Kuinka kypsiä ja pärjääviä normaalit 18-vuotiaat ovat?
Minulla on epäilys, että meidän 18-vuotiaamme ei ole lähestulkoonkaan yhtä kypsä, aktiivinen eikä itsenäinen kuin vanhempansa saman ikäisenä. Väkisin on tullut mieleen jo, että on vähempilahjainen, muttei kuitenkaan kehitysvammainen.
Kommentit (8)
Olette kasvattaneet väärin, eli oma vikanne.
Mä asuin tuossa iässä kotona mutta hoidin omat asiani itse. 19-vuotiaana muutin omilleni ja pärjäsin itse. Toki välillä saatoin kysyä neuvoa vanhemmiltani esim jotain ruokaohjetta.
Useimmat kyllä pärjää siinä iässä itsekseen, vaikka sitten vanhempien kotona asuessa vaikuttaisivatkin saamattomilta ja pärjäämättömiltä. Jos ei ole pakko hoitaa asioitaan, moni ei itsenäisesti hoida. Mutta sitten kun alkaa oman itsenäisyyden halu herätä, niin kyllähän suuri enemmistö pärjää ja oppii pakon edessä asiat joita täytyy itsenäisesti elämisestä.
Meillä esikoinen oli ihan valmis ja vastuuntuntoinen. Hoisi tse koulunsa ja kokeisiin lukemisensa jostain alakoulun neloselta asti. En hetkeäkään epäröinyt ettei pärjäisi kun lähti 19-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle.
Kuopus sitä vastoin.. juu, ei ole valmis todellakaan😄
Kaipa se on normaalia, että kykenevät siinä iässä jo muuttamaan pois kotoa opiskelemaan ja hoitamaan asiansa pääosin ilman vanhempien apua.
Katse peiliin kirjoitti:
Olette kasvattaneet väärin, eli oma vikanne.
Parhaamme olemme yrittäneet tehdä. Emme voi kelata kasetin nauhaa taaksepäin ja kokeilla jotain toista menetelmää.
Jos ei ole rahkeita niin ei ole rahkeita. Vanhemman on todella vaikea hyväksyä sitä. Eikä 18-vuotias edes välitä lääkärin varoituksista ja korjaa yhtä arkipäiväistä tapaansa terveytensä edistämiseksi. Kyllä tässä ei voi muuta kuin asennoitua siihen, että 18-vuotias mieluummin vaikka tappaa itsepäisyyksissään itsensä huonoihin elämäntapoihin ja sille emme voi mitään. Muutenkin hän on täysin kunnianhimoton yksilö.
Monet tuon ikäiset ovat vielä ihan avuttomia, kiitos vanhempien, mutta tulevat itsenäistymään olosuhteiden pakosta. Kun muuttaa pois kotoa, on pakko hoitaa omat asiat itse ja opetella asioita, joihin ei aiemmin ollut kiinnostusta.
Voivat lähteä vuodeksi ulkomaille itsekseen.