Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömänä vanhojen huonekalujen kunnostus ja myynti

Vierailija
22.05.2020 |

Olen työttömänä joutilaana miettinyt olisiko tuossa ideaa. Ostaa vanhoja huonekaluja halvalla, korjata ja maalata ja laittaa myyntiin. Tulon puolelta katsottuna se varmaan jäisi harrastuksen tasolle, mutta olisi ainakin tekemistä. Oletteko kokeilleet? Muutakin samantapaista ideaa se ehdottaa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä paikkakunnalla sijatset? Jos Tampereella tai lähistöllä, niin mä voisin tilata sulta parin oman huonekalun hionnan ja maalauksen kivan väriseksi, jos tämmöinen homma kiinnostaa?

Välimatkaa täältä Tampereelle näyttäisi olevan melkein kolmen tunnin verran. Mutta en muutenkaan uskaltaisi tehdä vielä tilauksesta. Ainoastaan niin, että valmis työ on ostajan nähtävillä. Ap

Vierailija
22/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin meidän naapuri, joka ostaa 2000 e autoja, hankkii varaosia 3000 eurolla, remppaa päiväkaudet ja myy sitten 4000 e:lla ja kehuu saaneensa puolet voittoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu idea!

Olisi mukavaa, jos joku voisi edullisesti kunnostaa puisen pöydän ja pari tuolia, jotka olen perinyt.

Seiniä osaan maalata, mutta huonekalujen kunnostaminen ei kuulu taitoihini ja olen vähävarainen.

Vierailija
24/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä paikkakunnalla sijatset? Jos Tampereella tai lähistöllä, niin mä voisin tilata sulta parin oman huonekalun hionnan ja maalauksen kivan väriseksi, jos tämmöinen homma kiinnostaa?

Välimatkaa täältä Tampereelle näyttäisi olevan melkein kolmen tunnin verran. Mutta en muutenkaan uskaltaisi tehdä vielä tilauksesta. Ainoastaan niin, että valmis työ on ostajan nähtävillä. Ap

Voi harmi, että oot niin kaukana. Nää mun huonekalut ei oo mitään sukuaarteita tms vaan olisin ihan hyvin uskaltanut antaa harjoituskappaleeksi, jos hintapyyntö ei olis ollut liian kova.

Toivottavasti saat homman pyörimään 👍🏻

Vierailija
25/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiva idea, itse kun olin kotona lasten kanssa, oli aina tallissa joku projekti. Ostin n. 40euron hiomakoneen, Kävin ilmaisia ja halpoja huonekaluja tori. Fin kautta, VAIN PUISIA, ja hioin ja tarvittaessa liimailin tai laitoin uuden esim. Pinnan jos puuttui pinnatuolista, ne menee edelleen hyvin kaupaksi. Maalasin tai petsasin nätiksi ja myyntiin tripla hinnalla. Kerran maksoin 10euroa pöytäryhmästä ja fiksasin niin 200e sain. Eli kannattaa. Nuo kokopuiset kuuden hengen pöytäryhmät hyviä menemään. Helppo myös hioa ja laittaa uusi pinta, esim. Petsillä.

Vierailija
26/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä vielä mietin, miksi en vain kokeile ja yritä. Mitään siinä ei menetä. Ei edes aikaa koska tämä on aina ollut oma keinoni rentoutua. Kiitos kaikille tsemppaavista viesteistä ja omista kokemuksista! Ap

Vierailija
27/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonekaluentisöintiä voi kyllä opiskella ihan amk tasolla, ja on ihan vaativaa osaamusta. Jos tarkoituksesi on tuunata eikä aidosti kunnostaa ja korjata, suosittelisin että etsit halvalla sitä ns. Ikea-tavaraa ja tuunaat niitä. Aidosti hienoja vanhoja huonekaluja ei pääsääntöisesti kannata maalata. Se laskee vain niiden arvoa.

Ikävä välillä katsella kun ihmiset yrittää myydä valkoiseksi maalattuja tiikki- tai antiikkihuonekaluja kolmeensataan euroon. Se ei ikävä kyllä enää ole sen huonekalun käypä arvo millään mittapuulla. Maalaaminen on aika paljon helpompaa kuin maalinpoisto. Kokemusta on.

Mutta olisiko sinun mahdollista valmistaa jotain pieniä huonekaluja tai muita käsitöitä ihan kokonaan itse?

Tarkoitat kai ammattikoulua.

Tuskin sentään ammattikorkeakoulusta tulee huonekalujen entisöijiä.

Ei ammattikorkeissa valmistu käsityöläisiä. Itse valmistuin sieltä insinööriksi, en kirvesmieheksi.

Ei kun tarkoitan ihan amk:ta. Esim Metropoliassa voi tätä opiskella.

https://www.metropolia.fi/fi/opiskelu-metropoliassa/amk-tutkinnot/konse…

Myös yliopistolla voi lukea käsityötieteitä. Toki se on tiedepainotteinen, eli ei sieltä periaatteessa puusepän osaamista toki saa.

Vierailija
28/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hioessa vanhaa maalipintaa pitää muuten sitten huolehtia ilmastoinnista ja käyttää hiukkasia suodattavia hengityssuojainta. Vanhat maalit voivat sisältää asbestia, lyijyä ja muita haitallisia aineita. Ja puupöly yksinään voi myös vahingoittaa keuhkoja.

Vierailija
29/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei, kunhan työkkäri ei saa tietää.

Ei se tykkää tuosta verottajakaan. Se laittaa verotuksen yrittäjän mukaan ja sen jälkeen työkkärikin antaa sellaisen työvoimapoliittisen lausunnon, joka lopettaa työttömyyskorvauksen maksun. Pahassa tapauksessa tukia peritään takaisin. Jos haluaa myydä tuollaisia huonekaluja, kantsii ne myydä ns omina huonekaluina kirpparilla vähitellen.

Vierailija
30/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tykkää tuosta verottajakaan. Se laittaa verotuksen yrittäjän mukaan ja sen jälkeen työkkärikin antaa sellaisen työvoimapoliittisen lausunnon, joka lopettaa työttömyyskorvauksen maksun. Pahassa tapauksessa tukia peritään takaisin. Jos haluaa myydä tuollaisia huonekaluja, kantsii ne myydä ns omina huonekaluina kirpparilla vähitellen.

Kaiketi on joku raja paljonko saat tienata ilman että tuloista tarvitsee ilmoittaa.

Vierailija
31/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa tekisin itsekin jos olisi tilat missä tehdä. Oikein hyvä ajatus, monet haluaa sellaisia vanhoja huonekaluja kivan väriseksi maalattuna ja tuunattuna vaikka tapetilla jne. kuvioilla, mutta eivät itse pysty tekemään. Mulle teki yksi kaveri yhden huonekalun ja tykkään siitä todella paljon, ja luulen että sen saisi myytyä aika hyvään hintaan jos raaskisin luopua, olen laittanut siitä kuvan fb ryhmään ja sai tosi paljon tykkäyksiä.

Tykkäykset nyt on aivan yhtä tyhjän kanssa. Aivan sama mitä sinne laittaa Ei se peukku ole kuin naamailua. Mutta kokeile laittaa hintalappu, se kertoo totuuden.

Ohis

Vierailija
32/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaiketi on joku raja paljonko saat tienata ilman että tuloista tarvitsee ilmoittaa.

Ei ole rajaa, kaikki pitää ilmoittaa.

Vierailija
33/35 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex oli töissä yrityksessä , jossa kävivät hakemassa firmoista puhelinvaihteet, kun firma muutti toiseen osoitteeseen.

Todella usein hänelle tarjottiin huonekaluja, joita firma ei halunnut ottaa mukaan.

Ex toi ne minulle ja minä myin ne. Monesta sohvasta sain 2 euroa. Kallein taisi olla 200 euroa.

Huonekalujen iso ongelma on kuljetus. Pakettiauton vuokraus maksaa ja kaikki on poissa katteesta .

Jotain pientä tein jollekin, mutta ei oikein kannattanut, kun ihmisillä on oma maku.

Kokeile yhdellä. Et hirveesti menetä.

Itse korvamerkkasin rahat ja käytin ne rahat sisustukseen.

Pieni helpotus oli, kun ex vaihtoi työpaikkaa. Välillä olohuone oli täynnä vaikka mitä.

Isot kokouspöydät eivät juurikaan mene kaupaksi.

Vierailija
34/35 |
23.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huonekaluentisöintiä voi kyllä opiskella ihan amk tasolla, ja on ihan vaativaa osaamusta. Jos tarkoituksesi on tuunata eikä aidosti kunnostaa ja korjata, suosittelisin että etsit halvalla sitä ns. Ikea-tavaraa ja tuunaat niitä. Aidosti hienoja vanhoja huonekaluja ei pääsääntöisesti kannata maalata. Se laskee vain niiden arvoa.

Ikävä välillä katsella kun ihmiset yrittää myydä valkoiseksi maalattuja tiikki- tai antiikkihuonekaluja kolmeensataan euroon. Se ei ikävä kyllä enää ole sen huonekalun käypä arvo millään mittapuulla. Maalaaminen on aika paljon helpompaa kuin maalinpoisto. Kokemusta on.

Mutta olisiko sinun mahdollista valmistaa jotain pieniä huonekaluja tai muita käsitöitä ihan kokonaan itse?

Tarkoitat kai ammattikoulua.

Tuskin sentään ammattikorkeakoulusta tulee huonekalujen entisöijiä.

Ei ammattikorkeissa valmistu käsityöläisiä. Itse valmistuin sieltä insinööriksi, en kirvesmieheksi.

Sinun kommenttisi tiivstää melko hyvin tuon asian mikä on nykypäivän käsitöissä ongelma, nimittäin arvostuksen puute. Kun asenteet ovat tuollaiset että insinöörin osaaminen olisi automaattisesti kovin erilaista ja vaativampaa kuin erinäinen laaja-alainen käsityöosaaminen koko kirjossaan, ei ihmekään että ala kärsii arvostuksen puutteesta. Käsityöosaaminen vaatii materiaalen, tehniikoiden ja suunittelun osaamista, pitää tietää perinnetekniikoista ja pystyä luomaan ja soveltamaan uusia. Pitää hallita erilaisia suunnittelu ja 3D-mallinnusohjelmia siinä missä insinöörienkin. Ei se ole pelkkää askartelua ja nikkarointia. AMK puolella voi opiskella erittäin monipuolisesti käsitöitä ylempään tutkintoon asti:

https://opintopolku.fi/wp/ammattikorkeakoulu/mita-amkssa-voi-opiskella/…

Samoin yliopistoissa:

https://opintopolku.fi/wp/yliopisto/mita-yliopistossa-voi-opiskella/tai…

Ja neulonnasta on jopa väitelty tohtoriksi. Oletko ikinä pohtinut kuinka monia erilaisia neulepintoja on olemassa eri käyttötarkoituksiin, ja miten ne ominaisuuksiltaan vaikuttavat kankaan toimivuuteen ei käyttötarkoituksissa? Mitä eroa oon taas neulotuilla ja kudotuilla tekstiileillä? Miten lukuisat eri kuitutyypit luonnoinkuiduista teollisiin liittyy tähän? Mitä tekoa esim. kevlarilla on tekstiilitieteen kanssa? Kuinka teksiiliteollisuuden muovikuidut ovat mikromuovin merkittävimpiä lähteitä sinunkin päivittäisessä käytössäsi? Ja mikä potentiaalinen rooli Suomessakin tehtävällä sellupohjaisten kuitujen tutkimus- ja tuotekehitystyöllä on ekologisempaa tulevaisuutta ja koko hyvinvointiyhteiskunnan jatkuvuutta ajatellen?

Vierailija
35/35 |
01.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö selvittää huonekalujen entisöinnin tekijät? KodinplazaFI avulla vertaat alueesi tekijät yhdellä tarjouspyynnöllä.