Sektiosta toipuminen ja kotihoito-ohjeiden puuttuminen. Mitä voin tehdä arvelle ja tunnottomalle makkarapussille?
Jouduin parisen viikkoa sitten minun ja vauvan henget pelastaneeseen sektioon ja hyvä niin. Nyt kuitenkin ongelmana on se, etten saanut mitään kotihoito-ohjeita, vain arven suihkuttelua suositeltiin. Kysyin myös neuvolasta, sieltäkään ei muuta ohjetta. Nyt mietityttää, pitäisikö arpea rasvailla jollain (esim. perusvoide, kookosöljy tms) ja mikä auttaa tuohon pussittavaan ihoon sen yläpuolella? Jääkö se siihen iäksi? Olen tosi hoikka ja vatsa on muuten jo ihan samanlainen kuin ennen raskautta ja kilot ovat kaikki poissa mutta tuo ihomakkara häiritsee. Osaako sektion läpikäyneet auttaa?
Kommentit (12)
Okei, kiitos! Ei ole tulehtunut, on ihan hyvin tervehtynyt mutta tuntuu kuitenkin vähän kiristävän juuri sen takia, kun iho on selvästi kursittu siitä niin tiukasti kasaan ja siksi tuo pussikin on muodostunut. Mutta hyvä, jos makkara tuosta ehkä kokonaan häviää, arpi saa jäädäkin näkyväksi, siitä en piittaa. Harmittaa vain, kun en mistään saa sen kummempia ohjeita kysymälläkään ja meillä ei koronan vuoksi ole tällä hetkellä jälkitarkastustakaan, neuvolaterkka vain kirjoittaa todistuksen. Ei siis ole mitään tietoa, millaista liikuntaa ja milloin voin alkaa harrastaa ym. ja kuinka pitkään paraneminen kaikkiaan kestää. Olisi myös ollut kiva päästä vähän keskustelemaan koko sektiosta ja sen syistä mutta ei siihenkään ole nyt mahdollisuutta.
Suihkuttelu on hyväksi. Rasvata voi perusvoiteella, kun arpi ja ompeleidepoistojäljet siistit. Pussi häviää itsekseen ainakin melkein kokonaan. Minulla sektiossa sama juttu, tasoittui ajan kanssa samoin isi reisileikkaus, niin haavan toiselle puolelle muodostui hyppyri, joka hävisi. Leikkauksessa kun kudosta siirretty, se tasaantuu kyllä.
Omituista, jos ei ole mitään ohjeita annettu. Sen varmasti tiedät, ettei vauvaa painavampaa saa kantaa, tämä ohje oli ennen kuukausi tai jälkitarkastukseen saakka.
MIssä sektio tehtiin, voitko kertoa?
Alkuvaiheessa vain suihkuttelu, ilmaa haavalle, älä haudo vaatteissa. rasvata kannattaa kun haava umpeutunut kunnolla. Ihoa voi myös rasvata. Ei sitä oikein erikoisemmin voi hoitaa, paranee itsestään.
Tuohon olikin väliin tullut hyvä kommentti. Kyllähän ohjeita pitää saada tarvittaessa, voitko soittaa neuvolaan?
Haava kiristää, kun siinä on vielä haavaturvotusta, sekin häviää itsekseen. Jos ei tulehdusta, niin kuulostaa ihan normaalilta.
Kiitos paljon! Olen siis kysynyt jo neuvolasta ja siellä ainoaksi ohjeeksi oli tuo suihkuttelu. Sektio tehtiin Naistenklinikalla. Siellä ei muuta minun vointini seurantaa ollut kuin kipulääkettä annettiin, kohdun painelua, haavan katsomista ja lähtiessä sanottiin, että suihkuttele vedellä joka päivä, ei muuta eikä mitään jatkoseurannasta. Toki sanottiin, että heille voi soittaa jos jotain oireita ilmaantuu mutta sekin oli vain tasan kaksi viikkoa leikkauksesta, se aikaikkuna umpeutui juuri.
Ihan normitilanteelta kuulostaa, haavaakin voi vielä ykskaks vihlaista liikkuessa, mutta sekin on normijuttua. Hoitajat ei aina tajua, että vaikka kaikki näyttää normihommalta, voisi muutamalta sanalla ohjeistaa. Ennen oli vielä kirjalliset haavanhoito-ohjeet.
Onnea vaan sinulle vauvan johdosta!
Harmittavan huonosti äitejä ohjeistetaan... :(
Seikkaperäiset ohjeet olen saanut eläinlääkäriltä kissani leikkausarpien hoitoon ja seurantaan.
Kyllä se poimu siitä häviää aikanaan. Vaalea viiva voi jäädä leikkauskohtaan. Minä sain ohjeeksi päivittäin suihkuttaa viileällä vedellä ja taputella varovasti pyyhkeellä kuivaksi ja sen jälkeen käyttää haavakohtaan Bacibactia. Sitä näyttää olevan sekä voiteena että puuterina, itse käytin puuteria.
Minulle kävi niin ikävästi, että toisesta reunasta sektiohaava umpeutui ja parani nopeasti mutta toisesta reunasta se ei tahtonut millään parantua. Kävin muutaman kerran näyttämässä haavaa, mutta ei sille mitään tehty. Kolme kuukautta synnytyksestä avoimesta haavasta märki ulos tikin paloja, ne eivät sitten olleetkaan itsestään sulaneet, kuten olisi pitänyt. Sen jälkeen haava parani kyllä nopeasti. Oli vielä sellainen hautovan kuuma ja hikinen kesä.
Hei
Venytit ihoa vauvalla kuukausia ja ihop palautuminen kestää. Leikkausturvotustakin voi olla kuukauden kaksi. Kyllä de siitä - Aika auttaa.
Rasvaa jos ei enää pintahaavoja iholla
Vauvaa painavampaa ei saa nostella ja jälkitarkastukseen asti ei kävelyä raskaampaa liikuntaa.
Eiköhän se pussi siitä ajan kanssa pienene, parhaassa tapauksessa häviää kokonaan. Omasta sektiosta on niin kauan, etten enää muista miten hoitelin arpea, en varmaan mitenkään. Kai sitä voi rasvata, jos iho kutiaa. Yhteys neuvolaan, jos arpi alkaa osoitella tulehtumisen merkkejä.