Ärsyttävät lässyttävät aikuiset
Mietin olenko itse omituinen kun minua ärsyttää välillä älyttömästi harrastustuttavan tapa puhua. Joo, ei ole suuri murhe, kunhan avaudun.
Hän käyttää siis puhuessaan koko ajan tällaisia sanoja: hampulääkäri, masu pipi, koiruli, lisu, voikkarikakku(!) yms. Eikä siis ole edes kyse lapsille puhumisesta vaan ihan normaalista aikuisten puheesta. En vain pysty kuuntelemaan kun viisikymppinen varaa ajan hampulääkärille.
Kommentit (11)
Voi kuule, älä vaan koskaan mene vanhuksena hoitokotiin. Siellä ne hoitajat lässyttää sulle ku vauvalle kaiket päivät. Se on ihan järkyttävää!
Jänskättäminen on aivan kammottavaa ja nämä viikit ja kuukit myös. Myös puolisosta puhuminen jonain hanipöönä saa niskakarvat pystyyn.
En ota kantaa ko. sanojen käyttäjiin, mutta että korpeaa entisellä työpaikalla naistapaus, joka lässytti päivät pitkät. Hän puhui sellaisella kummallisella sekä nasaalisella että l-kirjainta lespaavalla puhetyylillä. Ässät sihisivät ja suhisivat. Sellaista vauvamaista lässytystä, jolle en keksinyt mitään järkevää selitystä. Ja kyllä, ihan aikuinen nainen oli. Enkä mitenkään usko mihinkään puhevikaan, onneksi pääsin toiseen paikkaan.
Viikki ja kuukki ovat Jyväskylän murretta, eivät varsinaisesti lässytystä.
Mutta aiheesta, kyllä minuakin ärsyttää. En ihan ymmärrä edes lapsille lässyttämistä, saati sitten aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, älä vaan koskaan mene vanhuksena hoitokotiin. Siellä ne hoitajat lässyttää sulle ku vauvalle kaiket päivät. Se on ihan järkyttävää!
Olen työskennellyt kahdessa vanhusten hoitokodissa, eikä tuollaista ole tullut vastaan.
Ei ärsytä lässyttäminen niin paljon kuin se, että työkaverini on päättänyt alkaa puhumaan vain ruotsia. Ollaan siis kaikki neljä tiimissä suomenkielisiä, yksi kuitenkin tiimissä myös ruotsia osaava.
Ruotsin taito tällä tyypillä sama kuin ala-asteikäisellä tai mun savolaisella mummolla. Englannin kieli myös käytössä hänellä ja kettu mitä svintyskaa joutuu kuuntelemaan kokoajan.
Kohta palaa käpy tai odottelen vaan jotain kohtalokasta väärinymmärrystä, mikä lopettaa tän pelleilyn.
Aikuinen 2 lapsen äiti puhuu helariäänellä ja nostaa vielä itistyyliin äänen nousuun joka lauseessa. Ihan hirveää sössöä myö laminaattihampaitten takaa- ei vaan kestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä lässyttäminen niin paljon kuin se, että työkaverini on päättänyt alkaa puhumaan vain ruotsia. Ollaan siis kaikki neljä tiimissä suomenkielisiä, yksi kuitenkin tiimissä myös ruotsia osaava.
Ruotsin taito tällä tyypillä sama kuin ala-asteikäisellä tai mun savolaisella mummolla. Englannin kieli myös käytössä hänellä ja kettu mitä svintyskaa joutuu kuuntelemaan kokoajan.
Kohta palaa käpy tai odottelen vaan jotain kohtalokasta väärinymmärrystä, mikä lopettaa tän pelleilyn.
Siis mitä? Suomenkielinen puhuu suomenkielisille ruotsia suomalaisessa firmassa? Miksi ihmeessä?
Kyllä vanhoille ihmisille hoito/hoivakodeissa lässytetään.Olen ollut laitoshuoltajana ja myöhemmin potilasavustajana .Tuntenut myötähäpeää kun olen kuunnellut:no huooomentaaa(pitkä naukaisu).Miten on yöö mennyt(naukaisu)Mitä unia on nähty,onko pelottanut.No nyt tulee aamupalaaa(nauuu).
Toinen juttu,ei nyt varsinaisesti kuulu aiheeseen,mutta tuli muistin kätköistä mieleen.
Viimeksi muutama vuosi olin noissa töissä.Kyseinen paikka on kotikaupungissa,sitä en nyt paljasta.
Siellä oli myös näitä "mummonkammarilaisia"järjestämässä asukkaille kaikkea ajanvietettä.Mikä sen parempi,tärkeää työtä.
Kerran oli sitten joku musiikkituokio ja ihmiset istui puoliympyrässä kuuntelemassa.No siinä yksi kyseinen vapaaehtoinen kiersi jokaisen luona ja alkoi hieroa hartioita seisten kyseisen miehen tai naisen takana.
Hän vaan ei sanonut mitään,aloitti vaan hiljaa k.o.henkilön hartioista hieronnan.Oli varmaan tarkoitettu hyväksi,mutta astui kyllä ihmisen yksityisalueelle kysymättä.Etenkin kun ei tuntenutheitä sen kummemmin.
Yksi vanha herra loukkaantui syvästi.Näin tilanteen kun mies vähän säpsähti ja pyysi naista lopettamaan.
Myöhemmin hän kertoi asiasta minulle kahden kesken.Oli insinööri ammatiltaan,mutta sama se,meneekö insinöörin vai duunarin yksityisalueelle kysymättä.
Ärsyttää muakin. Monelle voi tulla tuollainen puhetapa töistä. Yksikin eskariopettaja selosti miten "jänskättävän tuhma ajatus" olisi kokeilla seksiä naisen kanssa (miesystävälle esitellen) ja vielä lässytti, että tietenkin jos asia vähänkään "mietityttää tai tulee paha mieli" niin pitää sanoa siitä reippaasti toiselle, eikä pidä ikinä seksissä tehdä sellaista, mitä ei itse halua. Jotenkin pervo yhdistelmä siis, että ryhmäseksiä suunnitteli mutta lässytti asiasta kuin lapselle.
Ja sitten tietty noi tälläkin palstalla esillä olleet viikit ja kuukit sun eput ja toput tai tokkulit.
Yliopistolla meillä tilastotieteen proffa pisti pahan nuorille opiskelijatyttösille, jotka ei oikein ymmärtäneet yksinkertaista asiaa Tixelistä (tilasto-Excel). "Auttaisiko teitä yhtään, jos sanoisin tätä ohjelmaan Tixuliksi?"