Jos entiseltä työpaikaltasi soitetaan ja pyydetään apua, mitä teet? (äänestys)
Saa kommentoida.
Mulle soitettiin.
Vastasin ja autoin vain siksi, että yksi ex-työkaveri on myös hyvä ystäväni.
Muussa tapauksessa olisin todellakin ollut vastaamatta.
Kommentit (30)
Enpä voi juuri mitenkään auttaa, kun pitäisi ensin lentää toiseen maahan sen takia.
Auttaisin jos kyseessä;
- asia, jonka voin heittää ulkomuistista siinä puhelun aikana. Ja asia on siis sellainen, jonka vain joku aikana x paikalla ollut voi tietää. En ole Google enkä opeta ilmaiseksi.
- jos pyydetään vaikka viikonlopuksi inventoimaan ja se ois sellanen 500e keikka ja mulla ei parempaa tekemistä.
Tottakai autan. Sitten kun jälleen haluan vaihtaa työpaikkaa, nimeän edellisen työpaikan esimiehen suosittelijaksi ja tiedän, että hän vilpittömästi kertoo minusta positiivisia asioita. Ei edellisessä työpaikassani ollut mitään pahaa, nykyinen on vaan sitäkin parempi.
Joskus on soiteltu. Jos kysymys on nopeasti vastattavissa eikä vaadi sen enempää valmistelua minulta niin olen auttanut. Viimeisimmästä paikasta soitettiin ja kysyttiin vähän monimutkaisempaa asiaa. Ei mitään elintärkeää mutta kieltämättä prosessi sujuu jouhevammin kun on näkemys/ymmärrys kokonaisuudesta. Vinkkasin mistä voisi olla heille apua mutta siinä se. Itsepä päättivät ettei mun osaamista tarvita.
Riippuu todella paljon millainen työpaikka on ollut, kuinka kauan aikaa sitten olen lopettanut, mihin työsuhde on loppunut, kuka kysyy, miten kysyy, mistä on kyse yms.
Sain yt-neuvottelujen jälkeen potkut ja silti minulle soitettiin myöhemmin ja kysyttiin yhtä asiaa. Tiesin mistä on kyse, mutta sanoin etten muista noin vanhoja asioita. Kiitos ja hei.
En edes vastaisi yhteydenottoon, mutta jos vahingossa vastaisin niin en kyllä todellakaan auttaisi koska ei kuulu enää mulle. Ihan periaatekysymys, teen töitä vain palkkaa vastaan työajalla.
Minulta on monestakin työpaikasta kyselty just jotain tuollaista pientä asiaa. Yhtä paikkaa lukuunottamatta kaikkia muita olen auttanut. Yhdessä jopa käynyt paikan päällä auttamassa kauppamatkan ohessa.
Tuota yhtä paikkaa en halua auttaa mitenkään koskaan. Todella törkeästi kohtelivat minua ja muita työntekijöitä. Jos joku tuttu soittaisi ja kysyisi kannattaako tuonne mennä töihin vastaisin että ei ehdottomasti. Aihe vapaalla on joskus ollut kyselyjä niiden tuotteiden hyvyydestä. Rehellisesti olen kertonut ettei mielestäni kannata ostaa ja kertonut perustelut ja ohjannut kilpailevan firman tuotteiden pariin (niissä huomattavasti parempi laatu/hinta suhde). Joskus kannattaisi miettiä että törkeästi kohdelluista työntekijöistä saattaa olla vielä haittaa myöhemmin eikä vaan uhitella että uusia tekijöitä on oven takana jonossa jne.
Muille entisille työnantajille olen koettanut järkätä töitä esim virkkaamalla tutulle joka tarvii kyseistä palvelua. Olen muistuttanut tietyistä kerran vuodessa tehtävistä huolloista vielä kaksi vuotta myöhemminkin koska koin että pomo oli mukava ja asia oli aikanaan vastuullani joten ei ole mikään ongelma tietyn sesongin aikana laittaa yhtä tekstaria ja muistuttaa toista tärkeästä asiasta ja pitää samalla suhteita yllä.