Työttömänä vanhojen huonekalujen kunnostus ja myynti
Olen työttömänä joutilaana miettinyt olisiko tuossa ideaa. Ostaa vanhoja huonekaluja halvalla, korjata ja maalata ja laittaa myyntiin. Tulon puolelta katsottuna se varmaan jäisi harrastuksen tasolle, mutta olisi ainakin tekemistä. Oletteko kokeilleet? Muutakin samantapaista ideaa se ehdottaa.
Kommentit (35)
Kaikki puuha, mikä vie poispäin alkoholismista tai aineista, on plussaa. Ja kysyntääkin voisi olla, kun kädentaidot vähenee joka vuosi vaan enemmän
annica32 kirjoitti:
Monille työttömille tuollainen paahastelu toimii myös terapiana, jolloin heidän psykologiset ongelmat vähenevät.
Ja kaikilla työttömillähän tietysti on psykologisia ongelmia. Eiköstä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki puuha, mikä vie poispäin alkoholismista tai aineista, on plussaa. Ja kysyntääkin voisi olla, kun kädentaidot vähenee joka vuosi vaan enemmän
Juu, kaikki työttömät on myös juoppoja tai narkkeja. Jotkut molempia. Ja jos eivät vielä ole niin ainakin luisumassa päihdehelvettiä kohti kovaa vauhtia.
Samaa tekisin itsekin jos olisi tilat missä tehdä. Oikein hyvä ajatus, monet haluaa sellaisia vanhoja huonekaluja kivan väriseksi maalattuna ja tuunattuna vaikka tapetilla jne. kuvioilla, mutta eivät itse pysty tekemään. Mulle teki yksi kaveri yhden huonekalun ja tykkään siitä todella paljon, ja luulen että sen saisi myytyä aika hyvään hintaan jos raaskisin luopua, olen laittanut siitä kuvan fb ryhmään ja sai tosi paljon tykkäyksiä.
Huonekaluentisöintiä voi kyllä opiskella ihan amk tasolla, ja on ihan vaativaa osaamusta. Jos tarkoituksesi on tuunata eikä aidosti kunnostaa ja korjata, suosittelisin että etsit halvalla sitä ns. Ikea-tavaraa ja tuunaat niitä. Aidosti hienoja vanhoja huonekaluja ei pääsääntöisesti kannata maalata. Se laskee vain niiden arvoa.
Ikävä välillä katsella kun ihmiset yrittää myydä valkoiseksi maalattuja tiikki- tai antiikkihuonekaluja kolmeensataan euroon. Se ei ikävä kyllä enää ole sen huonekalun käypä arvo millään mittapuulla. Maalaaminen on aika paljon helpompaa kuin maalinpoisto. Kokemusta on.
Mutta olisiko sinun mahdollista valmistaa jotain pieniä huonekaluja tai muita käsitöitä ihan kokonaan itse?
Tottahan se on, että se toisi ainakin jonkunlaista merkitystä päiviin. Ei kai siinä mitään menetä jos kokeilee. Hankin vain jotain sellaista minkä voin pitää ihan mielelläni itsellänikin jos ei mene kaupan. Olisi tietysti hienoa jos jotain saisi välillä myytyäkin, niin sillä saisi ainakin ylläpidettyä harrastusta. Ap
Miksi ei, kunhan työkkäri ei saa tietää.
Vierailija kirjoitti:
Samaa tekisin itsekin jos olisi tilat missä tehdä. Oikein hyvä ajatus, monet haluaa sellaisia vanhoja huonekaluja kivan väriseksi maalattuna ja tuunattuna vaikka tapetilla jne. kuvioilla, mutta eivät itse pysty tekemään. Mulle teki yksi kaveri yhden huonekalun ja tykkään siitä todella paljon, ja luulen että sen saisi myytyä aika hyvään hintaan jos raaskisin luopua, olen laittanut siitä kuvan fb ryhmään ja sai tosi paljon tykkäyksiä.
Juuri tällaista ajattelin. Ei mitään hio ja maalaa valkoisella -huonekaluja. Ap
Vierailija kirjoitti:
Huonekaluentisöintiä voi kyllä opiskella ihan amk tasolla, ja on ihan vaativaa osaamusta. Jos tarkoituksesi on tuunata eikä aidosti kunnostaa ja korjata, suosittelisin että etsit halvalla sitä ns. Ikea-tavaraa ja tuunaat niitä. Aidosti hienoja vanhoja huonekaluja ei pääsääntöisesti kannata maalata. Se laskee vain niiden arvoa.
Ikävä välillä katsella kun ihmiset yrittää myydä valkoiseksi maalattuja tiikki- tai antiikkihuonekaluja kolmeensataan euroon. Se ei ikävä kyllä enää ole sen huonekalun käypä arvo millään mittapuulla. Maalaaminen on aika paljon helpompaa kuin maalinpoisto. Kokemusta on.
Mutta olisiko sinun mahdollista valmistaa jotain pieniä huonekaluja tai muita käsitöitä ihan kokonaan itse?
En itsekään pidä siitä tyylistä, että kaikki maalataan valkoiseksi. Vanhoilla huonekaluilla en tarkoittanut aidosti vanhoja kauniita huonekaluja, vaan sellaisia huonekaluja mitä kukaan ei huolisi sellaisenaan, mutta silti niitä kaupataan tai jopa lahjoitetaan pois tieltä.
Periaatteessa olisi mahdollista valmistaa jotain pientä myös itse. Täytyisi miettiä mitä se voisi olla. Ap
Hyvä idea! Nappasit juuri mun saman. Olen tässä seurannut sisustusblogeja yms. Pinnalla vanhat 50-60-luvun kalusteet ja rottinki. Harmittaa, kun juuri paikallisella roskalavalla joku antoi rottinkihyllyn ja -tuolin. En ehtinyt napata. Olis ollut kiva niitä fixailla ja laittaa myyntiin eteenpäin.
Harrastuksena varmasti kiva, mutta rahaa et tule näkemään kuin korkeintaan tarvikkeiden verran.
Eli maalipurkin, siveltimen ja hiomapaperit saat ehkä kustannettua rahalla jonka ehkä myydessäsi saat. Ja silloinkin sinun pitää joko maalata valkoiseksi tai vaihtoehtoisesti ostajan toiveen mukaan.
Ihmiset eivät nimittäin käytännössä uskalla ostaa niitä kivan värisiä huonekaluja, vaikka tykkäävät niistä somessa.
Vierailija kirjoitti:
Harrastuksena varmasti kiva, mutta rahaa et tule näkemään kuin korkeintaan tarvikkeiden verran.
Eli maalipurkin, siveltimen ja hiomapaperit saat ehkä kustannettua rahalla jonka ehkä myydessäsi saat. Ja silloinkin sinun pitää joko maalata valkoiseksi tai vaihtoehtoisesti ostajan toiveen mukaan.
Ihmiset eivät nimittäin käytännössä uskalla ostaa niitä kivan värisiä huonekaluja, vaikka tykkäävät niistä somessa.
Siksi juuri ostaisinkin vaan sellaista minkä olisin valmis pitämään itselläni. Tai ongelmani varmaan olisikin, että haluaisin pitää kaikki itselläni. Ap
Kyllä ilman muuta! Itse ostaisin juuri mieluiten kunnostetut vintagehuonekalut. Siis ei edes sen kummempaa kuin että olisivat kunnolla puhdistetut ja lakatut tai vahatut. Ja etsin juuri entisöijää joka korjaisi kahden tuolin päällysteet.
Ryhdy toimeen, kierrätyskeskuksesta ja kirppareilta löytyy hauskoja huonekaluja. Sitten myyt netissä ja suoraan sieltä työtilastasi. Jekku on olla vähän trendien edellä, eli hommata nyt ysärihuonekaluja, ja niin edelleen.
Onnea matkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi juuri ostaisinkin vaan sellaista minkä olisin valmis pitämään itselläni. Tai ongelmani varmaan olisikin, että haluaisin pitää kaikki itselläni. Ap
Kyllä tällaisen yrityksen voi ihan hyvin saada tuottamaan, kunhan löytää ne korjattavat huonekalut ilmaisina tai pikkuhinnalla. Netin kautta myy, ei tarvitse muuta kuin jonkinlaisen varaston.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat kai ammattikoulua.
Tuskin sentään ammattikorkeakoulusta tulee huonekalujen entisöijiä.
Ei ammattikorkeissa valmistu käsityöläisiä. Itse valmistuin sieltä insinööriksi, en kirvesmieheksi.
Mulla on pyörinyt sama idea myös mielessäni, nyt kun oon innostuntu vähän fiksailemaan omia huonekalujani:p Mut pelottaisi just "yrittäjämäinen toiminta",eli työttömyystuet heti veks, jos alkaisi tienata jotenkin tuolla. Ja asun yksiössä, vaikeaa olis tänne raahata mitään isompia huonekaluja, ja kuka niitä kuskailee edes,ne asiakkaatko itse tuo ja hakee?
Joku luova työ olis kiva ja mulle sopiva, mutta nuo tuppaa usein olemaan sit yrittäjänä toimimista, ja siihen en voi rueta ainakaan just nyt:/ Ja millainenhan kysyntä tuollaiselle on? Itseäni kiinnostaisi enempi varmaan sellainen kevyempi tuunailu kyllä, ei niinkään mikään kunnollinen entisöinti, eikä se varmaan ilman koulutusta onnistuisikaan?
Millä paikkakunnalla sijatset? Jos Tampereella tai lähistöllä, niin mä voisin tilata sulta parin oman huonekalun hionnan ja maalauksen kivan väriseksi, jos tämmöinen homma kiinnostaa?
Puuhuonekaluissa voi olla lutikoita.
Mulla on karsea ysärihökötys lastulevyinen tv-taso pyörillä, alaosassa ulos vedettävä laatikko 2 ottimella ja yläosassa lasiovet jonka takana taso videosoittimelle tms. Väri valkoinen. Mitä tekisit tällaisesta?
Monille työttömille tuollainen paahastelu toimii myös terapiana, jolloin heidän psykologiset ongelmat vähenevät.