Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sattuuko kierukan laitto? Pelottaa!

Vierailija
22.05.2020 |

Olisi edessä, mutta alan jänistämään. Papa kokeen ottaa on tuskaa, nyt laitoin hiivalääkkeen asettimella:sattui hirveästi kun osui kohdunsuulle! Tuskin sitten kestän kierukan asennusta.?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset nyt alistuvat mihin tahansa.

Vierailija
22/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joskus sanottu, että se on kovin kipu mitä ihminen voi joutua kärsimään.

Tuokin toimenpide tehdään sivistysmaissa nukutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla valui verta 2 viikkoa ja sattui hirveästi. Kuukauden päästä alkoi märkimään ja lääkäri joutui leikkaamaan sen kirurgisesti irti kun se oli mennyt jotenkin väärin sinne. Tulehdus tuli ja sitten vuodeosastolla pari päivää. Sitten sain uuden kierukan ja se meni ihan hyvin.

Vierailija
24/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus on keksitty! Tuntuu vähän rehvastelulta, kun tässä ketjussa nyt kilpaillaan siitä, kenellä on huonoin kokemus ja keneen on sattunut eniten. Kipua ei ole pakko nykypäivänä sietää raakana.

Pyydä puudutussuihketta, niin ei tarvitse edes pistää neulalla. Jos pelkäät paljon, valitse gynekologi, jonka kanssa voit keskustella peloistasi ja joka suhtautuu pelkoihisi ymmärtävästi. Jotkin yksityisten klinikoiden gynet mainostavat palvelujaan juuri sillä, että osaavat ottaa pelon huomioon.

Suostuisitko siihen, että esimerkiksi hammaslääkäri operoisi suussasi ilman puudutusta? Puudutusaine ei ole mikään paholainen.

Vierailija
25/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipua ei tarvitse sietää missään muualla kuin gynen toimenpiteissä. Naiset ovat kuin karjaa noilla vastaanotoilla. Tässä sivistysmaassa tehdään ilman mitään kipulääkettä toimenpiteitä, jotka tehdään muualla maailmassa nukutuksessa. Sidotaan vaan jalat kiinni, ettei tuskissaan potkaitse lääkäriä kasvoille. Ei kierukan laittoon anneta puudutusta, kun kaikki tähystykset ja loop-hoidotkin tehdään ilman kunnon kivunlievitystä.

Vierailija
26/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joskus sanottu, että se on kovin kipu mitä ihminen voi joutua kärsimään.

Tuokin toimenpide tehdään sivistysmaissa nukutuksessa.

Nukutus on aina iso riski. Mutta muuten kyllä suomessa on edelleen aika ihmeellinen kulttuuri sen suhteen, että naisia ronkitaan ja revitään ihan miten sattuu näissä gynekologisissa tutkimuksissa/toimenpiteissä ihan liian usein. Kun tuostakin hommasta voisi tehdä kaikille inhimillisen just sillä, että seurataan sattuuko, puudutetaan jne.

Itselläni ei sattunut ollenkaan kierukan laitto eikä poisottaminen. Ei se kyllä sopinutkana ollenkaan, puoli vuotta oli, ja sitten veks.

Vierailija
27/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikä siinä nyt sattuisi? Kohdunsuuta avataan saman verran kuin laittaisin tamponin. Sitten asetin viedään kohtuun (tämä ei tunnu miltään) ja sitten asetin vedetään pois, jolloin kierukka aukeaa.

Ainoa vaihe joka voi tuntua on tuo kun asetin asetetaan kohdunsuulle, mutta itselläni (kahdesti sektioiduilla, joka ei ole alateitse koskaan synnyttänyt ja kipukynnys tosi alhainen) se ei ollut kivulias.

Lääkäri sanoi, että jos puudutetaan, se puudutus sattuu enemmän. Oikeassa oli. 

Mutta se poisottaminen oli jotain aivan hirveää. Se lanka oli ensiksikin humpsahtanut sinne kohtuun. En tiedä miten se lääkäri sai sen kierukan sieltä pois, mutta verta tuli runsaasti ja kipu oli tosi kova. Jomottava kipu kesti pari päivää. Uuden laittaminen heti perään ei tuntunu missään.

Vierailija
28/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattui pahasti kun se asennettiin ja kierukan vaihto se vasta sattuikin. Kipuja oli vielä muutama 

päivä sen jälkeen. Kipu menee ohi ja olen kierukkaan tyytyväinen.

Vierailija
29/39 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut satoja kierukoita, ja kokemus on tosi yksilöllinen. Joihinkin sattuu ihan kamalasti, toiset kokee ettei tunnu miltään. Suurin osa kommentoi, että hetkellistä vihlomista, siedettävää. Siinä on oikeastaan kolme kohtaa jotka sattuu. Toki myös se kohdunsuun kaivaminen näkyville tuntuu epämiellyttävältä, kuten gynen tutkimus aina. Sen jälkeen otetaan kohdunsuusta pihdillä kiinni jotta se ei karkaa kierukkaa laittaessa. Tämä yleensä kirpaisee. Sitten kohdun sisämitta mitataan ohuella puikolla, se tuntuu vihlaisevana kipuja, ja samanlainen kiputuntemus tulee myös kierukan sisäänviennissä. Koko homma on ohi parissa minuutissa.

Puuduttamista tässä ei käytetä, koska puudutuksen laittaminen sattuisi yhtä lailla kun laitto ilman puudutusta ja pidentäisi asennusaikaa merkittävästi. Puudutus pitää laittaa molemmille puolille kohdunsuuta jotta se toimisi.

Mene vaan reippaasti, sano että sua jännittää niin ammattilaiset huomioi sen ja homma on ohi nopeasti. Ota tulehduskipulääkettä ja parasetamolia ennen toimenpidettä. Se ei valitettavasti asetuskipuun juurikaan auta, mutta jälkisupistelu (kuukautistyyppiset kivut) on helpomia kipulääkittynä.

Tsemppiä!

Vierailija
30/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan. Vieläkin ilman ehkäisyä. Ap

Vierailija
31/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen laittanut satoja kierukoita, ja kokemus on tosi yksilöllinen. Joihinkin sattuu ihan kamalasti, toiset kokee ettei tunnu miltään. Suurin osa kommentoi, että hetkellistä vihlomista, siedettävää. Siinä on oikeastaan kolme kohtaa jotka sattuu. Toki myös se kohdunsuun kaivaminen näkyville tuntuu epämiellyttävältä, kuten gynen tutkimus aina. Sen jälkeen otetaan kohdunsuusta pihdillä kiinni jotta se ei karkaa kierukkaa laittaessa. Tämä yleensä kirpaisee. Sitten kohdun sisämitta mitataan ohuella puikolla, se tuntuu vihlaisevana kipuja, ja samanlainen kiputuntemus tulee myös kierukan sisäänviennissä. Koko homma on ohi parissa minuutissa.

Puuduttamista tässä ei käytetä, koska puudutuksen laittaminen sattuisi yhtä lailla kun laitto ilman puudutusta ja pidentäisi asennusaikaa merkittävästi. Puudutus pitää laittaa molemmille puolille kohdunsuuta jotta se toimisi.

Mene vaan reippaasti, sano että sua jännittää niin ammattilaiset huomioi sen ja homma on ohi nopeasti. Ota tulehduskipulääkettä ja parasetamolia ennen toimenpidettä. Se ei valitettavasti asetuskipuun juurikaan auta, mutta jälkisupistelu (kuukautistyyppiset kivut) on helpomia kipulääkittynä.

Tsemppiä!

Hyi saa tana!

Vierailija
32/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi ensimmäistä kertaa sattui niin, että meinasin pyörtyä. Jouduin tilaamaan mieheni hakemaan minut pois lekurista, itse en pysynyt tolpillani.

Ja minulla on kova kipukynnys. Oli pahin kipu mitä olen koskaan kokenut.

Kolmannella kerralla oli taitava naisgyne ja hänen laittamana ei sattunut lainkaan.

Eli, homma on täysin kiinni laittajasta sanon minä. Oli kyllä aikamoinen yllätys, kun mitään kipua ei tuntunut.

Pois ottamiset eivät ole tuntuneet juurikaan.

Kyllä gynekologin hommassakin on räpeltäjiä ja osaajia.

Vierailija
33/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei sattunut mitenkään kovin paljon. Vihloi, mutta se oli nopeasti ohi.

En ole samaa mieltä, että pitäisi automaattisesti tehdä nukutuksessa. En todellakaan haluaisi sitä riskiä, ajanmenoa, kustannusta, sen sijaan että homma kestää 20 min normaalitapauksessa.

Sama tilanne, kuin jotkut (tuoll ylläkin) vaatii, että synnytyksessä pitäisi automaattisesti tilanteesta riippumatta olla kivunlievitystä ja että naisia sorretaan, kun jotkut synnyttävät ilman liwvitystä. Itse kerran epiduraalia kokeiltuani en HALUNNUT sitä 2. ja 3. synnytykseen. Enkä olisi halunnut mitään puudutuspiikkejä kierukan laittoon. Ibuprofeenia otin ennalta, kuten kehotettiin.

Vierailija
34/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap usko näitä kauhukertomuksia. Ihan hyvin voit olla niitä, joilla se vaan hiukan nipistää. 

Vierailija
35/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap usko näitä kauhukertomuksia. Ihan hyvin voit olla niitä, joilla se vaan hiukan nipistää. 

Jos sattuu niin toimenpide keskeytetään ja mulla menee melkein 200e kankkulan kaivoon??

Miksi kirurgista toimenpidettå ei tehdä nukutuksessa?

Mullaki olisi 1 abortti vähemmän. Ja monella muulla. Ap

Vierailija
36/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattui laittaminen aika paljon vaikka olen aikoinaan 2 synnyttänyt pelkällä ilokaasulla. Pois sitä ei muutaman vuoden päästä meinattu saada ollenkaan, vaikka gynenä oli vanhempi lääkäri, jolla varmasti kokemusta paljon. Oli kuulemma "tiukassa". Joo en ymmärrä miksei tässä toimenpiteessä voida käyttää puudutetta.

Vierailija
37/39 |
17.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle itse kierukan asentaminen ei sattunut - tuntui ikävältä ja vähän vihlaisi parin sekunnin ajan, that's it. Ja siis ilman puudutusta. Mutta kierukan asentamisen jälkeen kärsin aivan järjettömistä kuukautiskivun kaltaisista kivuista kolmen viikon ajan, jonka jälkeen kierukka oli pakko poistaa. Sinänsä ironista, että kierukka asennettiin alunperin endometrioosin takia, jotta en kärsisi sen aiheuttamista kivuista.

Sain endometrioosikivut sekä kasvuston hallintaan muuttamalla ruokavaliotani, jota gynekologini ei maininnut hoitovaihtoehtona lainkaan - ainoita mainittuja hoitovaihtoehtoja olivat joko minipillerit, kierukka tai keltaurauhaspillerit.

Vierailija
38/39 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Peruin koko asennuksen. Huomenna gynelle hakemaan minipilleri resepti. Ainakin on kivuton! :)

Ap

Vierailija
39/39 |
06.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Peruin koko asennuksen. Huomenna gynelle hakemaan minipilleri resepti. Ainakin on kivuton! :)

Ap

Hyvä!

Lääkärit saa provikkaa, kun saavat kaupatuksi Mirenaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi