Sivut

Kommentit (359)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pariisi. En nyt sitä niin inhoa, mutta se on täynnä ryysykauppoja, rafloja ja nähtävyyksiä. Normaaliin elämään kuuluvia asioita en löydä. Normaali supermarketti on kaupungin ulkopuolella, verkkokaupan tapainen hiukankin suurempi elektroniikkamyymälä loistaa poissaolollaan yms..

Ryysykauppoja = maailmankuuluja designervaatekauppoja

Rafloja = kymmenen Michelinin 3 tähden ravintolaa, muista puhumattakaan

Normaalin elämään kuuluvia asioita en löydä = olen kielitaidoton suomalainen, joka ei osaa googlettaa eikä kysyä neuvoa hotellista tai lukea matkaoppaasta.

Normaali supermarketti kaupungin vain ulkopuolella = Pariisi on täynnä pieniä ihania erikoiskauppoja, toreja, ja myös supermarketteja on yli 650. Luulis löytyvän.

Elektroniikkamyymälä = pelkästään FNAC-ketjulla on n. 11 liikettä Pariisissa ja lisäksi sekä CDG:n että Orlyn lentokentillä

Missähän Pariisissa olet oikein ollut? Ei kuulosta yhtään oikealta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle että millaisia ihmisiä olette te, jotka rakastatte Pariisia! Itselleni riitti yksi käyntikerta ja toiste en mene. Ruoka ei ollut kummoista, hinnat olivat kalliita, kaikkialla järjettömän rähjäistä ja likaista, kusi ja paska haisi joka nurkassa, ihmiset olivat todella töykeitä ja yleinen turvattomuuden tunne kadulla partioivien sotilaiden muodossa, ihan kuin olisi ollut jossain lähi-idässä. Kaikissa nähtävyyksissä oli sanoinkuvaamaton tungos. CDGn lentokenttäkin oli ihan painajaismainen kokemus. Leipä oli kyllä Pariisissa hyvää, ja kahvilat mukavia, mutta siihen se jääkin, Olen vieraillut useasti Ranskassa mutta toisella puolella maata, siellä viihdyin hyvin mutta Pariisin kamaluus oli todellakin shokki. Leuka meinaa tippua maahan joka kerta kun joku hehkuttaa tuota kaupunginkuvatusta, pistää miettimään että olinko jossain eri universumissa tuon reissun aikaan.

Olen keski-ikäistyvä entinen valokuvaaja, entinen muotihullu. En osaa sanaakaan ranskaa mutta loistavasti olen pärjännyt. Yritän olla aina ystävällinen. Näytän aika vaatimattomilta. Olen silti saanut paikallisilta todella hyvää palvelua, esim näissä Pariisin tavarataloissa ja hotelleissa, plus pariisilaisvanhuksilta kun olen eksynyt. Apua on annettu pyytämättäkin.

Tykkään Pariisin kirkoista, kanaaliseudusta, puistoista ja olen kiinnostunut hautausmaista, graffiteista, elokuvan historiasta ja kukkasista sekä muodista. Pariisi on ihana paikka. Tykkään myös Islannista, Norjasta, New Yorkista ja Berliinistä.

Pariisin liikenne on järkyttävä,varsinkin metro. Lisäksi naishuijareita on paljon. Matka de Gaullen lentokentältä oli aika pelottava, olin suunnilleen ainoa valkoihoinen junassa.

Totta. Omia suosikkipaikkojani ovat esim. Buttes de Chaumontin puisto ja Canal Saint Martin.

Jännän subjektiivisia ihmisten kokemukset.

Minusta matka CDG.n kentältä keskustaan on ihan sujuva ja Pariisin metro oikein kätevä. Olen yksin kulkeva nainen ja opiskellut ranskaa yliopistossa.
Koen Pariisin jotenkin helpoksi. Tekisi mieli mennä käymään siellä taas, mutten halua nähdä Notre Damea toistaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
godmercy

Hell..sinki. Pyörin tykkäsin ja aikoinaan meinasin muuttaakin. Järki voitti. Pienempi kaupunki ja rahasäästöllä oikeasti "isoihin kaupunkeihin lomalle" Amsterdam-Berliini-Rooma..jne jopa pienemmät kaupungit Keski-Euroopassa. Jos jonain päivänä ..Helsinki olisi kaukainen kalpea haamu korona- ja muutenkin taantuvassa Suomessa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kaikki suurkaupungit, mukaan lukien Helsinki. Inhoan vain ruuhkia yli kaiken, niin siksi.

Miksi luet Helsingin suurkaupungiksi?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tampere. Olen asunut siellä pakon sanelemana kolmeen otteeseen ja joka kerta todennut että se on kokoaan huomattavasti pienemmän ja maalaisemman oloinen, tyylittömien alakulttuurien kansoittama junttipitäjä. Koko kaupunki on niin punainen, että jos pukee päälleen siistin kauluspaidan ja puvuntakin, joutuu silmätikuksi (mieheni kokeili).

Never again.

Tampere oli aiemmin tunnettu mukavana pienenä suurena kaupunkina. Harmi vaan, että nyt on käynnissä jonkinlainen alennustila, kun koko kaupunki on monta vuotta yhtä rakennustyömaata. Sitä myöden normaalit ihmiset asioivat muualla ja narkit sekä juopot on yliedustettuina.

Tampere on siis ollut perinteisesti mukava yhdistelmä ihmisläheistä tunnelmaa, mutta samalla kaikki kaupat, palvelut, oppilaitokset, harrastukset, alakulttuurit jne. löytyy. Toivottavasti palaa entistä ehompana, kun rakennustyöt valmistuu.

Vierailija

godmercy kirjoitti:
Hell..sinki. Pyörin tykkäsin ja aikoinaan meinasin muuttaakin. Järki voitti. Pienempi kaupunki ja rahasäästöllä oikeasti "isoihin kaupunkeihin lomalle" Amsterdam-Berliini-Rooma..jne jopa pienemmät kaupungit Keski-Euroopassa. Jos jonain päivänä ..Helsinki olisi kaukainen kalpea haamu korona- ja muutenkin taantuvassa Suomessa.

Ajattelet Helsingiksi sen keskustan. Nyt korona-aikaan Helsinki aikkine kaupunginosiin on kyllä osoittanut parhautensa: ihanat rannat, mielettömät ulkoilureitit, paljon erilaisia puistoja, ihania lähikahviloita, jotka yrittävät sinnitellä yllättämillä.

Minulle oikeastaan kaikki maailman suurkaupungit, koska ilmanlaatu on usein niin kamala.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turku. Tuntuu että aina valtaa mielen helpotus kun sieltä pääsee. Ei vaan tunnu koskaan mikään toimivan, ihmiset ovat kyllä ihan jees. Viimeiset kymmenkunta kertaa kun olen joutunut käymään, olen aina yrittänyt etsiä kahvilaa jonne istahtaa tai lämpimällä kelillä puistonpenkkiä. Keskustassa kahvilat tuntuu olevan harvassa ja pieniä, kaduilla sitten on epämääräisiä ihmisiä ja vain kirkon lähistöllä kehtaa istahtaa. Hesburgerissa olen kahvini hörppinyt, Turussa turkulaisten tavalla.

Aika sokea täytyy olla jos Turusta ei löydä kahvilaa. Ei muuta aurajoen rannalla olekaan kuin kahviloita.

Esim. Mun Turku-kokemus on kerran vuodessa junasta vaihto linja-autoon. Eipä ole kahvilalla pilattu tätä matkaa, vaikka melkein keskustassa ollaan. Hese siinä tosiaan on.

Jos Turku oikeasti yrittäisi, joku matkailunedistämistyyppi kävisi läpi nämä reitit, mitä turistit Turussa joutuvat käyttämään ja katsoisi, miltä kokemus tuntuu matkailijan silmin ja voisiko sitä jotenkin edesauttaa, että ihminen vaikka ostaisi yhden kahvin poiketessaan kaupungissa.

Jossain bussiaseman läheltä löytyi yksi vuosi ihana kahvila, mutta silloin ei ollut kantamuksia ja oli aikaa oikein etsiä.

Vierailija

Lontoota on haukuttu paljon, erilaisten kokemusten takia turisteja aina riittääkin niihin toisten inhokkikaupunkeihin. Lontoossa olen ollut kahdesti, saanut ystävällistä palvelua ja nauttinut suuresta kaupungista. Tekemistä olisi vaikka ja kuinka, joten jos suinkin mahdollista, matkustan sinne vielä.

Berliinistä pidin myös, tosin oli betonimaisuutta ja itä / länsi puolen selkeät erot rakennusten kunnossa jne. hämmensivät, mutta myös kiehtoivat. Historiaa on paljon ja paljon oli nähtävää, ruoka oli hyvää ja halpaa.

Pariisissa en ole käynyt, mutta suunnitelmissa on. Ilmeisesti täytyy vain olla odottamatta liikoja niin ei pety ja matka voikin olla hieno (kuten yleensä reissuni ovat olleet). Siellä kuitenkin nähtävää paljon.

Olen nyt vanhemmiten oppinut suunnittelemaan reissuja enemmän etukäteen, ei liikaa kuitenkaan. Niin että liikkumavaraa on, mutta ettei mene matkakohteessa liikaa aikaa siihen, ehtii nauttia ja nähdä enemmän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki, Espoo, Vantaa ja Tampere. Turusta ei kokemusta. Nuo neljä ensimmäistä aivan älyttömän väkivaltaisia kaupunkeja. Katuväkivaltaa, huumausainerikoksia, ryöstöjä, ulkomaalaisten jengejä. Muutin keskikokoiseen pikkukaupunkiin ja täällä tosiaan uskaltaa liikkua yöelämässäkin. 

Vai että älyttömän väkivaltaisia😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂 Verrattuna mihin? Pihtiputaaseen?😂😂😂😂😂😂😂

Pikkupaikkakunnat ovat usein suhteellisesti katsottuna väkivaltaisempia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Pariisi. En nyt sitä niin inhoa, mutta se on täynnä ryysykauppoja, rafloja ja nähtävyyksiä. Normaaliin elämään kuuluvia asioita en löydä. Normaali supermarketti on kaupungin ulkopuolella, verkkokaupan tapainen hiukankin suurempi elektroniikkamyymälä loistaa poissaolollaan yms..

Miksi tämä on saanut näin paljon yläpeukkuja? Vain koska Pariisi mainittu, koska muu tuossa ei ole totta? Jos ap ei löytänyt noita, hän ei löytäisi niitä muustakaan suurkaupungista.

Vierailija

Rooma. Epämääräistä väkeä ja aseistettuja sotilaita kaduilla. Järjettömän kuuma heinäkuussa. Hostellissa huijattiin. Hienot historialliset nähtävyydet, mutta toiste en mene.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Venetsia. Turistien kansoittama (normaalioloissa), uppoava, kesäkuumalla haiseva kaupunki. Kuoleman ja dekadenssin tyyssija.

Eihän se ole edes mikään kaupunki ainakaan nykyajan mittapuun mukaan. Kämmenen kokoinen läntti jossa on historiallisia rakennuksia. Muinaismuisto ja turisti kohde. Katso googlemapsin karttaa ja sateliittikuvaa niin tajuat kuinka pieni se on. Paikalliset aktivistit ovat saaneet kohtuuttomasti huomiota. Vastustetaan risteilyalusten rantautumista saarelle vaikka parin kilometrin päässä saaresta on iso satama johon tulevat rahtilaivat kulkevat saaren ohi.Venetsian kitisevien aktivistien saama huomio vaikka nämä ovat marginaalinen ilmiö kertovat ajasta. Mediassa ja somessa syntyy mielikuva kuin muutama äänekäs ylemmän keskiluokan edustaja edustaisi suurempaakin joukkoa.

Vierailija

Amsterdamissa ärsytti mädäntyneen juureksen haju, pössyttelijät säälittivät laahustaessaan tietyillä kaduilla, jokin epätoivon ilmapiiri siellä oli. Muuten kyllä kohtasi yllättävää ystävällisyyttä paikallisten puolelta ja tykkäsin kanaaleista ja arkkitehtuurista. Käytiin eräässä pikkukaupungissakin, vanha kaupunginosa siellä oli viehättävä ja muutenkin yleisilme siistimpi kuin Amsterdamissa. Seuraavalla kerralla menen johonkin toiseen kaupunkiin Hollannissa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiennytkään, että esimerkiksi Lahti, Porvoo, Pori ja Tampere ovat yleisesti arvostettuja tai suosittuja kaupunkeja. Olisin vastannut jonkin niistä, mutta en viitsi.

Arvostetuista tai "arvostetuista" kaupungeista vastaisin kyllä Brysselin. Se on tylsä, ihmiset tuntuivat jotenkin arvaamattomilta, ydinkeskustan ulkopuolella tuli vastaan hämmentävän nuhjuisia ja jopa rähjäisiä kujia. Aikaisemmin ihan ydinkeskustassakin oli sivukaduilla sennäköisiä taloja, ettei niitä oltu remotoitu II maailmansodan jälkeen. Jotkut lähiöiden vuokrakasarmialueet ovat suoraan kuin jostakin Moldovasta repäistyjä.

Kyllä Suomen toisiksi vanhin kaupunki Porvoo on näistä luetelluista suomalaisista kaupungeista suosittu matkakohde: kaupungissa vierailee vuosittain yli miljoona turistia. Helsinkiin pysähtyvät risteilymatkustajat kärrätään poikkeuksetta Porvooseen, ja valokuvat ranta-aitoista koristavat Suomi-markkinointimateriaaleja  Lapin revontulien ja saunatunnelmointien rinnalla. Lisäksi säilynyt puukaupunkiosa on hyvinkin arvostettu, ja Porvoolla on maine kulttuurikaupunkina.

Miksi tämän Suomen ainoan wanhan kaupungin puutaloista osasta maali rapisee seinistä ja muutenkin ne ovat täysin rappiolla. Eikö Suomesssa kyetä pitämään edes muutaman kadun pätkän verran yhtä harvoista turistikohteista ehostettuna?Tukholmassa näin kuinka jopa Viikkarin laiturin viereisten varastojen kivijalkoja maalattiin uudelleen kun maali hilseili. Sama on Suomenlinnassa. Rapistuneita rakennuksia ja suustaladattavien tykkien putkia lojuu valleilla maassa. Ihan kuin jossain Tallinan merenrannan joutumalla. Suomessa ei ole paljoa vanhaa mitä näyttää niin miksi sekin vähä on heitteillä?

Eikö niille irrallisille tykinputkille voisi rakentaa niiden valmistusajankohdan mukaisia alustoja ja laittaa ne valleille alkuperäisiin asemiin. Riihimäen Museomilitarian tykkikentällä taas kalusto on taivasalla sään armoilla. Eikö niille voi rakentaa katoksia? Parolan Panssarimuseossa kokoelman ulkona olevat panssarivaunut joista osaa ei ole kuin parikappaletta jäljellä koko maailmassa ovat sentään katoksissa. Sotahistorioitsijoiden että sen harrastajien piirissa museo tunnetaan maailmallakin. Nuokin katokset rakennettiin lahjoitusvaroin. Mitä teemme Museovirastolla joka jättää ne vähätkin historialliset esineet ja rakennukset oman onnennsa nojaan?

Vierailija

Milano ja Wien olivat vähän tylsiä ja yksitoikkoisia mielestäni. Mutta tiedän, etten myöskään tutustunut niihin yhtä hyvin kuin toisiin pakkoihin.

Tää nyt vähän poikkeaa aiheesta, mutta niille, jotka valittaa USA:n kaupungeista, suosittelen Washington DC:tä. Lapsiperheille ainakin unelma. Se on sopivan pieni, mutta keskustassa kunnon amerikkalaisen kaupungin tunnelmaa. National Mall, sympaattinen Georgetown ja ilmaiset upeat museot kruunaavat paikan <3 Lähialueilla myös paljon nähtävää ja samalla reissulla pääsee helposti useammassa osavaltiossa käymään. Aion palata joskus, ja käydä lopuissakin museoissa, jotka jäi käymättä. Valkoista taloa joutui kyllä katselemaan aika kaukaa, ihan ymmärrettävää kuitenkin. Kesäkuussa siellä on myös TODELLA kuuma ja hiostava sää. Suosittelen kevätaikaa, kun on jo lämmin ja joen varrella on upeat kirsikankukat!

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat