Lapset pahoinpitelivät pojan imatralaiskoulun pihalla – uhri sairaalaan, raaka video levinnyt ympäri somea
Oliko taas nuorten "seurue" asialla?
Kommentit (580)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vain nyt niin, että kaikki väkivaltaiset pelit pitäisi kieltää kaikilta kokonaan. Mitä sellaisilla peleillä edes tekee jossa opetetaan väkivaltaa?
Ei niissä mitään opeteta. Enemmän julmuuksia ja väkivaltaa näkee lasten aamupiirretyissä ja iltauutisissa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi niistä nuorista on hakattu teho-osastolle silmä mustana
Päätekijöistä joku? Kovat ajat pojilla. Eihän tuossa ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin huostaanottaa ja sijoittaa pojat eri laitoksiin kauas nykyseudustaan. Muuten ovat jatkuvasti vaarassa tulla hakatuiksi kun väki kostaa pienellä paikkakunnalla. Ihan oikein toki heille, että elämä meni uusiksi. Harmillisesti naamat on jo somesta tutut, joten tekonsa seuraamuksia saanevat pakoilla vielä pitkään.
Suomessa se vaan menee niin että tällaistakin saa tehdä kun et vielä ole 18 vuotta täyttänyt. Milloin meitä kansalaisia aletaan puolustamaan tällaiseen väkivaltaan kykeneviltä ihmisiltä? Rangaistuksia tulisi koventaa todella paljon. Johonkin lastensuojelulaitokseen meneminen ei ole mikään rangaistus. Vankeutta näille pitäisi antaa ja pitkiä aikoja. Ikä ei saisi olla mikään suojaava tekijä rangaistusta mietittäessä.
Vierailija kirjoitti:
Käy sääliksi myös tekijää: ei hänellä voi asiat olla hyvin, kun päätyy silmittömään väkivaltaan. Jos katsoo kaikki videot, hänet hakataan ensin lopullisen uhrin toimesta ja kaverit vieressä huutelevat ”tapa se”. Ja nyt aikuiset ihmiset nimittelevät ja kiusaavat somessa. Sairasta. Jos jätettäisiin nyt viranomaisille interventio kaikkien kolmen asian osallisen pojan elämään.
Itsekin vähän lepyin, kun näin tapahtumat alusta loppuun. Se ei silti missään tapauksessa vähennä koko tapauksen ja sen lopputuloksen vakavuutta.
Ensin punasinipaitainen ja valkopaitainen poika tappelevat keskenään. Tämä on (sovittu?) yksi vastaan yksi tappelu tyyliin Fight Club - mikä jo sinällään on hyvin huolestuttava asia etenkin tuon ikäisten kohdalla. Siinä samalla heitä pienempi, punapaitainen poika huitoo punasinipaitaista poikaa kepillä. Punasinipaitainen poika onnistuu lyömään valkopaitaista poikaa niin, että valkopaitainen poika pissaa housuunsa ja alkaa itkeä.
Punapaitainen pienempi poika ja aiemman "ottelun" voittanut punasinipaitainen poika aloittavat uuden "ottelun". Punasinipaitainen poika voittaa jälleen. Tämä kaikki on tietenkin kauhea kasvojenmenetys valkopaitaiselle ja punapaitaiselle pojalle kavereiden edessä, joten valkopaitainen poika raivostuu silmittömästi ja alkaa ajaa punasinipaitaista poikaa takaa.
Valkopaitainen poika saa punasinipaitaisen pojan kiinni ja kaataa tämän maahan. Hän ja punapaitainen poika alkavat potkia ja talloa kaatuneen pojan päätä erittäin rajusti niin, että punasinipaitainen poika menettää velttoudesta päätellen hetkeksi tajuntansa. Tämä kaikki on siis alusta loppuun silmitöntä väkivaltaa kaikkien osapuolien toimesta.
Ainakin tämä valkopaitainen poika on sosiaalisessa mediassa ilmaissut ihailevansa ghettokulttuuria, ja hänestä on kuvia ja videota polttamassa tupakkaa ja juomassa alkoholia. Eräässä kuvassa hän poseeraa viinapullon kanssa. Pistää todella miettimään, millaiset vanhemmat näillä kaikilla lapsilla on, ja onko heillä mitään käsitystä, millaista elämää heidän lapsensa viettävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun pihalla. Siinä se meidän turvallinen peruskoulu, jonka huomaan lapset pitää saada. Turvaan. Ja turvavälitkin tuossa varmaan toteutui, niinkö?
Koulu oli kiinni jo tuohon aikaan. Koulun piha on vapaata oleskelualuetta kouluajan ulkopuolella.
Aikoinaan ollessani yläasteella (reilu 10 vuotta sitten) kasiluokkalaisten porukka pahoinpiteli niin ikään koulumme pihalla seiskaluokkalaisen tytön. Eivät tienneet tätä kuin ulkonäöltä, mutta tyttö sattui kävelemään jonain iltana pihan poikki, kun "jengi" hengaili siellä. Myös tämä tyttö joutui käsittelyn jälkeen sairaalaan.
Aikoinaan kuusikymmentäluvulla jouduin useinkin hakatuksi koulun jälkeen viidesluokkalaisten poikien taholta. Happi loppui jo ensimmäisen pallealyönnin seurauksena. Kerroin opeille kerroin kotona ja kukaan ei ottanut vakavasti.
Viimein otin koulureppuun ison veitsen, jolla uhkaamalla sain olla rauhassa. Takaan, että olisin sillä myös pöljyyttäni lyönyt, jos olisivat käsiksi käyneet.
Nyt hirvittää ajatuskin.
Aikoinaan 90-luvulla täysin tuntemattomat 9-luokkalaiset jätkät hakkasivat minut päivittäin koulussa, kun siirryin 7-luokalle. Vuoden kidutuksen jälkeen hermot menivät ja kilahdin päätekijälle kun tämä tuli yksin "pikkuisen tönimään". Jouduimme sitten rehtorin puhutteluun.
Tulos oli se, että vika oli minussa koska "Pakkohan sinun nyt jotain on ollut tehdä, eihän nyt kukaan syyttä jatkuvasti kiusaa.". Niin no, se oli jatkuvaa joukkopahoinpitelyä josta aikuisena olisi joutunut linnaan. Mutta näin.
Kannatan koulupoliisia. Suomen kouluissa tapahtuu järkyttäviä asioita joilta opetushenkilöstö ja poliitikot peittävät silmänsä. Usein siksi, että omat lapset ovat niitä "pikkuisen tönijöitä".
Onpa huojentavaa kuulla, että uhri on kotona eikä teholla. Järkytyin tästä tapauksesta todella vaikka true crime -harrastus on karaissut julmuuksille. Koulupoliisi olisi kyllä kannatettava idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuunottamatta maailman tuottavinta peliä Grand theft auto 5:ttä tai erinomaisesti menestynyttä god of war pelisarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella huolestuttavaa, miten nuoret oppivat tällaista käytöstä. Kiusaaminen on muuttunut omilta lapsuudenajoilta todella rajusti, kun henkinen kiduttaminen on tuonut mukanaan myös fyysisen pahoinpitelyn. Omassa lapsuudessa fyysinen kiusaaminen oli mm. tönimistä, tavaroilla heittelyä ja lumipallojen heittämistä naamalle, mutta aika harvoin oli tapauksia, joissa noin raa'asti hakataan toista täysin ilman, että tappelussa on mukana kaksi osapuolta. Nykyään (toki näitä tulee enemmän esillekin) kouluikäiset käyttävät erittäin raakaa väkivaltaa ja tällainen videon kaltainen hakkaaminen ja potkiminen ei ole järin harvinaista. Toki tämä on täysin ääriesimerkki, mutta lievemmissä muodoissa tällaista on tapahtunut myös lapseni koulussa. Mikä ihme ajaa lapsen ajattelemaan, että toisen hakkaaminen ja potkiminen on ok? Videopelit? Kotona opitut käytösmallit? En tosissaan tiedä.
En tiedä mistä pumpulista olet kotoisin mutta tämä ei ole mikään uuden ajan ilmiö. Samaa tapahtui läpi koko nuoruuteni 80-luvulla (Helsingissä). Tosin ei videoituna ja täysin ilman seurauksia kenellekään.
Sillin oli diinarit ja punkkarit. Mutta mielestäni silloin harvoin hakattiin tajuttomaksi tai hypittiin päällä. Maiharit jalassa päälle polkeminen on videopeleistä.
Ei ole. Yhdessäkään videopelissä noin ei tehdä. Niissä ammutaan ja käytetään aseita kyllä, mutta fyysistä pahoinpitelyä ilman aseita ei ole yhdessäkään tämän hetken suosituimmissa peleissä. Ennen kuin taas aletaan kaikki kuorossa huutamaan pelejä boikottiin, kannattaa myös tutustua ihan tieteellisiin tutkimuksiin siitä, miten pelit eivät tee pelaajista aggressiivisia.
T. Lastenpsykiatrian tutkija
Jos mun lapseni tallottaisiin noin, niin tasan tarkkaan menisin spartalaisena kirveen kanssa tämän vanhempien ovesta sisään.
Vaikka leppoisa olenkin.
Niin, minua höykytettiin koulumatkoilla noin lähes viikoittain. Joskus se oli heidän jokapäiväistä huvia.
Tuli mustelmia ja pelkäsin käydä koulua. Joskus lintsasin ja siitä tuli ongelmia koko perheelle. Myös arvosanani laski ja matematiikan taidot ovat minulla noin kolmannenluokan tasoa. Kuitenkin minut päästettiin luokalta säälistä.
Tästä syystä en koskaan myöskään hakenut jatkokoulutuksiin vaan syrjäydyin ihan suosiolla. En olisi kestänyt lukiossa tai amiksessa samaa.
Nykyään lähes aina kun kuljen koulujen ohi, niin koko ympäristö aiheuttaa voimakkaita paniikkikohtauksia. Oma isäni oli hyvin äkkipikainen mies ja kuullessaan että minua hakataan koulumatkoilla ja koulussa, hän tuli saattamaan minua, mutta ei koskaan käynyt kiusaajien kotona.
Hän oli ahkera työmies. Työssäkäynti täytti suuren osan hänen päivästään ja kun saattoi minut kouluun, niin hän teki suuren uhrauksen. Silloin päälleni ei hyökätty.
Isä tunnettiin siitä että saattoi vetää turpaan työkavereita tai veljiään, jos hänelle vittuiltiin.
Tunnettiin kylillä kovana nyrkkimiehenä.
Hän myös aina sanoi että minun on käytävä omat taisteluni. Meillä kaikilla on elämässämme omat taistelumme ja haasteemme.
En todellakaan usko että sinä tuollaista uskaltaisit tehdä tai tekisit. Ehkä mielikuvissasi.
Nimittäin isänikin vain saattoi minut ja kertoi että jos yksikään näkyy niin kerro. Sitten hän pitää kovan puhuttelun tai läimii päin näköä niitä.
Olin vain niin heikko.
T: 34-vuotta työttömänä vailla eläkettä
Et tunne minua. Olin joukkokidutettavana yläasteikäisenä pitkään, ja pidin itseäni syyllisenä. Kunnes homma meni yli ja ymmärsin että vika ei ole minussa vaan nimenomaan niissä muissa.
Nykyään olen aika pelottavan näköinen tapaus, ja reippaasti keskivertojantteria vaarallisempi ärsytettynä. Ehkä historiastani johtuen en tosin koskaan hankkinut lapsia. Mutta jos olisin, ja vastaava olisi tapahtunut omalle lapselleni, minua eivät puuovet pidättelisi.
Olen nimittäin oppinut pitkävihaiseksi, koska kasvuiässä kukaan muu ei minua auttanut. Mahdollisuuksia annetaan pari, mutta tämän jälkeen anteeksiantaminen on heikkouden merkki, ellei vastapuoli tee sitä paskat housuissa. Kiitoksia, Suomen koulujärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukuunottamatta maailman tuottavinta peliä Grand theft auto 5:ttä tai erinomaisesti menestynyttä god of war pelisarjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella huolestuttavaa, miten nuoret oppivat tällaista käytöstä. Kiusaaminen on muuttunut omilta lapsuudenajoilta todella rajusti, kun henkinen kiduttaminen on tuonut mukanaan myös fyysisen pahoinpitelyn. Omassa lapsuudessa fyysinen kiusaaminen oli mm. tönimistä, tavaroilla heittelyä ja lumipallojen heittämistä naamalle, mutta aika harvoin oli tapauksia, joissa noin raa'asti hakataan toista täysin ilman, että tappelussa on mukana kaksi osapuolta. Nykyään (toki näitä tulee enemmän esillekin) kouluikäiset käyttävät erittäin raakaa väkivaltaa ja tällainen videon kaltainen hakkaaminen ja potkiminen ei ole järin harvinaista. Toki tämä on täysin ääriesimerkki, mutta lievemmissä muodoissa tällaista on tapahtunut myös lapseni koulussa. Mikä ihme ajaa lapsen ajattelemaan, että toisen hakkaaminen ja potkiminen on ok? Videopelit? Kotona opitut käytösmallit? En tosissaan tiedä.
En tiedä mistä pumpulista olet kotoisin mutta tämä ei ole mikään uuden ajan ilmiö. Samaa tapahtui läpi koko nuoruuteni 80-luvulla (Helsingissä). Tosin ei videoituna ja täysin ilman seurauksia kenellekään.
Sillin oli diinarit ja punkkarit. Mutta mielestäni silloin harvoin hakattiin tajuttomaksi tai hypittiin päällä. Maiharit jalassa päälle polkeminen on videopeleistä.
Ei ole. Yhdessäkään videopelissä noin ei tehdä. Niissä ammutaan ja käytetään aseita kyllä, mutta fyysistä pahoinpitelyä ilman aseita ei ole yhdessäkään tämän hetken suosituimmissa peleissä. Ennen kuin taas aletaan kaikki kuorossa huutamaan pelejä boikottiin, kannattaa myös tutustua ihan tieteellisiin tutkimuksiin siitä, miten pelit eivät tee pelaajista aggressiivisia.
T. Lastenpsykiatrian tutkija
Toki, mutta esim God of Waria pelaavaa alle 15vuotiasta en ole urani aikana vielä tavannut. Varmasti ovat olemassa, mutta kyllä FPS:t ovat niitä mitä nuoremmat pelaa. GTAsta olet oikeassa, sen unohdin täysin! Ja tosiaan vielä suht suosittu nuorten keskuudessa, vaikka onkin jo vähän vanhempi peli.
Olen Helsingissä 6-luokkalaisia opettanut ja jokainen heikommin koulussa menestyvä poikaoppilas mutisee hupparinsa sisästä, ettei hänen tarvitse opiskella, sillä hän pelaa GTA:ta ja hänestä tulee rikas huippupelaaja.
Kun olen kysellyt, että mitäs vanhemmat sanovat tuosta pelistä, siihen kun ei ikä riitä, niin vastaus on ”so what?” Ja tämä ihan hyvällä asuinalueella.
Katsokaa, mitä lapsenne tekevät.
Ei gta edes pelata esportissa dalidomi.
Eikä koulussa enää opita suomen kieltä. Näköjään.
Olin todella järkyttynyt videosta, mutta näin ne kaikki ja asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Tällä hetkellä tuntuu, että olen enemmän järkyttynyt tämän foorumin aikuisten puheista mitä uhataan tehdä pahoinpitelijän vanhemmille yms.
En ihmettele, että lapset voivat huonosti. Osan teistä jutut ovat aivan sairaita. Hävetkää.
Kyseessä ovat lapset.
Myötätunto uhrin omaisille, mutta myötätuntoa riittää myös kaikkien osallisten perheille. Ja luulen, että tässä tilanteessa yksi asia johti toiseen. Lapsen/nuoren aivot eivät ole vielä niin kehittyneet, että ymmärtäisivät täysin syy-ja seuraus suhteen. Ei ole kyllä teillä aikuisillakaan. Järkyttävää tekstiä. Tilanne aivan kamala.
Vierailija kirjoitti:
Olin todella järkyttynyt videosta, mutta näin ne kaikki ja asiat eivät ole niin mustavalkoisia.
Tällä hetkellä tuntuu, että olen enemmän järkyttynyt tämän foorumin aikuisten puheista mitä uhataan tehdä pahoinpitelijän vanhemmille yms.
En ihmettele, että lapset voivat huonosti. Osan teistä jutut ovat aivan sairaita. Hävetkää.
Kyseessä ovat lapset.
Myötätunto uhrin omaisille, mutta myötätuntoa riittää myös kaikkien osallisten perheille. Ja luulen, että tässä tilanteessa yksi asia johti toiseen. Lapsen/nuoren aivot eivät ole vielä niin kehittyneet, että ymmärtäisivät täysin syy-ja seuraus suhteen. Ei ole kyllä teillä aikuisillakaan. Järkyttävää tekstiä. Tilanne aivan kamala.
Mikäs päänsilittelijä se sieltä tupsahti? Huomasitko että ainakin toinen tekijä oli kantis? Ei tarvitse siis alkaa ”suvaitsemaan”.
En tiedä kuinka kapeakatseisia te olette, mutta kerron teille, että myös hyvien ja normaalien perheiden lapsista tulee sadisteja, murhaajia, psykopaatteja. Tästä tilanteesta, en tiedä, millainen perhe on, mutta kaikille ei jaeta niitä parhaimpia kortteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ovat lapset.
Myötätunto uhrin omaisille, mutta myötätuntoa riittää myös kaikkien osallisten perheille. Ja luulen, että tässä tilanteessa yksi asia johti toiseen. Lapsen/nuoren aivot eivät ole vielä niin kehittyneet, että ymmärtäisivät täysin syy-ja seuraus suhteen. Ei ole kyllä teillä aikuisillakaan. Järkyttävää tekstiä. Tilanne aivan kamala.Mikäs päänsilittelijä se sieltä tupsahti? Huomasitko että ainakin toinen tekijä oli kantis? Ei tarvitse siis alkaa ”suvaitsemaan”.
Tässä taas kiteytyy mihin muilla foorumeilla keskustelu painottuu. Kantispahoinoitelijästä ketjut katoaa, mutta siitä pienestä pajoinoitelijästä keskustelu jatkuu.
En ymmärrä miten joillekin tekijöiden etnisyys on kaiken a ja o. Mihinkään muuhun ei keskitytä.
Tämä tapaus taas vahvisti päätöstäni olla tekemättä lapsia. Miten sairas paikka tämä maailma onkaan, siis seisotaan tumput suorina kun tyyppiä potkitaan päähän ja kaiken lisäksi kuvataan se ja jaetaan someen. Ja sitten ei tämä vielä riitä, vaan aikuiset ihmiset jatkavat videon levittämistä ja uhoavat kuinka päähänpotkijat pitäisi hakata siihen kuntoon, että ovat vaipoissa loppuelämänsä ja näin ollen vajoavat ihan samalle tasolle noiden hakkaajien kanssa.
Ylipäätään se, että maailma on mennyt siihen, että ihmisillä tulee myös esimerkiksi onnettomuuspaikalla ensimmäisenä mieleen ottaa se sa*tanan puhelin käteen ja kuvata, sen sijaan että tekisi jotain auttaakseen. Ihan sairasta ja yhtäkään lasta en tähän maailmaan halua tuoda.
Jos tuo pahoinpidelty lapsi olisi ollut minun.
En voi kirjoittaa tähän, mutta.....
Ylen mukaan tappouhkauksia satelee epäillyille tekijöille ja heidän vanhemmilleen, en yhtään ihmettele miksi.
SILMÄ SILMÄSTÄ kirjoitti:
Jos tuo pahoinpidelty lapsi olisi ollut minun.
En voi kirjoittaa tähän, mutta.....
Jos hypoteettinen tilanne olisi noin niin minkäs rangaistuksen sitten sinä saisit? Silmä silmästä eikö vaan? Sinunkin pääsi voitaisiin talloa jos sinä sen jollekin teet, silmä silmästä eiköstä vaan?
Noh, onneksi kuitenkin ne vastuulliset vanhemmat, joilla ei pää kumise tyhjyyttä eivät lähde tuollaisia toteuttamaan tai sellaisesta edes fantasioimaan. Tyhjäpäät sitten erikseen.
Ennen lapset jotenkuten kunnioittavat vanhempia ihmisiä, nyt kauhulla kuuntelee kun 10 vuotiaat bitcittelee naisia ja tyttöjä
Yksi niistä nuorista on hakattu teho-osastolle silmä mustana
Siis yksi tekijöistä? Lähdettä tälle?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä kuinka kapeakatseisia te olette, mutta kerron teille, että myös hyvien ja normaalien perheiden lapsista tulee sadisteja, murhaajia, psykopaatteja. Tästä tilanteesta, en tiedä, millainen perhe on, mutta kaikille ei jaeta niitä parhaimpia kortteja.
Eikö sitä saa kauhistella? Ja tuossakin yhdestä tekijästä löytyy nimellä netistä julkaistuja videoita joissa ihannoidaan juomista ja tappelua yms. Ihme jos vanhemmat eivät ole tietoisia pojan henkisestä kasvusuunnasta.
En menisi uhkailemaan perheitä, mutta tässä on pakottava tarve keskustella asiasta. Valitettavasti lapseni ovat tietoisia joka yksityiskohdasta mitä netistä löytyy. Senkin takia minun pitää osallistua keskusteluun. Ja olla myös tietoinen mitä netistä asiasta löytyy. Pahoinpitelyvideota en ole nähnyt, mutta lapset valitettavasti ovat. Tälläinen lasten raakuus yllätti minut ja siksi ihmettelen ja spekuloin asiaa perheitä myöden.
Sais tapella ne porukat keskenään, ja jättää ulkopuoliset rauhaan.