Äidit ja isät, jos SINÄ saisit päättää, mikä lapsestasi tulisi isona?
Ihan sama minkä ikäinen lapsesi on nyt, mutta jos saisit ja voisit päättää, minkä alan ammattilaiseksi tai mihin työhön lapsesi laittaisit?
Minulla kaksi poikaa toinen 11v ja toinen 6v.
Vanhempi lapsi on todella sosiaalinen ja tasaisesti hyvä kaikissa kouluaineissa. Harrastaa soittoa ja jalkapalloa. Näkisin hänet opettajana tai ammattivalmentajana esim jalkapallossa.
Nuorempi lapsi selvästi matemaattisempi ja "ei niin sosiaalinen". Harrastaa myös soittamista ja yleisurheilua. Nään hänessä paljon omaa isääni joka on arkkitehti. Näkisin lapseni insinöörinä tai tämän tyylisissä töissä.
Jännittävää nähdä mihin heidän omat valinnat vie. En aio sanoa sanallakaan lapsilleni näistä ajatuksistani. Olen kirjoittanut ne itselleni muistoihin. Kiva katsoa pitääkö ne yhtään paikkansa vai avautuvatko he ihan eri tyylisiin aloihin.
Kommentit (31)
Teini-ikäiset lapset:
Esikoinen on kiinnostunut monenlaisissa ja hyvä "kaikessa". Oikeasti voi isona tehdä melkein mitä tahansa. Mies juuri eilen sanoi, että ehkä lapsesta tulee näyttelijä. Itsellä ehkä mielessä jonkinlainen yrittäjyys, jossa yhdistetään taidetta ja tietotekniikkaa. Joku ohjelmistoyrittäjä?
Kuopus voisi olla vaikka kemisti, farmaseutti tai tilintarkastaja. Tai joku DI. Jotain, jossa tarvitaan matikkaa ja ei ole mikään supersosiaalinen homma.
Vierailija kirjoitti:
Onnellinen
Luitko kysymyksen? Onko onnellinen joku työ tai ammatti?
Onnellinen, terve ja itsensä elättävä. Aivan sama mitä työtä itselleen valitsee, kunhan on laillista.
Ihan sama kunhan on onnellinen. Onnellisuus tosin voi löytyä siitä että toteuttaa oman potentiaalinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Tällä hetkellä näyttää että lapsi on perinyt meidän molempien vanhempien kiinnostuksen tutkimukseen (isä on tekniikan tohtori) mutta tuemme ja kannustamme lastamme siihen mikä hänestä itsestä tuntuu parhaimmalta ja tekee onnelliseksi.
Mieleisen työn tekijä. Isältään jos kysyisi, niin isopalkkaisen työn tekijä.
Kyllä mä toivon että tuo lapsi pääsisi hyödyntämään taiteellista lahjakkuuttaan ja tekemään sitä, missä on hyvä esimerkiksi menestyvänä kuvataiteilijana tai ammattimuusikkona.
Lakimies ja lääkäri.
Ja kas, niinhän siinä sitten kävi, että äidin toiveet toteutuivat.
Mikä tahansa laillinen työ, jossa lapsi on onnellinen. Minulle kaikki ammatit ovat samanarvoisia.
Miljonääri. Jonkun uuden tuotteen keksimisestä rikastunut nero.
Sinfoniaorkesterin muusikko. Sanotaan vaikkapa Wienin filharmoniseen orkesteriin. Äiti tulee oikein mielellään kuuntelemaan lapsen soittoa :)
Ei mitään väliä kunhan pitäisi työstään ja tienaisi vähintään 3000€/kk. Itse olen kitkutellut ja elättänyt lapseni 2200€/kk palkalla ilman mahdollisuutta lisiin ja todella tiukkaa on tehnyt.
Esikoisen toivoisin käyttävän lahjojaan ja lukevan hyvän ammatin, jossa hän turvallisuushakuisena ihmisenä työllistyisi ja viihtyisi. Toivoisin myös että hän voisi toteuttaa haaveitaan ja parantaa maailmaa. Ehkä ympäristötekniikan diplomi-insinööri?
Keskimmäinen on rämäpää, taiteilija, seikkailija. Toivon että hän pystyisi elättämään itsensä muusikkona ja nauttimaan soittamisesta.
Kuopus on vielä niin pieni etten osaa sanoa.
Aloitus ja otsikko eivät täsmää. On iso ero siinä, missä näkisi lapsensa tai minne hänet laittaisi, jos saisi täysin rajoituksetta päättää. Ainakin minulla se, mihin lapsen laittaisin, ei ole hänelle millään muotoa realistinen vaihtoehto.
DI, joka saa rennon työn, josta tienaa mukavasti.
Työstään pitävä ihminen.