Jos olette kutonut sukat tai lapaset VAIN koulussa, osaisitteko nyt?
Kommentit (22)
Ohjeen lukeminen ei oo vaikeaa. Osaisin siis.
Mä olen kutonut kymmeniä sukkia koulun jälkeen kun aina syysiltojen pimetessä innostun hommaan. Joka ikinen kerta pitää jostain tarkastaa, miten se kantapää nyt menikään :D
Minä kudoin koulussa vain puolikkaan patalapun, enkä tiedä tulisko tuota nyt sitäkään. Mitään vaativampaa ei taatusti vaikka olisi kuinka ohjeet.
En osannut edes koulussa :D Tuskin siis osaisin nytkään.
En. En kyllä oppinut koulussakaan. En ole kovin hyvä käsitöissä.
Mulla oli jotain 20v väliä koulun sukkien jälkeen. Ohjeen kanssa piti ekat tehdä ja vähän muistella, sen jälkeen mennyt ilman ohjeita ja hyvin näkyy onnistuvan. Lapaset ei lähde, peukalo ei vaan tuu siisti.
En osaisi. Enkä haluakaan. Koulussa vihasin käsitöitä. Lähinnä ilkeän ja epäreilun opettajan takia. En varmaan koskaan vapaaehtoisesti tule tekemään minkäänlaista lapasta tai muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
En osaisi. Enkä haluakaan. Koulussa vihasin käsitöitä. Lähinnä ilkeän ja epäreilun opettajan takia. En varmaan koskaan vapaaehtoisesti tule tekemään minkäänlaista lapasta tai muutakaan.
Meilläkin oli ihan järkyttävä opettaja. Kolmannella luokalla siis alkoi tekstiilityö, sen puoli vuotta tein sitä patalappua, se hapannaama akka pisti aina purkamaan kun ei ollut tarpeeksi hyvää jälkeä.
Kevätlukukaudella tytöt kokeilivat puukäsitöitä, enkä minä enää tekstiiliin takaisin palannut.
Ei koske minua, koska neuloin koulun käsityötuntien (joita inhosin) loputtua pikkuhiljaa itse opetellen ja vähän äidin avustuksellakin sukkia, lapasia, pipoja, paitoja ja lastenvaatteita sun muuta.
Mutta tiedän, että hyvin monet ovat vasta aikuisena opetelleet neulomisen uudelleen (tai jopa ensimmäisen kerran) ihan nettiohjeiden ja -videoiden avulla. Mitä on loputtomasti! Kuten myös fb-ryhmiä, joista saa apua jos jotain ei ymmärrä.
Tämä on niin erilaista tämä nettiaika. Kaikki löytyy netistä, ja koko ajan keksitään myös uusia tekniikoita. Sukkia ja lapasia ei tarvitse enää tehdä sukkapuikoilla jotka putoilevat, ja ne voi neuloa myös kärjestä aloittaen. Kantapää voidaan tehdä lukemattomilla tavoilla, joita on hauska kokeilla ja valita oma suosikki.
Kantapää ei menisi ilman ohjetta, mutta ohjeen kanssa pärjäisin. Novitalla on hyvät videot youtubessa.
En ymmärrä, miksi sukan kantapäätä pidetään vaikeana. Ettekö ole ymmärtäneet sen periaatetta, vai miksi se tuntuu niin hankalalta?
Tykkäsin lapsena neuloa mutta jotenkin se sitten aikanaan jäi enkä ollut neulonut sukkia tai lapasia sitten käsityötuntien. Pari vuotta sitten teki mieli alkaa taas neulomaan ja perusjutut muistin ilman ohjeita. Kantapäähän piti lukea ohjeet mutta niillä se onnistui hyvin. Samoin lopun kärkikavennukset piti lukea ohjeesta. Lapasissa peukalon paikka ja lopulta peukaloa neuloessa kerättävien silmukoiden määrä piti tarkistaa ohjeesta mutta niillä onnistui tämäkin hyvin. Ilman ohjeita en olisi saanut valmiiksi. Nykyään muistan ja osaan jo ilman ohjeita.
Sukat menee kevyesti, myös se kantapää, tuosta vaan. Lapasia en taida olla ikinä tehnyt. Eli peukaloon tökkäisi, silloin tarvitsisi ohjetta.
Tosin tuossa yhtenä päivänä katselin lapasta ja mietin, että ei tuo vaikea olisi, mutta se peukalo....
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miksi sukan kantapäätä pidetään vaikeana. Ettekö ole ymmärtäneet sen periaatetta, vai miksi se tuntuu niin hankalalta?
Ei se olekaan vaikea, mutta se unohtuu, jos ei neulo. Mä neuloin viime talvena sukat, edellisistä oli 15 vuotta. Kysyin äidiltä miten käännetään, kun en muistanut.
Kantapääohjeita on vaikka kuinka paljon erilaisia, ei se vanha laatikkomalli ole ainoa mahdollisuus. Kokeilkaa muitakin joskus, kun ei se jalan kantapääkään ole laatikon mallinen...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kutonut kymmeniä sukkia koulun jälkeen kun aina syysiltojen pimetessä innostun hommaan. Joka ikinen kerta pitää jostain tarkastaa, miten se kantapää nyt menikään :D
Just tämä, ja peukalo on toinen. Vaikka en ole kymmeniä kutonut, vain muutamia.
Lapaset kyllä. Sukat ei. Kantapää ei lähde.