Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ADD nuorella?

Vierailija
19.05.2020 |

Olen alkanut epäillä, että 15-vuotiaalla pojallani saattaisi olla jonkinasteinen ADD. Hän vastaa täydellisesti adhd-liiton tai mikä yhdistys se olikaan sivuilla olevaa ADD nuorella -kirjoituksen kuvausta.

Pojalla on pahoja vaikeuksia koulussa, ja ne korostuvat nyt, kun pitäisi jo toimia aika itsenäisesti. Hän on aina ollut sellainen, että tavarat hukkuvat ja unohtuvat, kaikki unohtuu, hän ei muista mitään eikä pysty opiskelemaan niin, että laatia itse itselleen aikatauluja. Projektit jäävät tekemättä, kokeisiin ei lueta.

Muistutan häntä joka päivä monista asioista, mutta silti ne eivät hoidu. Etäkoulu oli yhtä tuskaa.

Poika on ihan normaalissa luokassa eikä kukaan ole koskaan epäillyt, että hänellä saattaisi olla jokin tällainen häiriö. Hän ei ole sellainen tyypillinen ADHD-oireinen, joka ei pystyisi pysymään paikallaan. Myös monet kotiasiat ja esim. hygieniasta huolehtiminen on minusta tuon ikäiseksi erikoisen hakusessa, mm. hampaiden pesu.

Poikaa ei kiinnosta koulu yhtään. Ja hänelle ei mene jakeluun, että se pitää silti hoitaa ja että se kannattaa hoitaa hyvin, koska se vaikuttaa omaan tulevaisuuteen. Voi tietty olla, että poika on vain toivottoman laiska, epämotivoitunut, pahimmassa murrosiässä. Mutta tuota hajamielisyyttä ja asioista huolehtimisen vaikeutta on ollut ihan pienestä. Aiemmin ajattelin kun, että pieni poikani nyt vaan on tuollainen huithapeli, mutta hän ei ole yhtään kasvanut tässä asiassa

Millaisilla oireilla nuori voi saada ADD-diagnoosin? Tai voiko tämä olla jotain muuta?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add on synnynnäinen 'vika'. Se tulee esille jo varhaislapsuudessa. Jos poika on aina ollut poikkeava, niin voithan yrittää saada hankittua diagnoosin. Kaikki ei kuitenkaan oo add:tä tai adhd:tä ym. Jotkut vain ovat erilaisia. t: Haastavan älyll. kehitysvamma-adhd-lapsen vanhempi.

Vierailija
2/5 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kuvailla, millä tavalla ADD tulee esille jo varhaislapsuudessa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADD on vähemmän näkyvä ADHD:n muoto, ilman ylivilkkautta. Teidän pitää mennä varmaan ensin terveyskeskukseen lääkärille (lääkäriin kuitenkin) niin sieltä ehkä lähetetään lähete nuorisopsykiatriaan tai jonnekin, joka on erikoistunut tutkimaan näitä. Minulla tehtiin näin mutta 20-vuotiaana ja minulla oli papereita lapsuudesta. Varautukaa pitkään jonoon, se voi olla pitkä mutta odottamisen arvoista kuitenkin. Minä odotin melkein vuoden, mutta silloin oli poikkeuksellisen ruuhkaista ja sain siitä lapunkin silloin. Tämä vaihtelee paikkakunnittain ehkä. 

Vierailija
4/5 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Add on synnynnäinen 'vika'. Se tulee esille jo varhaislapsuudessa. Jos poika on aina ollut poikkeava, niin voithan yrittää saada hankittua diagnoosin. Kaikki ei kuitenkaan oo add:tä tai adhd:tä ym. Jotkut vain ovat erilaisia. t: Haastavan älyll. kehitysvamma-adhd-lapsen vanhempi.

ADD tulee esille siinä vaiheessa kun haasteellisia tilanteita tulee eteen, usein tämä on jo varhaislapsuudessa mutta ei todellakaan aina. Itse sain diagnoosin vasta aikuisiällä koska koulut sujuivat hyvin lukematta ja älykkyys kompensoi yrittämisen. ADD/ADHD ei todellakaan ole mikään "vika" vaan aivot vaan toimii erilailla kuin neurotyypillisillä, en itse ikinä vaihtaisi pois mun ADD aivoja vaan koen että se on iso etu etenkin töissä :)

T. Ohjelmistokehittäjä

Vierailija
5/5 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varata aika yksityiselle asiaan perehtyneelle neurologille. Sieltä voi saada diagnoosin ja lääkityksen. Julkinen puoli voi olla hidas.