Mieheni haluaisi muuttaa maaseudulle
Olemme kolmilapsinen perhe ja asumme kaupungissa. Mieheni on jo vuosia toivonut muuttoa maaseudulle. Minua ajatus vieroksuttaa, että onko se yhtä kuskaamista sitten lapsiperheessä.
Olisi mukava kuulla ajatuksia aiheesta.
Kommentit (16)
On asunut maalla osan lapsuudestaan ja hengittää siellä kuulemma paremmin. Kaupunki ahdistaa häntä.
Onko linjoilla maaseudulla asuvia perheitä? Millaista se elämä siellä on?
Kerro nyt vähän tarkemmin. Tarkoittaako maalle muutto kokonaan paikkakunnan vaihtamista töitä myöten vai pidättekö nykyiset työpaikat? Onko miehellä jo tiedossa, minne hän haluaa muuttaa? Miten lapset, minkä ikäisiä, vaihtuuko koulut, mitä sillä paikkakunnalla on? On eri asia muuttaa 40 kilometrin päähän mitä 400 kilometrin.
Mies ja minä säilytämme työpaikkamme mutta kuljemme töihin noin 40 kilometrin työmatkan.
Lapsilla vaihtuu kaikki koulut ja lapset ovat iältään 2-luokkalainen, 6- luokkalainen ja lukion 2. luokkalainen.
Hankkikaa vapaa-ajanasunto. Sinne voi mennä hengittämään vapaammin, jos ahdistaa. Arjen pyöritys on kuitenkin helpompaa kaupungissa, lapset voivat mennä itse kouluun ja harrastuksiin, eikä työmatkoihin kulu paljon aikaa.
Meillä on tämä kombo ja hyvin toimii. Kesällä voi jopa käydä töissä torpalta, mutta olisihan sama painajaismaista pimeänä vuodenaikana. Ja jùuri lasten koulu ja harrastukset ovat nyt tärkeimmät- kävelymatka kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaa vapaa-ajanasunto. Sinne voi mennä hengittämään vapaammin, jos ahdistaa. Arjen pyöritys on kuitenkin helpompaa kaupungissa, lapset voivat mennä itse kouluun ja harrastuksiin, eikä työmatkoihin kulu paljon aikaa.
Meillä on tämä kombo ja hyvin toimii. Kesällä voi jopa käydä töissä torpalta, mutta olisihan sama painajaismaista pimeänä vuodenaikana. Ja jùuri lasten koulu ja harrastukset ovat nyt tärkeimmät- kävelymatka kaikkialle.
Tämä on ehdottomasti hyvä vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Lapsilla vaihtuu kaikki koulut ja lapset ovat iältään 2-luokkalainen, 6- luokkalainen ja lukion 2. luokkalainen.
Huono. Ette te päätä, missä lukion 2-luokkalainen, joka täyttää tänä vuonna 18 ellei ole jo täyttänyt, käy koulunsa.
Tiedättekö te paljonko asunnot kaupungissa maksavat? Ei siihen osteta kylkeen loma-asuntoa jos kaupunkiasunto maksaa 500 tuhatta helsigissä.
Maalaiset eivät ymmärrä kaupunkiasuntojen hintoja. Meillä naapurustoon rakennetaan tällä hetkellä 59 neliön asuntoja hintaan 300 000 euroa. Ei niihin neliöihin perhe mahdu.
Riippuu paljon siitäkin kuinka pienelle paikkakunnalle muuttaisitte ja kuinka pitkä matka on isompaan kaupunkiin.
Mekin ollaan muuttamassa maalle. Lapset tosin on jo aikuisia ja enää nuorin kotona, mutta ei hänkään varmaan pitkään. Toivotaan että saadaan jatkossa tehdä enemmän etätötä, jolloin pidempi työmatkakaan ei olisi niin rasittava.
Onko mies maalta kotoisin? Vai muuten haluaa muuttaa?