Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi akateemisesti koulutettu

Vierailija
22.05.2020 |

kuvittelee olevansa jotain muuta kuin duunari ollessaan muilla töissä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys tätä olen itsekin ihmetellyt. Halutaan jotenkin tuntea ylemmyyttä vaikkei siihen perusteita olisikaan?

Vierailija
2/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kuvittelen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kai duunarilla on tarkoitettu ns. suorittavan työn tekijää. Silloin myös esim. omassa yrityksessään toimiva automekaanikko tai kirvesmies olisi duunari, mutta toisen yritykseen palkattu toimitusjohtaja ei olisi. Akateemisuudesta riippumatta.

Eipä tuollaisilla lokeroinneilla fiksuille ihmisille mitään väliä ole.

Vierailija
4/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys tätä olen itsekin ihmetellyt. Halutaan jotenkin tuntea ylemmyyttä vaikkei siihen perusteita olisikaan?

Ap ehtikin jo vastata itselleen. 

Vierailija
5/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun muilla olet töissä niin duunari olet.

Vierailija
6/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pöydässä on maisteri se ei jää kenelleen epäselväksi vaikka olisi työtön :)

Vierailija
7/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kai duunarilla on tarkoitettu ns. suorittavan työn tekijää. Silloin myös esim. omassa yrityksessään toimiva automekaanikko tai kirvesmies olisi duunari, mutta toisen yritykseen palkattu toimitusjohtaja ei olisi. Akateemisuudesta riippumatta.

Eipä tuollaisilla lokeroinneilla fiksuille ihmisille mitään väliä ole.

Lokeroinnin tarpeellisuus riippuu siitä, mihin sitä käyttää. Kun toimii esimiesroolissa ja työstää työmarkkina-asioita työkseen, niin on merkitystä sillä onko hekilö työntekijä, toimihenkilö, ylempi toimihenkilö vai jokin muu. Vastaavasti on merkitystä sillä, onko henkilö työntekijä vai viranhaltija. 

Nämä eivät kuitenkaan hierarkioita ja jaottelu tehdään muista syistä. Koulutus ei taas merkitse mitään siinä, mihin lokeroon henkilö tippuu. 

Vierailija
8/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos akateeminen tekee duunaritöitä (esim. Postin lajittelukeskuksessa tai metrosiivouksessa) niin hän on duunari. Jos hän tekee asiantuntijatyötä, hän on asiantuntija. Myös kouluttamaton tai opintonsa kesken jättänyt voi tehdä näitä samoja asiantuntijatöitä ja silloin hän on asiantuntija, mutta ei tietenkään akateeminen. 

Mielestäni akateemisuus ei häviä, vaikka kuuraisi työkseen vessanpönttöjä. Se on opiskelemalla saatua henkistä pääomaa jota ei voi ottaa pois. Se, onnistuuko sitä akateemisuuttaan hyödyntämään työelämässä on sitten ihan erillinen asia.

Itse kuulun näihin joilta on korkeakouluopinnot jääneet kesken ja pidän akateemisen tutkinnon suorittamista jonkinlaisena saavutuksena. Ei se välttämättä älyn merkki ole, mutta osoitus kyvystä pitkäjänteiseen työskentelyyn ja projektin loppuun saattamiseen. Kyllä siitä saa olla ihan ylpeä, vaikka sitten päätyisikin metrosiivoojaksi.

Itse sain myöhemmin suoritettua AMK-tutkinnon, mutta sitä en osaa pitää minään saavutuksena koska minkäänlaista ponnistelua siihen ei tarvittu.

Vierailija
9/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään melkein puolet nuorista aikuisista ole maistereita? Tekeekö joku oikeasti siitä vielä jonkun numeron?

Vierailija
10/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö nykyään melkein puolet nuorista aikuisista ole maistereita? Tekeekö joku oikeasti siitä vielä jonkun numeron?

Siinä mielessä kyllä, että AMK:n käyneet kuvittelevat olevansa maistereita.

Mutta joo, itse olen maisteri, mutta ihan duunari.

Vierailija
11/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taannoin tapailin erittäin korkeasti koulutettua mieshenkilöä. Täytyy sanoa, että titteli teki vaikutuksen, mutta hyvänen aika millaisen sosiaaliset taidot tällä herralla oli. Niitä siis ei ollut ja kun jätin hänet, alkoi minun solvaaminen. Olisi saanut jäädä kokematta tämäkin :(

Vierailija
12/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan ymmärrä. Minusta tuntuu, että tämä on vain duunareiden kuvitelmaa, tai että ylitulkitsevat jokaisesta sanasta ja eleestä, jos tietävät toisen olevan koulutetumpi.

Ei se ole kiva olla se koulutetumpikaan työpaikalla, jos itse haluaisi kuulua muiden joukkoon, ja itse vaistoaa, että toiset puhuvat selän takana, että mikähän tuokin luulee olevansa. Olisi kyllä hyvä, jos työpaikoilla ei tulisi koulutukset millään tavalla ilmi, niin kaikki olisivat silloin enemmän samassa veneessä.

Vierailija
13/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taannoin tapailin erittäin korkeasti koulutettua mieshenkilöä.

Ohis, mutta miksi pitää käyttää tuollaisia outoja kiertoilmauksia? Ei ole muuta "erittäin korkeaa koulutusta" kuin tohtorin tutkinto, joten miksi ei vain voisi sanoa tapailleensa tohtoria?

Vierailija
14/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se käytännössä näkyy, että joku luulee olevansa jotain?

Vierailija
15/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan seurasta. Älyään ei voi piilottaa, mutta koulutuksen kyllä. Ja alemmuudentuntoisten duunarien seurassa on viisainta olla hiljaa. Ne kun ottavat leuhkimisena jo sen, että kertoo opiskelleensa yliopistossa.

Kyllä tämä ”mikähän tuokin luulee olevansa” ajattelu voi paksusti Suomessa. On aina voinut.

Vierailija
16/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se käytännössä näkyy, että joku luulee olevansa jotain?

(Oletettuna) koppavuutena. Ylemmyydentuntoisuutena. Ylimielisyytenä.

Aika harva koulutettu on kuitenkaan noita.

Vierailija
17/17 |
22.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt ihan ymmärrä. Minusta tuntuu, että tämä on vain duunareiden kuvitelmaa, tai että ylitulkitsevat jokaisesta sanasta ja eleestä, jos tietävät toisen olevan koulutetumpi.

Ei se ole kiva olla se koulutetumpikaan työpaikalla, jos itse haluaisi kuulua muiden joukkoon, ja itse vaistoaa, että toiset puhuvat selän takana, että mikähän tuokin luulee olevansa. Olisi kyllä hyvä, jos työpaikoilla ei tulisi koulutukset millään tavalla ilmi, niin kaikki olisivat silloin enemmän samassa veneessä.

Toisille on liikaa jo se, että olet ylioppilas.