Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielisota leimahti Hesarin sivuilla

Vierailija
23.05.2020 |

https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000006514747.html

Ja taas on joillekin niin pyhä asia, että joka ikisellä on pakollinen ruotsi tarvitsi tai ei .

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli kuuluu yleissivistykseen. Ei tästä sotaa kannata tehdä.

Miksi ihmeessä sitä ei sitten pakko-opeteta kaikissa muissa sivistysvaltioissa?

Vierailija
22/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa edes pääministeri ei kykene sanoa sanaakaan ruotsiksi ilman että lukee sen suoraan paperilta

Ja se on hyvä. Ei täydykään, kuten ei Löfveninkään suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pikkupaikkakunnalla jossa asukkaista noin puolet ovat ruotsinkielisiä.  Lapseni on innokas oppimaan ruotsia. Mutta, kukaan ruotsinkielinen ei vahingossakaan ikinä puhu lapselle ruotsia, heidän lapsensa ovat eri koulussa ja harrastusryhmät on tietenkin erillään suomenkielisistä.  Nyt kun intoa vielä olisi, niin ei ole kenen kanssa sitä harjoitella, mutta muutaman vuosen kuluttua kun pitäisi hakea kesätyö esim. kaupasta, niin sitten pitäisi samantien osatakin ja vielä ihan täydellisesti. Voi helvetti, mä muutan pois täältä hyvin äkkiä! Pitäkööt kielensä!

Vierailija
24/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

” työelämässä ruotsintaitoiset ovat nykyään vahvoilla.”

Mihinkä tämä kuvitelma mahtaa perustua, kun todellisuudessa ruotsin tarve on jatkuvasti vähentynyt? Yrityksissä ja yliopistoissa sekä mm. puolustuksessa yhteistyökieli pohjoismaissa on englanti. Suomenruotsalaiset osaavat hyvin suomea. Ei ruotsia tarvita muualla kuin missä

joku kivikautinen lakipykälä niin sanoo.

Olen hakenut useampaakin työpaikkaa (ja osaan päässytkin), jossa vaatimuksena oli ruotsin kielen taito. Haastattelussa kävi joka kerta ilmi, että ”ei se nyt kovin oleellista käytännössä olekaan” kun toin ilmi, että taidot ko. kielessä ovat ruosteessa. Itse työssä ruotsin kielen tarve oli puhdas nolla. Nämä siis julkisen sektorin työpaikkoja, yksityisellä puolella ei edes näytellä, että ruotsille olisi mitään tarvetta.

Mulla sama, mutta kyllä sitten niissä tilanteissa, joissa työpaikalla ei ole ollut ketään, joka oikeasti osaa ruotsia, se kielen osaaminen on valtti. Meillä esimerkiksi on kymmenen henkilöä työpaikalla, yksi äidinkielenään  ruotsia puhuva (käytännössä täysin kaksikielinen). Tälle ruotsinkieliselle sitten ohjataan kaikki ne jutut, joissa ko. kieltä tarvitaan. Ja jos hän päättäisi vaihtaa työpaikkaa, niin varmasti seuraavassa rekrytoinnissa painaisi se ruotsin taito.

Vierailija
25/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi tyhmää suomalaiselta olla opiskelematta ruotsia, kun ruotsinkielisillä on paljon rahaa ja suhteet siihen olisi hienoja.

Mutta siis suomensuomalaiset ovat laiskoja ja tyhmiä ja historiallisesti lukutaidottomia, joten mitä muuta voi odottaa.

Onhan niitä olemassa jopa niinkin mykistyttävän tyhmiä ihmisiä, etteivät he vaivaudu opettelemaan maan valtakieltä.

Mitä sitten? Olen itse täysin suomenkielinen, mutta miksi kielivähemmistöjen pitäisi osata valtakieltä täydellisesti mutta toisinpäin ei?

Maailmassa on paljon maita, joissa puhutaan monia eri kieliä ilman mitään uusiomaahanmuuttoakin. Euroopassakin on paljon vähemmistökieliä. Ei se maan kielienemmistö ole kuitenkaan sen arvokkaampi kuin muutkaan. Esim. Venäjällä tällainen asenne on hävittänyt monta kieltä iäksi. Toki valtakielen osaaminen ihan hyödyllistä kuten kaikki kielitaito.

Vierailija
26/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun pikkupaikkakunnalla jossa asukkaista noin puolet ovat ruotsinkielisiä.  Lapseni on innokas oppimaan ruotsia. Mutta, kukaan ruotsinkielinen ei vahingossakaan ikinä puhu lapselle ruotsia, heidän lapsensa ovat eri koulussa ja harrastusryhmät on tietenkin erillään suomenkielisistä.  Nyt kun intoa vielä olisi, niin ei ole kenen kanssa sitä harjoitella, mutta muutaman vuosen kuluttua kun pitäisi hakea kesätyö esim. kaupasta, niin sitten pitäisi samantien osatakin ja vielä ihan täydellisesti. Voi helvetti, mä muutan pois täältä hyvin äkkiä! Pitäkööt kielensä!

Tämä on kyllä huono homma. Pitäisi nimenomaan satsata niihin rajapinnassa oleviin kuten ruotsinkielisten alueiden suomalaisiin. Laita palautetta, hanki ruotsinkielisiä tuttuja jne.?

Vierailija
27/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsin kieli kuuluu yleissivistykseen. Ei tästä sotaa kannata tehdä.

Ei kuulu. Maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka eivät osaa sanaakaan ruotsia, eikä heidän yleissivistyksessään ole välttämättä yhtään mitään vikaa..

Vierailija
28/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin pakottajat saunan taakse

Vierailija
29/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan tehtiin uudistus, jossa lukion pitkästä matikasta saa niin paljon pisteitä jatko-opiskeluihin, että kielet on ensimmäinen ”helppo” kohde tiputtaa pois lukion kursseista. Jos hakee yliopistoon opiskelemaan ruotsia, saa pitkän matikan suorittamisesta enemmän pisteitä kuin pitkän ruotsin suorittamisesta.

Meniköhän tässä uudistuksessa jotain pieleen?

Vierailija
30/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi tyhmää suomalaiselta olla opiskelematta ruotsia, kun ruotsinkielisillä on paljon rahaa ja suhteet siihen olisi hienoja.

Mutta siis suomensuomalaiset ovat laiskoja ja tyhmiä ja historiallisesti lukutaidottomia, joten mitä muuta voi odottaa.

Onhan niitä olemassa jopa niinkin mykistyttävän tyhmiä ihmisiä, etteivät he vaivaudu opettelemaan maan valtakieltä.

Mitä sitten? Olen itse täysin suomenkielinen, mutta miksi kielivähemmistöjen pitäisi osata valtakieltä täydellisesti mutta toisinpäin ei?

Maailmassa on paljon maita, joissa puhutaan monia eri kieliä ilman mitään uusiomaahanmuuttoakin. Euroopassakin on paljon vähemmistökieliä. Ei se maan kielienemmistö ole kuitenkaan sen arvokkaampi kuin muutkaan. Esim. Venäjällä tällainen asenne on hävittänyt monta kieltä iäksi. Toki valtakielen osaaminen ihan hyödyllistä kuten kaikki kielitaito.

Mutta jostain syystä pakkoruotsin ja virkamiespakkoruotsin kaltaista totalitaristista järjestelmää ei ole missään muualla.

Joo, on joitakin harvoja maita, joissa opiskeltava jotain vähemmistökieltä (esim. Irlanti), mutta pakollisuuden mittakaava on täysin eri, samoin historialliset lähtökohdat. Esim. iiri on uhanalainen alkuperäiskieli kun taan ruotsi on Suomessa taustaltaan vieras siirtolaiskieli, joka ei ole lainkaan uhanalainen, koska sillä on Ruotsissa noin 10 miljoonaa puhujaa.

Vierailija
31/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenkielinen. Minusta ruotsin kielen osaaminen on rikkaus, ilman sitä taitoa jäisi iso osa Suomen kulttuurista ja historiasta ymmärtämättä. Asun lounaisrannikolla ja kyllä tuntisin itseni tyhmäksi, jos en ymmärtäisi, mitä ruotsinkieliset puhuvat.

Töissä olen ollut tekemisissä pohjoismaalaisten kanssa. Työjutut voidaan hoitaa toki englanniksi, mutta vapaa-ajalla keskustelut tapahtuu kyllä nordiskaksi. Suomenkielinen, joka ei osaa ruotsia, on siinä sitten aika ulkona ruotsalaisten, tanskalaisten ja norjalaisten keskellä.

Vierailija
32/32 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suomenkielinen. Minusta ruotsin kielen osaaminen on rikkaus, ilman sitä taitoa jäisi iso osa Suomen kulttuurista ja historiasta ymmärtämättä. Asun lounaisrannikolla ja kyllä tuntisin itseni tyhmäksi, jos en ymmärtäisi, mitä ruotsinkieliset puhuvat.

Töissä olen ollut tekemisissä pohjoismaalaisten kanssa. Työjutut voidaan hoitaa toki englanniksi, mutta vapaa-ajalla keskustelut tapahtuu kyllä nordiskaksi. Suomenkielinen, joka ei osaa ruotsia, on siinä sitten aika ulkona ruotsalaisten, tanskalaisten ja norjalaisten keskellä.

Tanskalaiset ja ruotsalaiset puhuvat kylläkin keskenään englantia, joten lopetahan nyt nämä satujutut.

Ja yhä harvemmin yhteistyökuviot rajoittuvat pohjoismaalaisiin, joten mukana on usein muitakin ruotsia osaamattomia kuin suomenkieliset. Joten jatkaako nordistinationalistit silti nordiskansa sönkkäämistä vai onko tämä nöyryyttämisnäytelmä kohdistettu vain suomenkielisiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän