Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäoikeudenmukaiset päivähoitomaksut

Katkera
16.05.2020 |

Olen tässä miettinyt asiaa..

Meillä on kolme alle kouluikäistä lasta päivähoidossa kokoaikaisesti. Molemmat vanhemmat käy töissä. Lisäksi perheessä on 4 peruskouluikäistä lasta.
Päivähoitomaksut ovat yhteensä n. 440e/kk. Tämä on sidonnainen vanhempien tuloihin.
Hoito on laadukasta siitä kyllä "mielellään" maksetaan.
MUTTA...
Epäoikeudenmukaista on se että toinen perhe jossa äiti on kotona, isi töissä. Lapsia 6 joista 4 alle kouluikäistä. Nämä lapset ovat päivähoidossa alle 80h/kk saavat käydä hoidossa ILMAISEKSI. Tämäkin kyllä sidonnainen perheen tulojen kanssa.

EPÄOIKEUDENMUKAISUUS..

Minulla ei ole mahdollisuutta hoitaa lapsia kotona kun käyn töissä ja tämä toinen äiti on kotona jolla lasten hoitoon on mahdollisuus silti hän saa viedä lapset ilmaiseksi hoitoon ja minä joudun maksamaan ison siivun lasteni hoidosta. :(

Isossa perheessä on muutenkin suuret menot ja isoista palkoista menee aivan järkyttävä siivu veroihin..

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

440e/kk kolmen lapsen hoidosta ei ole kallista.

Vierailija
2/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset sitten irtisanoudu, mutta älä kuitenkaan ota lapsia pois hoidosta. Työssä käyminen on oma valinta, sieltä pääsee helposti pois. Mene sitten takaisin, kun kaikki lapset ovat koulussa. Ja jos teillä olisi yksi tai kaksi lasta, niin tuotakaan ongelmaa ei sinulla olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli. Kun koronarajoitusten lopullinen hinta selviää, hallitus alkaa leikata raskaalla kädellä. Oikeus ilmaiseen päivähoitoon toisen (tai molempien) vanhempien ollessa kotona on varmaan ensimmäinen asia joka lopetetaan.

Vierailija
4/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisihan teistäkin toinen vanhempi jäädä kotiin, silloin saatte saman edun. Tai toki jos töihin jäävän palkka on tosi suuri, joudutte silti maksamaan, kun se tosiaan on tuloista kiinni. Mutta jos siis epäreiluus koskee sitä että toisessa perheessä vanhempi on kotona, niin luultavasti teilläkin siihen on mahdollisuus ihan samalla tavalla.

Vierailija
5/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli. Kun koronarajoitusten lopullinen hinta selviää, hallitus alkaa leikata raskaalla kädellä. Oikeus ilmaiseen päivähoitoon toisen (tai molempien) vanhempien ollessa kotona on varmaan ensimmäinen asia joka lopetetaan.

No ei todellakaan ole. Juurihan tämä hallitus on muuttanut oikeutta subjektiiviseen varhaiskasvatukseen. Seuraava hallitus voi toki taas kiristää sitä.

Vierailija
6/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotappa syksyä kun tulee taas subjektiivinen päivähoito-oikeus niin näiden kotona olevin lapset saavat olla ilmaiseksi päivähoidossa joka päivä klo6.30-17...enää ei rajata tuntimääriä. Tämä on väärin.Subjektiivinen päivähoito-oikeus välittömästi haudattava! Nämä kotona olevat vievät myös hoitopaikkoja lähipäiväkodista, eli opiskelevat/työskentelevät vanhemmat voivat joutua viemään lapsensa ties minne asti. Käsittämätöntä.

Vierailija
7/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kotona pienimmän syntyessä ja olisin pitänyt kaksi alle kouluikäistä lasta päivähoidossa sen alle 80h/kk. Omat tuloni tietenkin tippuivat. Silti kahdesta lapsesta olisi pitänyt maksaa reilu 150e hoitomaksut. En raskinut. :(

Vierailija
8/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin aikanaan yhdestä lapsesta 220€/kk. Olin silloin opiskelija ja mies pienipalkkaisissa töissä. Lapsi oli vielä lyhyitä päiviä hoidossa, mitta eihän se vaikuta, kun oli 5pv/vko.

Vierailija
9/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe tuossa oikeastaan mitään epäreiluutta, jossain se raja on, ja kuten itsekin tiedät, niin maksu on tuloperusteinen. Teillä on korkeammat tulot, silloin te maksatte enemmän. Tämä "epäkohta" ei poistu myöhemminkään vs. vanhusten palvelukeskusten hinnoittelu. Hyvätuloiset maksavat aina enemmän.

Vierailija
10/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa ap yksityinen hoitamaan kersasi <3

Vierailija
11/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sinä ap nyt kadehdit joltain toiselta vaikka samaan aikaan 3 lastasi saavat erittäin edulliseen hintaan hoitoa? HERÄÄ.

Vierailija
12/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan ainoan lapseni hoidosta 244€/kk. Ei kuulosta epäreilulta sinun mainitsemasi summa.

Vierailija
13/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yh:na maksoin kahden lapsen päivähoidosta 500 €/kk. Teillä ap on sentään kaksi aikuista maksamassa, mitä siis itket.

Vierailija
14/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkup kirjoitti:

Minä olin kotona pienimmän syntyessä ja olisin pitänyt kaksi alle kouluikäistä lasta päivähoidossa sen alle 80h/kk. Omat tuloni tietenkin tippuivat. Silti kahdesta lapsesta olisi pitänyt maksaa reilu 150e hoitomaksut. En raskinut. :(

Miksi sinun olisi pitänyt yksin maksaa lasten hoitomaksut, kun ne määräytyivät enimmäkseen miehesi tulojen perusteella? Olisit sanonut miehelle, että maksaa laskun.

Vierailija
15/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap on kateellinen toiselle perheelle. Miten pikkumaista. Lapsellista.

Vierailija
16/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottaako epäreiluuden kokemusta jos ajattelet sen lapsen oikeutena varhaiskasvatukseen etkä vanhemman oikeutena säilyttää lapsiaan muualla? Minä en ole mikään 100% varhaiskasvatuksen kannattaja enkö pidä sitä automaattisesti lapsen edun mukaisena varsinkaan alle 4-5-vuotoaiden kohdalla, mutta monissa tilanteissa se on lapsen etu vähintään välillisesti. Siksi se mahdollisuus halutaan antaa varallisuudesta riippumatta.

Nimim. 435e/kk kahdesta lapsesta osa-aikaisen sairaanhoitajan palkalla

Vierailija
17/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä haaveissa monta lasta?

Vierailija
18/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun vastaajat voisivat vähän lukea historiaa ja katsoa mihin hintaan mistään on aiemmin saanut kokopäivähoitoa lapsille. Ai ei saanut. Oho.

Vierailija
19/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan pakottanut tekemään seitsemää kakaraa.

Vierailija
20/41 |
16.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis maksat 3:sta lapsesta 440€ eli147€/lapsi/kk.

Kerrytät itsellesi eläkettä ja työttömyysvakuutusta jne mitä se työtön kotiäiti ei.

Ei sympatiaa multa. Maksan ainokaiseni hoidosta 298 €/kk.

Pidän silti vähänä: 15€/päivä että joku hoitaa lastani noin 9h, leikittää, ruokkii vähän väliä ja järjestää touhuja ja virikkeitä, askartelee ja käy retkillä puistossa. Jne. Ja mahdollistaa minun työskentelyni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi neljä