Mistä tämä harhainen ajatus tulee että jokaiselle työttömälle löytyisi muka työpaikka?
Varsinkin tänä korona-aikana jolloin kaikki meni joko stoppiin tai säästöliekille ja lomautettujen ja työttömien määrä räjähti? Ja jo ennen koronaa työttömiä oli reilusti enemmän kuin avoimia työpaikkoja ja näistäkin työpaikoista paljon on näitä lyhytaikaisia osa-aikatöitä, kokoaikatöitä ei riitä lähellekkään kuin pienelle osalle työttömistä. Työttömiä tulee aina olemaan ja tukien leikkaaminen ei parantaisi tilannetta ollenkaan vaan entistä useampi ryhtyisi epätoivoisiin tekoihin jotta saisi ruokaa tai katon päänsä päälle ja tämä johtaisi vaan levottomuuksiin ym. yhteiskunta-rauhan järkkymiseen ja sellaiseen meillä ei ole varaa. Sitä voi vapaasti matkustaa maihin tai voi ihan netistä katsoa millainen meininki on maissa joissa yhteiskunnan tuki köyhille ja vähäosaisille on olematonta, ei ole nättiä ja todella hengenvaarallista.
Kommentit (42)
Voisin tehdä monenlaisia töitä, mutta aina tulee 1-5 tai jopa 50 minua paremmaksi arvioitua hakijaa. Etenkään sellaisen työn, mitä olen aiemmin tehnyt otona, saaminen ei näytä onnistuvan millään. Ymmärtäähän sen, joku tekee sitä koko ajan enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse olen alalla johon tilanne iski pahiten ja itse olen asian tiedostanut mutta tutut ne jaksaa kysellä small talkina että miten työnhaku sujuu, ootko töitä tehnyt. Siis mitä töitä, alaani ei edes ole tällä hetkellä olemassa.
Heseltä tai Mäkkäriltä löytyy duunia sinullekin.
Eikös korona ole rokottanut myös pikaruokabisnestä?
Oli ainakin Hese auki viime viikonloppuna, kun kävin. Sali oli kiinni, mutta myivät mukaan. Mäkkäri oli auki tänään, kun kuljin ohi.
Tarkoitin että niilläkin on nyt vähemmän tarvetta työntekijöille.
Ehkäpä, mutta silloin ihmisen pitäisi muuttaa elämäänsä pelkän työn mukaan. Esim. yksi työttömyyden syy on että jotkut ihmiset eivät muuta työn perässä (riippuu työstä, vähän niinkuin kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa paikkakunnittain aina). Minäkään en muuttaisi mihinkään peräkylään tai hyvin kauas kotikaupungistani pelkän työn perässä. Eihän elämässäni sitten olisi muuta kuin työ ja sitten ehkä yksinäinen elämä. Minun alallani on enemmän työntekijöitä kuin paikkoja. Minun kohdallani on käynyt niin että alanvaihtajat eli pidempään työelämässä olleet ovat saaneet alani työpaikat nopeammin (olen vasta 25, mutta tutkinto on ja työkokemusta jonkun verran mutta ei jalkaa oven välissä) Minulla olisi paremmat mahdollisuudet työllistyä muualla, mutta olen ehtinyt muodostamaan elämäni nykyiseen kotikaupunkiini.
Tosiaan näin.
Elämiseen riittävää työtä ei ole kaikille tarjolla. Ei Suomen eikä maailman mittakaavassa.
Tavarat pystytään tuottamaan tehokkaasri hyvin pienellä väkimäärällä. Palvelut taas, no raha ei lisäänny jos pesemme toistemme paidat.
Ja esim asiakaspalvelua ei voi tehdä kauhean suurella palkalla, jos meinaa että joku toinen pienituloinen pystyy tuotteen ostamaan.
Jos jossain vaiheessa suurin osa töistä, myös esim lääkärien ja diplomi-insinöörien töistä, voidaan tehdä roboteilla, niin varallisuudenjako pitää miettiä uudestaan, jollei ihmisille ole ok että Elon Musk omistaa kaiken ja muut käyttää aikansa sotien keskenään kuivettuneista perunoista. (Näinhän tilanne on jo nytkin mutta pienemmässä mittakaavassa, pieni prosentti omistaa suurimman osan maailman varallisuudesta ja suurin osa muista elää kurjuudessa)
Vierailija kirjoitti:
Miksi näiden työttömien pitäisi edes löytää työtä? Mitä tästä yhteiskunnasta puuttuu? Mikä on se työ jota ei tehdä? Ainut mikä tulee mieleen on joku puhelinmyynti mutta sen yhteiskunnallista tarpeellisuutta voidaan kyseenalaistaa.
Ei työtä tarvitse tehdä. Et vaan ota veronmaksajilta tukea ja elät omillani niin saat rauhassa olla työtä tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, itse olen alalla johon tilanne iski pahiten ja itse olen asian tiedostanut mutta tutut ne jaksaa kysellä small talkina että miten työnhaku sujuu, ootko töitä tehnyt. Siis mitä töitä, alaani ei edes ole tällä hetkellä olemassa.
Ihan jonossa asti ollut autoja tuossa lähimäkkärin autokaistalla viime aikoina. Hoitajille löytyy esim aina töitä, erityisesti suomessa kun väestö ikääntyy.
Kyllä suomessa tuet ovat liian hyvät. Tälläkin hetkellä maatiloilla on huutava pula työntekijöistä. Nämäkään työt eivät kiinnosta kun sohvalle elätetään. Vinkkinä, myös kaupoilla on huutava pula työvoimasta tälläkin hetkellä. LOISILTA TUET POIS!!!!!!!!!!!!
Ihan varmasti on jokaiselle tekijälle töitä!
Siistit vaatteet päälle ja reippaasti kysymään tehtaasta tai työmaalta johtajalta, niin varmasti jotain löytyy. Ei ole kuin omasta viitseliäisyydestä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli ainakin Hese auki viime viikonloppuna, kun kävin. Sali oli kiinni, mutta myivät mukaan. Mäkkäri oli auki tänään, kun kuljin ohi.
Juu on ne auki, mutta työvoimaa tarvitaan vähemmän koska niissä käy vähemmän ihmisiä sekä niissä käy vähemmän ihmisiä sikailemassa. Ihan yhtä lailla bussit kulkee, mutra supistetuim aikatauluin koska ohmiset liikkuvat vähemmän ja se tarkoittaa sitä että kuskeja tarvitaan vähemmän. Pälli..
Vierailija kirjoitti:
Siistit vaatteet päälle ja reippaasti kysymään tehtaasta tai työmaalta johtajalta, niin varmasti jotain löytyy. Ei ole kuin omasta viitseliäisyydestä kiinni.
Joilleki ehkä, mutta ei se ole niin yksinkertaista... Esim. ujoille ja taiteellisille. Eri asia on, jos joku tehtaalla tai työmaalla aiemmin työskennellyt käy kyselemässä. Joillaki ihmisillä on tapana ajatella, että epäonnistumisen takia (eli kysyy mutta vastataan anteeksi ei ole töitä) tuntee suurta häpeää tai siitä ettei asiasta ollutkaan mitään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
😂🤣😅
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Katso niitä vtun työttömyyslukuja ja vertaa avoimiin työpaikkoihin. Vaikka avoimia piilotyöpaikkoja olisi yhtä paljon kuin näkyviä niin ei sekään riittäisi. Vttu oot kyllä idiootti vaikka oletettavasti oot koulus käyny.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomessa tuet ovat liian hyvät. Tälläkin hetkellä maatiloilla on huutava pula työntekijöistä. Nämäkään työt eivät kiinnosta kun sohvalle elätetään. Vinkkinä, myös kaupoilla on huutava pula työvoimasta tälläkin hetkellä. LOISILTA TUET POIS!!!!!!!!!!!!
Justhan maatilat sai about 10 000 työhakemusta suomalaisilta mut ei kelpaa ku pitää olla ukrainasta. Vedä happee tai oikeestaa pussi päähän. Yks vajaaälyinen mulkku vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos jossain vaiheessa suurin osa töistä, myös esim lääkärien ja diplomi-insinöörien töistä, voidaan tehdä roboteilla, niin varallisuudenjako pitää miettiä uudestaan, jollei ihmisille ole ok että Elon Musk omistaa kaiken ja muut käyttää aikansa sotien keskenään kuivettuneista perunoista. (Näinhän tilanne on jo nytkin mutta pienemmässä mittakaavassa, pieni prosentti omistaa suurimman osan maailman varallisuudesta ja suurin osa muista elää kurjuudessa)
Jep, tähän suuntaan ollaan menossa. Yhteiskunnan toimivuuden ja lasten puolesta tässä vähän mietityttää. Varallisuus kertyy sellaiseen paikkaan että se ei hyödytä suurinta osaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi kouluttautua myös ammattiin, jossa on työtä tarjolla.
Millaisella aikataululla ajattelit että kouluttautuminen tapahtuu? Oma ennen hyvin työllistänyt ja omiin vahvuuksiin sopiva ala tuhoutuu huhtikuussa 2020 ja toukokuussa 2020 on toisen työllistävän alan pätevyys ja työ plakkarissa rekryjä estävien lomautusten ollessa läpi yhteiskunnan päällä ja työttömyyden huidellessa lähialueilla 20 prosentissa? Lähihoitajaksi jos nyt lähden pyrkimään, olen työhön pätevä kahden ja puolen vuoden kuluttua.
Olet juuri niitä joita ap aloituksessaan ihmettelee.
[=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Miten koet sen edistävän yhteiskuntaa että joku satunnainen palstalainen vie toiselta tarvitsevalta työn (jos teoreettisesti sellaisen saisi) uppopaistamalla sydän- ja verisuonitauteja kansalle tilanteessa jossa ne ovat fataaleja koronan vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi näiden työttömien pitäisi edes löytää työtä? Mitä tästä yhteiskunnasta puuttuu? Mikä on se työ jota ei tehdä? Ainut mikä tulee mieleen on joku puhelinmyynti mutta sen yhteiskunnallista tarpeellisuutta voidaan kyseenalaistaa.
Ei työtä tarvitse tehdä. Et vaan ota veronmaksajilta tukea ja elät omillani niin saat rauhassa olla työtä tekemättä.
Et vastannut kysymykseen. Mistä on puutetta? Mitä työtä ei tehdä? Miksi työorjuus on itseisarvoista?
Moni työ myös vaatii koulutuksen jotta tätä pääsee tekemään, ei ole enää paljoa sellaisia töitä mihin voi vaan kävellä vaan tarvitaan usean vuoden koulutus. Sitten kun olet saannut koulutuksen työhön huomaatkin että kyseisellä alalla on tapahtunut murros ja sinua ei tarvitakkaan. Sitten vielä ne työttömät jotka häilyvät siinä hyvin olemattoman työkyvyn ja työkyvyttömyyden välillä (kuten minä) joille kouluttautuminen on ylipääsemätön haaste mutta jotenkuten selviävät jostakin yksinkertaisesta työstä mutta hädin tuskin siitäkään. Itse olen hyvin yksinkertaisessa työssä tällä hetkellä mutta siitäkin selviäminen vaatii sen jo vähäisen energian mitä minulla on ja todennäköisesti kun tämä lyhyt työjakso päättyy olen ihan loppu enkä tiedä pystynkö töihin vähään aikaan.
Töitä tekisin mutta kunto on niin fyysisesti kuin psyykkisesti todella rikki ja olen just siinä välimaastossa missä minä en pääsisi työkyvyttömyyseläkkeelle mutta minulla ei ole juuri työkykyäkään. Jos minulta vietäisiin tuet niin hakisin narua ja se olisi siinä.
Niin, Suomi oli silloin varallisesti samalla tasolla kuin nyt. Tilanne 60 vuotta sitten oli myös verotuksellisesti vertailukelpoinen.