Miten meistä suomalaisista tuli näin junttimainen kansa?
- naiset vihaavat kaikkia muita naisia ja kaikkia miehiä
- jonotetaan vaikka koko päivä että saa ilmaisen ämpärin jonka arvo on noin euron
- ei tervehditä samassa tilassa olevia
- kaikkia vähänkin erikoisempia ihmisiä vihataan, kiusataan ja tuijotetaan
- todella paljon ylipainoisia
- kaikki ikuisella laihdutuskuurilla
- edelleen paljon alkoholiongelmaisia
- kaikilla joku mielenterveyslääkitys
- muihin pohjoismaihin verrattuna paljon väkivaltaa
- naapuria vihataan. asui siinä kuka tahansa
- kaikkia pomoja ja suurituloisia vihataan
- joka viikko rahat lottoon vaikka voittomahdollisuudet on olemattomat
- keskustelupalstoilla kaikkia haukutaan ja vihataan
- kaikesta ollaan kateellisia. ei osata iloita aidosti toisen puolesta
- vihataan ulkomaalaisia
- vihataan suvaitsevia
- koulukiusaaminen ei lopu koskaan
- ei osata small talkkia. ollaan hiljaa tai puhutaan säästä
- karmean kuuloinen aksentti
- jatkuva pohtiminen mitä muut meistä ajattelevat
- kaikkea mahdollista hävetään naama punaisena
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Siis täähän on lähinnä niiden uunojen ja pekko aikamiespoikien juttu. Ei nuoret ole enää noin tolloja, paitsi ehkä lätkäjätkät.
Ja ne hemmetin mopo-pojat jotka ei muusta tiedä kuin päristelystä
Johan oli aloitus, tässä taas nähdään miten moni suomalainen nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Suomi on upea maa ja suomalaiset kansana omanlaisiaan, ja hyvä niin.
Itsekin olen persjalkainen suomalainen, enkä tunnista aloittajan roisista yleistyksestä itseäni, sukulaisiani tai ystäväpiiriäni.
Palvelutaso on Suomessa mielestäni korkea. Esimerkiksi hotelli- ravintola-alojen palvelu on Euroopan kärkeä tutkitusti.
Itse olen saanut ja saan erittäin hyvää palvelua monesta eri paikasta/alalta. Asiantuntijuuskin on yleensä hyvää. Toki metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.
Suomalaisuus ei ole pelkästään kansallisuutta, se on arvo sinänsä. Mieletön luonto, upea, täysin oma kieli (jota tulee suojella), sekä luonteenpiirteet jotka ovat meille ominaisia.
On sääli, että kotimaan ja kansan historiaa opetetaan lähinnä kirkkohistoriana. Asutusta täällä on ollut kuitenkin jo paljon ennen ajanlaskun alkua.
Suomalaisille on kautta historian tuputettu talonpoikaisroolia, alistujan ja hölmöläisen mallia. Tämä huono itsetunto peilaa monen ajatusmaailmaa edelleen, joka näkyy hyvin aloittajan kirjoituksessa.
Olisiko aika alkaa tuntea ylpeyttä maasta, joka on todella uniikki? Miksi ihmeessä halventaa omaa kansaa, silloinhan halventaa myös itsensä?
Ja olen samaa mieltä siitä, että jos Suomi ei asuinmaana ole kelvollisen tuntuinen, niin aina voi lähteä.
Kummasti vaan alkoi jälleen kotimaa kiinnostaa pandemian alettua, heitäkin jotka olivat paenneet ”parempiin oloihin”. Mitä se kertoo?
Suomi on erittäin "uusi" valtio maailman mittakaavassa, harva muistaa / tietää että alkuaikoina saimme kehitysmaa apulähetyksiä, esim lauttasaareen tuli vaatekuormia laivoilla ( just sitä samaa kamaa mitä me nykyään viedään afrikkaan ).
Olemme myös euroopan ja maailman mittakaavassa aivan peräpussissa, ja vielä meri välissä baltiaankin.
Sodan tuomat traumat paranevat erittäin hitaasti, ja tästä syystä meillä on sitä alkoongelmaa aika laajalti.
9 kk paskaa säätä, pimeyttä, loskaa, poikkisadetta aiheuttaa aikamoisen depression monelle ( kesällä eron huomaa heti ).
Turha verrata Suomea muun Euroopan vanhoihin valtioihin, ne ovat vuosisatoja rakentaneet kaupunkeja, identiteettiä, ja vaurautta.
Kannattaa verrata muihin "tuoreisiin" valtioihin ja huomata että aika paljon samoja piirteitä rupeaa löytymään.
Täytyy kuitenkin miettiä mikä saavutus on ollut se että olemme nousseet kehitysmaasta hyvinvointivaltioksi, katsokaa vaikka naapuriimme itään ja miettikää miten hyvin meillä asiat ovat.
YT //
Mies 2 lasta 26 vuotta
Jep. Ällöttää niin paljon tämä kyräilevä ilmapiiri ja kateellinen mentaliteetti. Suomalaiset ovat rasisteja jotka eivät hyväksy mitään uutta ja valtavirrasta poikkeavaa. Juntteja joiden arvot ovat suoraan 50-luvulta (erityisesti miehet).
Täällä vallitsee negatiivinen valituskulttuuri, kaiken pitää olla aina niin ankeaa ja harmaata. Kaikki erilainen tuomitaan ja kaikki pitää ottaa aina niin vakavasti.
Suomalaiset eivät osaa pitää hauskaa eikä nauttia elämästä.
Edes maskeja ei voi suositella koska suomalaiset on niin erilaisia verrattuna muuhun maailmaan
Suomalaiset oli ennen hyväntahtoisia juntteja, tarvotaan metsässä, ollaan rehellisiä. Sitten tuli persut jotka määrittelivät junttiuden uudelleen, rasismi, rikokset, kriittisyys, salaliittoteoriat.
Täällä yksi joka on oppinut arvostamaan suomalaisuutta :) olen asunut viimeiset 3,5 vuotta Ruotsissa ja vaikka osaan arvostaa myös ruotsalaisten poliittista korrektiutta, kilttiä huumorintajua, hienostelua ja etiketinmukaisia illalliskutsuja huomaan usein kaipaavani suomalaista suoruutta, umpirehellisyyttä sekä sitä vähän mustempaa huumoria sekä sarkasmia! Joo kyllähän suomalaiset välillä jurottaa, mutta mun mielestä se on silti hienoa, että ollaan niin aitoja eikä esitetä mitään :)
Eiköhän se siitä kun odotellaan muutama sata vuotta kansainvälisen evoluution tuloksia
Suomessa kaupungistuminen on tosi nuorta versus euroopan sivistysmaihin. Meillä ei ole vanhaa kulttuuria.
Mun mielestä aloitus oli hauska ja tottahan joka kohta monesti on myös meidän suomalaisten kohdalla. :)
Vierailija kirjoitti:
Edes maskeja ei voi suositella koska suomalaiset on niin erilaisia verrattuna muuhun maailmaan
Juu, pidämme sitä turvaväliä usein normiolossakin. :D
Mulla on virolainen ystävä. Ei kylläkään Anu Saagim.
Hän sanoi mulle kohteliaisuutena, että ole ”epäsuomalainen nainen”. Tarkoitti sillä, että olen tyytyväinen elämääni, en valita ja en ole koko ajan väsynyt.
Suomalaisilla on vahva työn eetos ja meidän isoäidit piti kotirintamaa pystyssä. Vielä 60- luvulla suurin osa suomalaisista asui maalla ja teki raskasta fyysistä työtä, johon osallistui myös lapset. Suomalaiset oli pitkään hyvin köyhä kansa.
Kestää muutaman sukupolven, että meilläkin on ruotsalaisittain kaupunkilaista akateemista kepeyttä. Vaikka suomalaisilla on huomattavalla osalla yliopistotutkinto, eletään me työelämä ja muukin arki vielä suonraivaus tyyliin.
Nyt kun säästetään lapsille omistusasunto perinnöksi ja koukutetaan ne, elämä tässäkin maassa muuttuu.
Naapurin lisäksi vihataan myös naapurimaita. perk.eleen ruotsalaiset ja venäläiset !
Jävlafinne kirjoitti:
Johan oli aloitus, tässä taas nähdään miten moni suomalainen nostaa itsensä muiden yläpuolelle.
Suomi on upea maa ja suomalaiset kansana omanlaisiaan, ja hyvä niin.
Itsekin olen persjalkainen suomalainen, enkä tunnista aloittajan roisista yleistyksestä itseäni, sukulaisiani tai ystäväpiiriäni.Palvelutaso on Suomessa mielestäni korkea. Esimerkiksi hotelli- ravintola-alojen palvelu on Euroopan kärkeä tutkitusti.
Itse olen saanut ja saan erittäin hyvää palvelua monesta eri paikasta/alalta. Asiantuntijuuskin on yleensä hyvää. Toki metsä vastaa niin kuin sinne huudetaan.Suomalaisuus ei ole pelkästään kansallisuutta, se on arvo sinänsä. Mieletön luonto, upea, täysin oma kieli (jota tulee suojella), sekä luonteenpiirteet jotka ovat meille ominaisia.
On sääli, että kotimaan ja kansan historiaa opetetaan lähinnä kirkkohistoriana. Asutusta täällä on ollut kuitenkin jo paljon ennen ajanlaskun alkua.
Suomalaisille on kautta historian tuputettu talonpoikaisroolia, alistujan ja hölmöläisen mallia. Tämä huono itsetunto peilaa monen ajatusmaailmaa edelleen, joka näkyy hyvin aloittajan kirjoituksessa.Olisiko aika alkaa tuntea ylpeyttä maasta, joka on todella uniikki? Miksi ihmeessä halventaa omaa kansaa, silloinhan halventaa myös itsensä?
Ja olen samaa mieltä siitä, että jos Suomi ei asuinmaana ole kelvollisen tuntuinen, niin aina voi lähteä.
Kummasti vaan alkoi jälleen kotimaa kiinnostaa pandemian alettua, heitäkin jotka olivat paenneet ”parempiin oloihin”. Mitä se kertoo?
Suomalainen palvelu on sitä, että itse haet tarjottimella omat kahvisi ja monesti jopa ruokasi. Eikä siinä paljoa omat hymyt auta, kun lähes kahvilassa kuin kahvilassa joudut kantamaan itse oman kuppisi pöytään. Monen ravintolan ruuat ovat eineksiä, eikä paikalla ole kokkia, joka tekisi sinulle annoksen jos listalta ei mieleistä löydy tai lapsille jonkun pienemmän erikoisannoksen. Tällaista palvelua saa kyllä ulkomailla, mutta vain harvoin Suomessa.
Eikä siinä mitään, jos itse tykkää kantaa ja koskaan ei listan ulkopuolelta halua mitään tilata, mutta jos siis verrataan mitä palvelua muualta saa, niin se ei vaan ole Suomessa samaa suurimmassa osassa paikkoja maailmalla.
En tiedä missä maissa olet käynyt, mutta myös maailmalla sitä upeaa luontoa riittää. Ihan vihreää metsää ja jopa sinisempää ja jopa puhtaampaa vettä.
Eiköhän nuo kotimaahan tulijat olleet lähinnä tilapäisesti Suomesta pois olleet ja eläkeläiset, joilla oli koti mihin mennä. Ulkosuomalaiset jäivät kyllä omiin koteihinsa ulkomaille, missä sitten olivatkin. Minne siellä Suomessa olisi edes jonkun karanteeniin kohdalla majoittunut, jos ei ole asuntoa Suomessa?
Suomessa on omat puolensa, mutta onhan suomalainen kulttuuri kaukana näistä vanhoista kulttuurimaista. Näkeehän sen jo ihan rakennuksista ja taiteesta. Perinteet ovat kovin lyhyet ja vielä 100 vuotta sitten oli lähdettävä ulkomaille oppiin, jos korkeatasoista opetusta halusi määrätyiltä aloilta. Yhdessä rooomalaisessa kirkossa on enemmän maailmakuulua taidetta, kunnkaikki Suomen vähänkin tunnetut teokset.
Ei tarvitse kuin katsoa Unescon listaa ja todeta tilanne.
Imettiin liikaa vaikutteita jenkkiviihteestä. Siitä itsensä putsaamisessa menee aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Imettiin liikaa vaikutteita jenkkiviihteestä. Siitä itsensä putsaamisessa menee aikaa.
T. Kremlin trolli
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lisäksi vihataan myös naapurimaita. perk.eleen ruotsalaiset ja venäläiset !
Noita on ihan syytä pelätä ja vähän vihatakin.
Otsikko on junttimainen
On niitä omanarvontuntoisiakin suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Painu nyt suolle niitten maskies kanssa!
Siis täähän on lähinnä niiden uunojen ja pekko aikamiespoikien juttu. Ei nuoret ole enää noin tolloja, paitsi ehkä lätkäjätkät.