Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ison lainan maksajille kysymys

Vierailija
20.05.2020 |

Meillä on jäljellä 20 000€ (100 000€ alunperin) ja harkinnassa talon osto.

Toisaalta iso laina hirvittää, nyt kun elämä on niin mukavan helppoa tässä asunnossa ja tosiaan lainaa ei hurjaa määrää ole.

Talo lisäisi lähinnä elämänlaatua pihan muodossa, muuten kerrostalossakin viihdytään ja perheemme mahtuu tänne hyvin.

Tällä seudulla pienellekin hyväkuntoiselle talolle tulee hintaa se 200 000-300 000€.

Millaisia lainoja olette ottaneet?

Meillä on vakityöt (ainakin toistaiseksi) ja maksukyky kohtuullinen (kerrostalossa asuminen on yllättävän hintavaa korkean yhtiövastikkeen takia), mutta jotenkin nuo isot lainat kammottaa.

Ahdistaako iso laina?

Kadutko talon ostoa?

Onko elämä tuonut eteen tilanteita, joissa on tarvinnut laittaa laina koroille?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lainaa 260 t. Ei se kauhistuta, kun olen opettajana vakityössä.

Vierailija
2/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on liian hyvä palkka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 300k€ josta nyt joku 250k€ jäljellä. Ei hirvitä yhtään tässä korkoilmastossa. Toki talouden bruttotulot noin 150k€/v verotuksen kannalta optimaalisesti jakautuneena. Lyhennetään noin 20k€ vuosi ja korkoihin menee se tonni.

Vierailija
4/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin lainaa 240 000 euroa. Ei ahdista ollenkaan kun lainasumma menee tililtä automaattisesti. 

Vierailija
5/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole ottanut isoa lainaa, koska pelkään että jotain sattuu (hometalo tai "maailman mullistuksia" tmv.) ja hlauan olla ns. huolista vapaa.

Ihminen arvottaa oman elämänsä, ja tekee panostukset sen mukaan. Esim. tuttuni harrastaa autoja, hän asuu maalla ja hänellä on talonsa kokoinen autotalli pihassa, hänelle tuollainen omakotitalo-elämä sopii.

Minulle taas sopii kerrostalossa asuminen, pidän matkustelusta ja usein (normaalioloissa) olen pitkiä aikoja (viikkoja) pois kotoa, en omista autoa, jota en tarvitse koska busseja menee usein ja kotini läheltä.

Näen myös että maailma on siinä mielessä murroksessa, että omistaminen ei enää monille ole se juttu. Jos esim. kaipaa pihaa kesällä, niin miksei hankkisi esim. edullista (kuivanmaan) mökkiä suht läheltä kotia (josta voi käydä vaikka töissä) tai esim. vuokraa pariksi viikoksi tai kuukaudeksi mökkiä.

Jos ajatellaan että AP:lla on kohta 0e lainaa ja ottaisi vähintään toiset 100'000e lainaa, niin tuolla rahalla maksaisi esim. 20 vuoden ajan 5000eurolla "jotain muuta", vaikka vuokraisi välillä mökkiä. Toki tuossa ei ole huomioitu mahdollista inflaatioita tai arvonnousua, mutta ei toisaalta myöskään omaisuuden arvonlaskua tai kasvaneita korkokuluja tmv.

Näennäisesti kerrostalon yhtiövastike voi olla iso, mutta toisaalta omakotitalossa menee koko ajan pikku summia sinne tänne (kesäkukat, harava, hiekoitushiekka, polttopuut, bensaa ruohonleikkuriin, jne. joita moni ei edes "laske" asumiskuluihin, +kotivakuutus maksaa enemmän mitä kerrostaloon, samoin sähkölasku isompi jne.)

Vierailija
6/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksin lainaa 140.000e kun lunastin exän eron jälkeen ulos.

Ei ahdista. Muutan ehkä pienempään kun lapset muuttaa pois.

Vierailija
7/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se omakotitalossa asuminen ilmaista ole, on lämmityskulut, vakuutukset, kiinteistöverot yms. Menee  suurin piirtein saman verran asumikuluihin kuin yhtiövastiketta maksat ja siihen vielä laina päälle. Voittehan te pitää kerrostaloasunnon jos siinä viihdytte ja hankkia joko oman mökin tai siirtolapuutarhamökin.

Vierailija
8/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On iso laina tosin otettu yhdessä, joten ei tuo puolitettuna ole mikään valtava summa. 270000. Eniten kaduttaa elämisen kalleus, asuit omassa tai vuokralla kaikki raha menee asumiseen pienituloisella. Tulisipa edes kerran elämässä 20000 voitto tai jotain, niin saisi vähän liikkumavaraa.

Vierailija
9/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa yhteensä 300 000. Ei hirvitä yhtään, eikä ole kiire maksella takaisin. Omaisuutta onkin sitten reilusti enemmän. Ei olisi, jos olisin velkaa pelännyt. Se riippuu täysin miten sitä rahaa käyttää. Minä olen päättänyt kartuttaa tuottavaa omaisuutta lainan maksujen sijasta.  Voisin milloin tahansa maksaa lainan pois halutessani.

Vierailija
10/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yli 200 000 lainaa isosta omakotitalosta. Ollaan aiemmin asuttu kerrostalossa ja rivarissa, omakotiasumista en niihin enää vaihtaisi. Täällä ei tarvitse sopia naapureiden kanssa remonteista tai terassin väristä. Ei kannata liikaa murehtia lainan määrää jos maksukykyä on. Elämä on lyhyt ja menee nopeasti, jos viihtyy paljon kotona niin miksei siihen panostaisi.

Vierailija
11/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut aina paljon velkaa (lähes miljoona suurimmillaan), koska olen investoiva yrittäjä. Lainaa ei kannata ottaa, mikäli talon arvo laskee. Kyseessä on silloin kulutusluotto. Sen sijaan velkaa kannattaa ottaa enemmänkin, jos ostatte asunnon, jonka arvo nousee. Tuota olen pitänyt investointiperiaatteenani kiinteistöjen suhteen ja hyvin on omaisuutta karttunut. 

Vierailija
12/12 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otettiin 270 000 talolaina vuonna 2005. Korot olivat silloin aivan eri sfäärissä kuin nyt, jotain 5 % luokkaa. Muistan kun maksettiin 2000 e erää, josta tonni korkoon ja tonni lyhennykseen.

Viimeiset kymmenen vuotta olivatkin ihan laskettelua kun laina lyheni kovaa vauhtia. Ulkomailla asumisen aikaan pidettin kerran 6 kk lyhennysvapaata, ihan vaan että pystyttiin matkustamaan enemmän. Lainan lyhennyserää ollaan tarpen mukaan (alkuaikoina lähinnä korkojen mukaan) muuteltu jonkin verran.

Nyt ollaan velattomia. Viimeinen erä meni maaliskuun lopussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi