Nukutuksista tietävät hoi. Pyydetäänkö aina sanotaan nyt päiväkirurgisten nukutettujen ihmisten seuraksi joku seuravaksi yöksi?
Siis valvomaan. Kun tässä ihan lähiaikoina omassa lähipiirissäni on pari tapausta joille tällainen ohje on annettu.
Nukutuksestako johtuu vai mistä ja miksi? Onko jollakin joskus ollut ongelmia?
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Oho, minut on pidetty sairaalassa seuraava yö nukutuksen jälkeen, vaikka leikkaus ollut aamulla heti. Kotona olisi ollut mies vahtimassa.
Käytännöt ilmeisesti muuttuneet. Omista leikkauksista vuosia aikaa.
Riippuu enemmän suoritettavasta toimenpiteestä, käytettävistä lääkkeistä ja yksilöllisistä tekijöistä pitääkö sairaalaan jäädä vai ei, mutta toisaalta päiväkirurgisia toimenpiteitä on varmaankin säästösyistä haluttu viime vuosina lisätä.
Kommentoija nro 18 on oikeassa.
Koskaan ei voi tietää, mitä saattaa sattua puudutetun ja nukutetun operaation jälkeen.
Voi tulla aivan yllättäväkin komplikaatio, sellainenkin ettei pysty itse apua soittamaan.
Tai ei kykene vessaan, tai pyörtyilee ja ja loukkaa itsensä vakavasti jne.
Jos ei ole ketään läheistä, jota kutsua yöksi, pitää jäädä sairaalaan yöksi.
Ei se sen kummempaa ole,
No jos humautuksenkin jälkeen pitää olla hakija ja joku yön vahtimassa niin...
Vierailija kirjoitti:
Minulle tehtiin puudutuksessa leikkaus päiväkirurgisesti. Minulta varmistettiin, että joku on kotona seuraavana yönä. Oma mies ei oikein asiaa meinannut tajuta, hänen mielestä olisin voinut käydä reissun itse autolla ajaen ja olisin pärjännyt yksin kotona. Hoitaja käski soittaa miehelle ja sanoa, että minua ei saa jättää yksin kotiin seuraavaan päivään asti.
Nukutuksen jälkeen on tokkurainen ja ohjeissa on myös, että autoa ei saa ajaa, vaan joko taksilla tai noutajan kanssa tulee liikkua. Jos ei nukuteta, niin voi päästä itsekin lähtemään ilman saattajaa. Yön aikana jonkun pitää valvoa. Leikkausten jälkeen voi tulla komplikaatioita ja huonossa kunnossa ei itse välttämättä pysty soittamaan ambulanssia.
Lääketiede on niin kehittynyt, että useat leikkaukset pystytään tekemään päiväkirurgisina.
Se on suurempi kuin pelkät säästöt.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan ei ollut. Lienee uusi käytäntö. Piti vaan olla saattaja kotiin. Itse ainakin oon nukutuksen jälkeen ihan sekasin vähintään 12-18 tuntia, että sinänsä en ihmettele ohjetta.
Ennen oltiin sairaalassa yötä useammin, nykyään heitetään pihalle mahdollisimman pian.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkirurgiassa nukuteta. Puudutusta tarpeen mukaan ja potilas valveilla. Hakija pitäisi olla.
Älä valehtele! Luuletko että tähystys-sappileikkaus tehdään puudutuksessa?
Mulle tehty sterilisaatio päiväkirurgisella nukutuksessa. Parin tunnin kuluttua hakijan kanssa kotiin. Yöseuraa suositeltiin, mutta eihän sitä kukaan tule katsomaan onko siellä joku. Jos ei ole ketään, niin sitten ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, minut on pidetty sairaalassa seuraava yö nukutuksen jälkeen, vaikka leikkaus ollut aamulla heti. Kotona olisi ollut mies vahtimassa.
Käytännöt ilmeisesti muuttuneet. Omista leikkauksista vuosia aikaa.
Riippuu enemmän suoritettavasta toimenpiteestä, käytettävistä lääkkeistä ja yksilöllisistä tekijöistä pitääkö sairaalaan jäädä vai ei, mutta toisaalta päiväkirurgisia toimenpiteitä on varmaankin säästösyistä haluttu viime vuosina lisätä.
Mulle on aina sanotti syyksi vain nukutus. Toisella kertaa leikattiin kilpirauhanen joka onkin isompi juttu. Toisella kertaa rasvapatti. Tosi tokkurassa olin nukutuksen jälkeen, joten tuntui ihan hyvältä olla sairaalassa.
Varmaan kaikki kehittyy ja säästösyistäkin lähetetään kotiin nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla kaiken varalta, mutta ei kukaan tule vahtimaan jos haluaa itse ottaa riskin ja on yksin.
Jos vaatii päästä kotiin leikkauksen jälkeen samana päivänä vaikkei siellä ole ketään vastuullista aikuista, se onnistuu niin että allekirjoittaa todistuksen jossa tekee tämän omalla vastuulla ja riskeistä on kerrottu. Silloin syy ei ole sairaalan jos jotain vakavaa sattuu. Leikkauksen jälkeen on joskus vuotoriski ja nukutuksen jälkeen aineet poistuvat yleensä nopeasti mutta joissain harvinaisissa tapauksissa ne voivat vaikuttaa jopa seuraavaan päivään, ja vahva kipulääkitys siihen päälle moninkertaistaa riskejä ongelmille. Siksi pitää olla joku joka voi vähän tarkkailla tilannetta ja tarvittaessa soittaa apua. Ei tarvitse tietty valvoa mutta olla kuitenkin paikan päällä.
Molemmista rinnoista leikattiin syöpä illalla. Aamuun asti sairaalassa ja kello 13. kotiin, itse ajoin , mies oli näköjään vähän kännissä. Kävin vielä kaupassa autolla. Kipulääkkeitä oli 2 pilleriä kolme kertaa päivässä. Tästä on jotain 15vuotta aikaa. En sekoillut yöllä. Ainoa kerta kun minut on nukutettu.
Ystävälleni tehtiin kolonoskopia nukutuksessa ja kun hän pääsi myöhemmin päivällä kotiin, vaativat että häntä on joku hakemassa, ja että hänen kotonaan pitää olla joku seurana yön ajan.
Leikkauksissa on aina komplikaatiovaara. Jos selviää ensimmäisistä päivistä niin todenäköisesti kaikki on mennyt nappiin. Esim. leikkauksesta jäänyt sisäinen verenvuoto näkyy vasta viiveellä.
Mutta elektiivistä leikkausta ei tehdä, jos potilas jo etukäteen täräyttää että aikoo sitten jälkeenpäin olla noudattamatta ohjeita. Toki eivät voi mitään sille jos potilas leikkauksen jälkeen ilmoittaa lähtevänsä kotiin yksin, sairaala ei ole vankila, ainakaan useimmiten.