Nukutuksista tietävät hoi. Pyydetäänkö aina sanotaan nyt päiväkirurgisten nukutettujen ihmisten seuraksi joku seuravaksi yöksi?
Siis valvomaan. Kun tässä ihan lähiaikoina omassa lähipiirissäni on pari tapausta joille tällainen ohje on annettu.
Nukutuksestako johtuu vai mistä ja miksi? Onko jollakin joskus ollut ongelmia?
Kommentit (34)
Pitäisi olla aikuinen ihminen talossa seurana yön. Kai, että voi tarvittaessa soittaa apua.
Ei päiväkirurgiassa nukuteta. Puudutusta tarpeen mukaan ja potilas valveilla. Hakija pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Ei päiväkirurgiassa nukuteta. Puudutusta tarpeen mukaan ja potilas valveilla. Hakija pitäisi olla.
Silti ei yksin ensimmäistä yötä, jos leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Mun polvi tähystettiin päiväkirurgiassa ja kyllä mut nukutettiin. Ei edes ehdotettu että tehtäisiin puudutuksessa. Olin sitten heräämisen jälkeen jonkin aikaa päiväkirurgian heräämössä ja sitten mies haki kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten nukutetaan. Oma lapseni nukutettiin pari viikkoa sitten kun tehtiin päiväkirurginen leikkaus. Nukutus ja leikkaus heti aamusta ja iltapäivällä kotiin. Mistään aikuisen läsnäolopakosta ei puhuttu, varmaan siksi koska lapsella oli kotona sekä isä että äiti ja henkilökunta tiesi sen.
Minua ei aikoinaan päästetty kotiin, koska olen yksineläjä. Vaikka oli vain puudutus ja olin puoleksi ihan valveilla. Olin sairaalassa yötä. Oli kyse suukirurgiasta. Halusivat varmistaa, ettei ikenet älä vuotamaan verta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mut on nukutettu päiväkirurgiassa, tosin siitä on kymmenisen vuotta aikaa. Piti olla hakija, joka on seurana yön. Asuin yksin siihen aikaan, joten pyysin kaverin yökylään ja hakemaan. Ihan mukavasti meni kokonaisuus. Kyseessä pieni polvileikkaus, joka olisi vähemmän neulakammoisille ihmisille tehty hereillä, mutta yksityisellä sektorilla maksava asiakas saa mitä haluaa :)
Minulle tehtiin puudutuksessa leikkaus päiväkirurgisesti. Minulta varmistettiin, että joku on kotona seuraavana yönä. Oma mies ei oikein asiaa meinannut tajuta, hänen mielestä olisin voinut käydä reissun itse autolla ajaen ja olisin pärjännyt yksin kotona. Hoitaja käski soittaa miehelle ja sanoa, että minua ei saa jättää yksin kotiin seuraavaan päivään asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun polvi tähystettiin päiväkirurgiassa ja kyllä mut nukutettiin. Ei edes ehdotettu että tehtäisiin puudutuksessa. Olin sitten heräämisen jälkeen jonkin aikaa päiväkirurgian heräämössä ja sitten mies haki kotiin.
Okei, minua ei nukutettu. Rauhoittavaa suoneen ja puudutusta kudoksiin.
Umpilisäkkeeni leikattiin muutama vuosi sitten heti puolenpäivän jälkeen. Olisin päässyt illan suussa kotiin, mutta kun asun yksin, eikä minulla ole ketään, kuka olisi voinut tulla kotiini yöksi, niin koska minut oli nukutettu, vietin yön sairaalassa ja lähdin aamulla kahdeksalta kotiin. Nukutuksen jälkeen ei saanut olla ensimmäistä yötä yksin.
Polvi leikattu tähystyksellä, ei nukutettu.
Lähtiessä piti jonkun tulla hakemaan, eikä saanut olla ensimmäistä yötä yksin.
Pitäisi olla kaiken varalta, mutta ei kukaan tule vahtimaan jos haluaa itse ottaa riskin ja on yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole läheisiä?
Silloin voi jäädä sairaalaan yhdeksi yöksi.
Ennen vanhaan ei ollut. Lienee uusi käytäntö. Piti vaan olla saattaja kotiin. Itse ainakin oon nukutuksen jälkeen ihan sekasin vähintään 12-18 tuntia, että sinänsä en ihmettele ohjetta.
Olin toimenpiteessä jonka piti olla päiväkirurginen, ja jäin sitten osastolle kun hakijaa ei ollut. Yleisanestesia annettiin tälle syyksi, ei kyllä tarkennettu että mitä voisi käydä jos on yön yksin. Oli kyllä tässä tapauksessa hyvä ettei hakijaa ollut, oli nimittäin niin kauhea olo leikkauksen jälkeen, etten tiedä miten siitä olisi ilman sairaalalääkkeitä ja säätösänkyä selvinnyt.
Ihan riippumatta nukutuksesta, niin aina kun tehdään kirurgisia operaatioita, voi tulla komplikaatioita esim.verihyytymä laskimoon tms., joten ensimmäisenä ynä pitää olla toinen ihminen, joka aamulla tarkistaa,että potilas on herännyt. Eli ei sen toisen tarvitse valvoa koko yötä, kunhan on äänen etäisyydellä.
Kyllä pitää olla aina joku seuraavan vuorokauden, ei saa olla yksin. Johtuu siis lääkkeistä, vuotomahdollisuudesta yms.
Oho, minut on pidetty sairaalassa seuraava yö nukutuksen jälkeen, vaikka leikkaus ollut aamulla heti. Kotona olisi ollut mies vahtimassa.
Käytännöt ilmeisesti muuttuneet. Omista leikkauksista vuosia aikaa.
Kun ei ole läheisiä?