nähnytkään.

Lue patentti.

https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=201…

Vierailija
47/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin rubysuklainen Kit Kat maistuu kammottavalta.

Oli kyllä pahaa. Kaupassa myytiin noita eurolla 10 pakettia. Ostin sitten kun halvalla sai. Syömättä jäi.

Mä sain vain 3 eurolla :) Sattui olemaan makean kermakakun teko samana päivänä niin murskasin tuollaisen ja ripottelin pinnalle, siinä tuli käytettyä:)

Vierailija
48/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruby chocolate: New gem in confectionery crown or pink misfit?

15-Sep-2017 By Oliver Nieburg

Ruby chocolate may become as popular as white chocolate within three decades, but observers say the craft movement is skeptical and secrecy of the process may mean it is unjustly associated with GM.

https://www.confectionerynews.com/Article/2017/09/15/Ruby-chocolate-New…

Vierailija
49/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tykkään mistään makeasta, etenkään suklaasta, mutta rubysuklaa on mielestäni hyvää.

Mulla on kyllä usein ns. massasta poikkeava makuaisti, joten ehkä juuri siksi tykkäsin. 🙂

Vierailija
50/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kemikaalisuklaa

Vierailija
51/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole laatusuklaata.

En tiedä mikä "dutch processing" on suomeksi mutta siinä kaakaopavut käsitellään emäksellä mm. värin tummentamiseksi ja kitkeryyden vähentämiseksi ja ihan kuin kirjoittaja ei olisi kuullutkaan siitä. Viitaten siis ruby-suklaata koskevaan osioon.

Ja iso (jopa suurin?) osa suklaaseen käytettävästä kaakaosta käsitellään näin.

Vierailija
52/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue patentti.

https://worldwide.espacenet.com/publicationDetails/biblio?FT=D&date=201…

Oletko provo vai kenties hieman yksinkertainen? Linkkisi takaa ei löydy edes abstraktia patentista, eikä mitään mainintaa fosforista - mikä ei tietenkään ole yllätys kenellekään, joka on oikeasti perehtynyt ruby-suklaan valmistukseen. Voisitko siis kertoa, mitä niistä fosforikylvyistä kerrotaan ja missä? Anna suora lainaus ja linkki, jos tahdot jatkaa keskustelua.

Vierailija
53/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykännyt

Ei ollut suussasulavaa suklaata ja maistui hapokkaalle. Cjockon suklaata oli eli varmaankin ihan laadukasta. En osta enää, mulle valkosuklaata kiitos

Vierailija
54/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi on. Rubysuklaan maku ei ole mitään verrattuna oikeaan laadukkaaseen suklaaseen. Paljon mielikuvitusta käyttäen siinä voi kuvitella etäisesti punaisille marjoille yhteisten makujen vivahdetta. Jopa ällöttävä valkosuklaa on aromaattisempaa. Ei kannata ostaa yhtä levyä enempää, paitsi jos saa 10 eurolla, koska ei sitä osta toista kertaa.

Ulkomaisissa ruokaohjelmissa rubysuklaata käytetään ainoastaan kuorrutteena. Siinä se voi toimia kivan värin takia.

Vierailija
55/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole laatusuklaata.

Unohditko myös ajatella lähteesi luotettavuutta? Laatusuklaa.fi ei ole mikään puolueeton taho vaan kaupallinen toimija, jolla on oma lehmä ojassa. En tiedä vääristeleekö sivusto asioita tahallaan vai silkkaa tietämättömyyttään, mutta vääristelee joka tapauksessa.

Olen samaa mieltä. Jokainen voi kirjoittaa mainospuheen. Kaakao on luonnostaan kitkerää, eikä sitä juo kuin mayat. Ja kaikki maailman kaakao käsitellään myyntikuntoon muutamassa laitoksessa. Eli firmat ostavat raaka-aineensa samoista paikoista.

Vierailija
56/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan maistanut Pirkan Rubysuklaata? Onkohan hyvää?

Vierailija
57/68 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruby suklaata ei fermetoida, mutta happokäsitellään. Fermetointi tuo tavalliseen suklaaseen luonnollisesti etikkahappoa. Tummasuklaa käsitellään emäksellä. Valkosuklaa, jota inhotaan, on kaakaovoita, jota "laatusuklaan" ystävät ihannoi.

Vierailija
58/68 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruby suklaata ei fermetoida, mutta happokäsitellään. Fermetointi tuo tavalliseen suklaaseen luonnollisesti etikkahappoa. Tummasuklaa käsitellään emäksellä. Valkosuklaa, jota inhotaan, on kaakaovoita, jota "laatusuklaan" ystävät ihannoi.

Ruby-suklaan valmistukseen sisältyy tosiaan happokäsittely. Se voi kuulostaa pelottavalta, jos yleissivistys on heikko. Käsittelyssä voidaan ainakin teoriassa käyttää fosforihappoa, mutta ei syytä huoleen. Ensinnäkin fosforihappo on yleinen lisäaine, joka on hyväksytty elintarvikekäyttöön ja on pieninä määrinä täysin turvallinen. Toisekseen sitä esiintyy luonnostaan mm. ihmisen aineenvaihdunnassa, mikä ehkä lohduttaa niitä heikon yleissivistyksen omaavia, jotka säikähtävät pelottavalta kuulostavaa nimeä tai joitain aineen muita käyttötarkoituksista. Kolmanneksi fosforihappoa ei käytetä ruby-suklaan valmistuksessa ainakaan yleisesti. Happokäsittely tehdään yleensä sitruunahapolla, jota esiintyy luonnostaan mm. sitrushedelmissä.

Vierailija
59/68 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yäk! Lidlin rubysuklaa on ainakin niin ällöä, että roskiin meni kun kukaan perheestä ei suostunut syömään yhtä suupalaa enempää.

Vierailija
60/68 |
24.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina jättänyt ostamatta, koska en tahdo maksaa ylihintaa hypestä. Rubysuklaa olisi varmasti paljon suositumpaa jos se maistuisi hyvältä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi