Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten rahoittaa uudet opinnot, kun opintotukikuukaudet on jo käytetty?

Vierailija
13.05.2020 |

Opiskelin maisteriksi itseäni kiinnostavalle alalle, jolle työllistyminen on ikävä kyllä osoittautunut lähes mahdottomaksi. Eihän sitä silloin nuorenpana ymmärtänyt kaikkia realiteetteja, vaan ajatteli että tärkeintä valita itseä kiinnostava ala, ja kyllä fiksulle ja ahkeralle aina ura urkenee. Nyt olen kokemuksesta viisastuneena ja työttömyyden karaisemana hakeutunut TE-toimiston rahoituksella opiskelemaan alaa, jolla töitä pitäisi olla ainakin paremmin (korona tosin sekoittaa pakkaa) ja jonka koulutus kestää vain vähän yli vuoden. Odotan innolla työelämään pääsyä, taloudellinen kitkuttelu kyllästyttää.

Kuitenkaan tämä nyt opiskelemani ala ei tunnu sellaiselta, mitä haluaisin tehdä loppuelämäni ainakaan ainoana työnä. Ala on tavallaan ihan kiinnostava, mutta ei minulla mitään intohimoja sitä kohtaan ole. Muutama vuosi tästä eteenpäin se säännöllisen palkan lumo on luultavasti kadonnut, ja alalla eteneminen vaatisi korkeakoulutuksen.

Koulun penkki kutsuu siis jossain vaiheessa tavalla tai toisella, joko tämän opiskelemani alan jatkokoulutuksen parissa tai uuden alan parissa. Nyt seuraa osa, jossa menetän yleisöni: suurin unelmani olisi kuitenkin opiskella kuvataiteilijaksi. Näihin opintoihin en varmastikaan saa minkään valtakunnan tukia nyt, kun opintotukeni on jo käytetty ensimmäiseen tutkintooni. Miten tällaiset opinnot pystyisi rahoittamaan? Osa-aikainen työskentely on toki mahdollisuus, mutta harvalla osa-aikaisella työllä elää, jos sitä täydentämään ei saa tukia. Säästäminen ja sijoittaminen auttavat jonkin verran, mutta usean vuoden korkeakoulututkinnon yli pääsemiseen niitä vaadittaisiin jo aika paljon.

Miten muut näitä opintojaan oikein rahoittavat? Olisiko jollain vinkkejä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki puoliso, jolla on varaa elättää. 

Vierailija
2/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy parturissa ja mene töihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyöllä. Tai sitten vaan haet toimeentulotukea vaikka se ei sellaiseen ole tarkoitettu. Yhteiskunta on täynnä ammattirottailijoita jotka eivät suostu menemään töihin ja silti saavat ainakin alennettua toimeentulotukea. Lisäksi olet oikeutettu yleiseen asumistukeen.

Vierailija
4/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tullut torppaamaan unelmiasi, sillä mielestäni kuvataiteilijuus on aivan validi haave. Oikeastaan itsellänikin sama kiinnostus. Pohtisin kuitenkin, onko alan koulutus itsessään välttämättä niin oleellinen? Mitä alan koulutus nykypäivänä oikeasti sisältää, saisitko siitä todella tarvittavat kannukset taiteilijanurallesi?

Vierailija
5/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet tarpeeksi pitkään töissä, voit saada aikuiskoulutustukea, joka on lähes ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen suuruinen. Ei sillä pitkiä opintoja kustanneta, mutta pääset reilun vuoden eteenpäin.

Vierailija
6/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset haahuilijat sitten kansoittavat yliopistot ja motivoituneita jää ulos.

Vierailija
7/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin viime vuonna oli mahdollista opiskella työvoimatoimiston päätöksellä työttömyyskorvauksella. Ehtona oli se että työvoimatoimisto antoi puoltavan päätöksen asiasta ennen opiskelupaikan vastaanottamista. Tosin tänä päivänä saattaa olla jopa helpompaa kunhan pääset pois kauhistamasta työttömyystilastoja.

Vierailija
8/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tullut torppaamaan unelmiasi, sillä mielestäni kuvataiteilijuus on aivan validi haave. Oikeastaan itsellänikin sama kiinnostus. Pohtisin kuitenkin, onko alan koulutus itsessään välttämättä niin oleellinen? Mitä alan koulutus nykypäivänä oikeasti sisältää, saisitko siitä todella tarvittavat kannukset taiteilijanurallesi?

Suomessa kuvataiteilijan koulutus on lähestulkoon välttämättömyys, jos aikoo saada minkäänlaista uraa luotua. Esim. näyttelyitä on hyvin vaikea saada ilman koulutusta. Tietenkään koulutus itsessään ei takaa minkäänlaista uraa, se on vain alku. Taide on tällä hetkellä minulle rakas harrastus, ja yksi vaihtoehto on pitää se sellaisena. Olen sen kanssa kuitenkin tavoitteellinen, ja siinä mielessä kokisin alan koulutuksen antavan tarvittavia eväitä. Harva kuvataiteilija Suomessa pelkällä taiteella elää, ja ero harrastelijan ja ammattilaisen välillä menee siksi tavallaan juurikin tuossa koulutuksessa, mikä sitten vaikuttaa juuri näyttelyiden ja toimeksiantojen saamiseen.  Olen myös miettinyt esimerkiksi vuoden, parin opistokoulutusta yhtenä vaihtoehtona, mutta useinhan nämä opistot ovat lähinnä valmistavia kouluja niihin "oikeisiin" taidekouluihin.

Ap

Vierailija
9/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset haahuilijat sitten kansoittavat yliopistot ja motivoituneita jää ulos.

Olin/olen kyllä erittäin motivoitunut yliopistossa opiskelemalleni alalle, mutta kuten sanoin, valitettavasti se motivaatio ei johtanut työllistymiseen. Enkä ole ainoa, jolla näitä työllistymisongelmia on, ala on vain sellainen. Vieläkin haen alan työpaikkoja, kun sopivia osuu eteen, mutta en ole saanut muuta kuin pari palkatonta harjoittelua. Siksi päätin mennä opiskelemaan itselleni toisen ammatin ja ainakin käyttää työttömyysajan hyödykseni.

Ap

Vierailija
10/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan olla kokopäivätyössä ja opiskella kuvataidetta osa-aikaisesti. Jos alat jossain vaiheessa tienaamaan jotain sillä kuvataiteen alalla, voit aluksi vähentää leipätyösi osa-aikaiseksi, ja hyvällä tuurilla luopua siitä jopa kokonaan. Tosin vain harva kuvataiteilija pystyy Suomessa elättämään itsensä pelkällä kuvataiteella. Eli toimii lähinnä harrastuksena tai sivutoimisena työnä.

Vierailija
11/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin viime vuonna oli mahdollista opiskella työvoimatoimiston päätöksellä työttömyyskorvauksella. Ehtona oli se että työvoimatoimisto antoi puoltavan päätöksen asiasta ennen opiskelupaikan vastaanottamista. Tosin tänä päivänä saattaa olla jopa helpompaa kunhan pääset pois kauhistamasta työttömyystilastoja.

Tässä tuessa vaatimuksena on se, että opinnot edistävät työllistymistä. Toki asia on aika tulkinnanvarainen, ja tiedän ihmisiä, jotka ovat taidekouluunkin tämän tuen saaneet. Luulen, että minulla tätä mahdollisuutta ei enää ole sen jälkeen, kun valmistun uuteen ammattiini.

Ap

Vierailija
12/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lainaa saa, vaikka tukikuukaudet on käytetty? Jos osa-aikaistöitä ja asumistukea täydentäisi sillä...?

Vierailija
13/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki + osa-aikatyö. Tällä opiskelen toista tutkintoa

Vierailija
14/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se helpoin ratkaisu tulikin. Aikuisena opiskelu on haastavaa ja vaatii joustoa, elinkustannukset tulee saada mahdollisimman alas ja se vaatii joko puolison tai kimppakämpän/solun.

Tai vaihtoehtoisesti työskentelet samaan aikaan. Itse valitsin tämän ja nyt vuosi takana korkeakouluopintoja ja 40h/viikko työskentelyä. Ei helppoa eikä mukavaa, mutta koska minulla oli jo vakipaikka alla niin tuntuisi hullulta tässä tilanteessa irtisanoutua koulun takia (opinnot 3,5v.). Toisaalta saan opiskella ihan omassa tahdissa vähän kevennetyllä lukkarilla, ei tarvitse kelalle esitellä opintojen edistystä ja pidän tutun elintason :)

Vierailija
15/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin tukea alanvaihtoon voi saada, jos alanvaihto on pakko tehdä huonon työllisyystilanteen tai vaikka allergian tai muun syyn takia, jotka estävät tekemästä töitä sillä allalla, jonne ensin kouluttautui.  On siis mahdollisuus opiskella toinen tutkinto työkkärin piikkin, ilman velkaantumista. Virkailija eivät mahdollisuudesta aina kerro, vaan itse pitää joko se selvittää tai osata kysyä.

Vierailija
16/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan olla kokopäivätyössä ja opiskella kuvataidetta osa-aikaisesti. Jos alat jossain vaiheessa tienaamaan jotain sillä kuvataiteen alalla, voit aluksi vähentää leipätyösi osa-aikaiseksi, ja hyvällä tuurilla luopua siitä jopa kokonaan. Tosin vain harva kuvataiteilija pystyy Suomessa elättämään itsensä pelkällä kuvataiteella. Eli toimii lähinnä harrastuksena tai sivutoimisena työnä.

Tätä olen miettinyt vakavasti yhtenä vaihtoehtona. Suurin ongelma tässä on se, että kuvataiteen opinnot vaativat ainakin välillä tiivistäkin läsnäoloa koululla, joten kokopäivätyön sovittaminen yhteen opintojen kanssa on vähintäänkin haastavaa. Tutkintojen suoritusaikaa ei nykyään voi myöskään loputtomiin venyttää.

Ap

Vierailija
17/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rahoitan opinnot säästöillä, työskentelemällä opintojen ohessa ja olemalla puolison elätettävänä. Käytännössä puoliso maksaa katon pääni päälle. Säästöilläkin varmasti pärjäisi pitkälle ja töillä, jos asuisi edullisessa soluasunnossa. Asumistukea ainakin saisi.

Ennen opintojeni aloittamista minulla oli säästössä noin 10 000 €. Kesäisin työskentelemällä olen tienannut vajaa 7000€, sillä elää jo varsin mukavasti asumistuen kanssa.

Vierailija
18/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä se helpoin ratkaisu tulikin. Aikuisena opiskelu on haastavaa ja vaatii joustoa, elinkustannukset tulee saada mahdollisimman alas ja se vaatii joko puolison tai kimppakämpän/solun.

Tai vaihtoehtoisesti työskentelet samaan aikaan. Itse valitsin tämän ja nyt vuosi takana korkeakouluopintoja ja 40h/viikko työskentelyä. Ei helppoa eikä mukavaa, mutta koska minulla oli jo vakipaikka alla niin tuntuisi hullulta tässä tilanteessa irtisanoutua koulun takia (opinnot 3,5v.). Toisaalta saan opiskella ihan omassa tahdissa vähän kevennetyllä lukkarilla, ei tarvitse kelalle esitellä opintojen edistystä ja pidän tutun elintason :)

Täytynee sitten vaihtaa puolisoa, nykyinen kun on valitettavasti köyhä kuin kirkonrotta :D

Mutta vakavasti ottaen, kyllähän tuo kokoaikainen työskentely + opinnot -yhdistelmä alkaa kuulostaa fiksuimmalta vaihtoehdolta.

Ap

Vierailija
19/19 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen miettinyt vakavasti yhtenä vaihtoehtona. Suurin ongelma tässä on se, että kuvataiteen opinnot vaativat ainakin välillä tiivistäkin läsnäoloa koululla, joten kokopäivätyön sovittaminen yhteen opintojen kanssa on vähintäänkin haastavaa. Tutkintojen suoritusaikaa ei nykyään voi myöskään loputtomiin venyttää.

Ap

Töistä voi saada opintoihin vedoten joustoa joko työvuorojärjestelyillä tai yksittäisillä palkattomilla vapaapäivillä. Mutta ne ovat työnantajan kanssa sovittavia asioita. Joillakin on mahdollisuus joustoihin, toisilla ei.