Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudut jos täysin tuntematon aikuinen komentaa lastasi?

Vierailija
20.05.2020 |

?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kerran lapsen kanssa uimahallissa. Tiskillä lapsi räpläsi jotakin kynää ja halusi painaa OK-nappia pankkikorttilaitteessa maksaessani tms, mutta painoikin liian aikaisin tms. Asiakaspalvelija ärähti niin kovaa, että minäkin hätkähdin ja mielenosoituksellisesti raivostuneen näköisenä hoiti rahastuksen puhisten loppuun. Lapsi, joka on herkkä aikuisen komentamiselle, säikähti niin, että rupesi itkemään ja itki vielä pukuhuoneessakin hyvän tovin.

En sanonut mitään, mutta annoin kyllä katseeni kertoa, että ei todellakaan ollut ok. Sama akka on uimahallin kassalla usein ja ilmeeni on aina yhtä halveksiva ja ylimielinen tavatessamme. Näen kyllä pelästyneestä ilmeestä, että muistaa minut. Ja osaan halutessani käyttäytyä todella jäisesti, believe me.

En olisi pahastunut, jos kassaneiti olisi sanonut lapselle ystävällisesti mutta tiukasti, että kynään ei saa koskea tms, mutta tuollainen raivostuminen asiakkaalle ja pienelle lapselle oli järkyttävää. 

Aika ikävää... Selkeesti joku elämään kyynistynyt nainen, joka raivostuu lähes kaikesta ja pitää muita ihmisinä syypäinä... Minäkin olisin lapsena säikähtänyt tuollaista ja oman äitini tuntien hän ei olisi suutaan pitänyt kiinni, vaan tiuskaissut takaisin että vähän aikuisempaa käytöstä. Äitini on kerran niin tehnyt ja sai kerran yhden kassa-akan melko mykäksi. Oltiin siis kerran pienessä kaupassa ja koitin päättää, mitä jäätelöä ottaisin. Jäätelötiski oli sellainen, että myyjä otti omalta puolelta. Ei ollut jonoa edes. Äitini hoputti minua lempeästi ja yritti auttaa minua päättämään, mitä jäätelöä ottaisin. Näin adhd-lapsena välillä hankala tehdä päätöksiä.. Kun kassan mielestä kesti liian kauan, hän ärähti että päätä nyt, uuno. Äiti loi kassa-akkaan hyvin kylmän katseen ja sanoi suoraan, että jos ei kärsivällisyyttä tähän ole niin kannattaisi vaihtaa alaa. Sitten äiti lisäsi että me vaihdetaan kauppaa, jossa on parempi palvelu ja niin tehtiin. Nainen ei saanut sanaakaan suusta. Viikojen päästä käytiin uudestaan ja ei samaa kassa-akkaa enää ollutkaan. Siellä olikin kaupan omistaja joka pahoitteli viime kertaa ilmaisella jäätelöllä. Jaksoi odottaa kun valitsin jäätelöä ja kuitenkin oli tosi kiva. Muistan hyvin. 

Vierailija
22/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kerran lapsen kanssa uimahallissa. Tiskillä lapsi räpläsi jotakin kynää ja halusi painaa OK-nappia pankkikorttilaitteessa maksaessani tms, mutta painoikin liian aikaisin tms. Asiakaspalvelija ärähti niin kovaa, että minäkin hätkähdin ja mielenosoituksellisesti raivostuneen näköisenä hoiti rahastuksen puhisten loppuun. Lapsi, joka on herkkä aikuisen komentamiselle, säikähti niin, että rupesi itkemään ja itki vielä pukuhuoneessakin hyvän tovin.

En sanonut mitään, mutta annoin kyllä katseeni kertoa, että ei todellakaan ollut ok. Sama akka on uimahallin kassalla usein ja ilmeeni on aina yhtä halveksiva ja ylimielinen tavatessamme. Näen kyllä pelästyneestä ilmeestä, että muistaa minut. Ja osaan halutessani käyttäytyä todella jäisesti, believe me.

En olisi pahastunut, jos kassaneiti olisi sanonut lapselle ystävällisesti mutta tiukasti, että kynään ei saa koskea tms, mutta tuollainen raivostuminen asiakkaalle ja pienelle lapselle oli järkyttävää. 

Pitäiskö antaa jo olla ja lopettaa halveksiva ja ylimielinen mulkoilu yhden ärähdyksen takia? Miten näitä aikuisen komentamiselle "herkkiä" lapsia onkin nykyään niin paljon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän siinä olisi varmaan aiheesta ojennettu. Asia olisi ok.

Vierailija
24/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

herkkä komentamiselle,haha . jeps tuo kiteytti nykyajan lapset hyvin.

Vierailija
25/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä puutun, viime talvena esimerkiksi eräät neidit laskivat mäkeä jalkakäytävän yli ihan autotien reunaan. Kävin ohjeistamassa että laskevat toiseen suuntaan.

Vierailija
26/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako komentaa kun trampoliinillä 5 isoa kouluikäistä kiljumassa ja popittamassa? Kun samaan aikaan naapurin takapihalla mummun 90-vuotisjuhlat jossa haluaisi kuulla ihan peruskeskustelua.

Kävisin kertomassa juhlista ja pyytäisin lapsia olemaa hiljempaa ja/tai palaamaan myöhemmin trampoliinille. Useimmat ymmärtävät, jos heitä pyytää ystävällisesti.

Vierailija
27/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta.

Jos lapsi on tekemässä huomaamattani jotain tuhmahkoa niin kiitän.

Jos komennetaan aiheetta tai tekemään jotain mitä lapsi ei halua niin selitän lapselle, että joillain ihmisillä on eri tavat kuin meillä, eikä tarvitse reagoida mitenkään.

Kerran nuori kassaneiti komensi tuohtuneena alle kaksivuotiasta lastani olemaan leikkimättä kassan portilla. Komentaminen olisi ollut ihan jees ellen olisi itse jo sanonut asiasta ja puhumaton lapseni vain viittoi ja koski porttia kysyäkseen onko tämä "portti" kun sana oli hänelle uusi.

En kuitenkaan voinut kuin nauraa kun käännyin kassaneitiä päin ja näin miten puna nousi tytön kaulaa pitkin ja naama oli ihan jännittynyt; melkoinen reaktio yksivuotiaan puuhista 😄

Jos kyseinen komennettava olisi ollut esikoiseni niin en olisi varmasti nähnyt tilannetta niin huvittavana vaan olisin sanonut neidille asiasta jotta lapseni saisi mallin itsensä puolustamisesta.

Nuorempi on sen luonteinen, että varmasti saa tottua komenteluun.

Vierailija
28/28 |
20.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aiheesta niin peukku  - ylöspäin!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi