Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään jotka tekevät vapaaehtoisesti töitä n. 30h/viikko?

Vierailija
12.05.2020 |

En haluaisi ollenkaan kokoaikatyötä. Haluaisin tuollaisen 30h viikkoisen vakkarityön. Onko täällä muita joilla vastaava tilanne? En tahdo olla koko elämääni töissä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt nelipäiväistä työviikkoa (80% työaika) omasta halustani vuosia. En koskaan halua tehdä täyttä työaikaa, olen sitäkin kokeillut.

Aivan mieletön vaikutus jaksamiseen ja arjen rytmiin, kun viikossa on 3 vapaata 4 töitä, verrattuna 2 vapaata 5 töitä. Jaksan aina töissä hyvin sillä palaudun vapailla erinomaisesti, minulla ei ole lapsia.

Jonkin verranhan tämä tietysti maksaa, kun palkkakin on 20% pienempi, mutta riittää silti itselleni hyvin. Nettopalkassa ero ei kuitenkaan ole 20% progression vuoksi. Uskon, että monikin tulisi aivan mukavasti toimeen 80% palkallaan, kun sen saisi vaihtaa lisävapaaseen. Itse arvostan paljon enemmän aikaa kuin rahaa. Kaikissa töissä 80% työaika ei tietystikään ole mahdollista, mutta suosittelen kokeilemaan, jos mahdollisuus on.

Vierailija
22/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te saatte vuokrat/lainat maksettua 30 h/80% työajalla?

Minua ahdistaa palata työelämään äitiyslomalta, sillä en halua olla yhtä paljon pois lapsen elämästä kuin hänen isänsä. Pelkään kuitenkin, ettei rahani riitä lapsen elättämiseen, sillä minulla on vain ammattikoulutausta ja työ tulisi olemaan sen mukaista. :(

Teen sellaista 40-70% työviikkoa ja tulen yhtä hyvin toimeen kuin kokoaikatyössä. Olen onnekkaassa asemassa, että pystyin tekemään lyhyitä määräaikaisuuksia kunnes sain työssäoloehdon täyteen. Tuon jälkeen jatkoin samassa työssä keikkaluontoisesti nostaen samalla soviteltua ansiosidonnaista. Löysin osa-aikatyön ja lisäksi jatkoin keikkatyötä entisessä paikassa.

Nyt yritän saada työssäoloehdon täyttymään vuoden sisällä ansiosidonnaisen alkamisesta, jolloin sen määrää ei tarkisteta. Bruttotuloni (palkka + soviteltu ansiosidonnainen) ovat tänä vuonna vaihdelleet välillä 2700 - 4000 euroa, joten tulen hyvin toimeen kun on edullinen vuokra eikä lainkaan velkaa. Säästöön ja sijoituksiinkin jää mukavasti rahaa joka kuussa. Urakehityksen kannalta nykyinen kuvio ei ole ihanteellisin, mutta vapaa-ajan sekä oman jaksamisen kannalta mitä parhain.

4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kahta osa-aikatyötä ja sovitellun ansiosidonnaisen avulla nettotuloni ovat samaa luokkaa kuin kokoaikatyössä ollessani. Tämä sopii hyvin tällä hetkellä ja nautin ylimääräisestä vapaa-ajasta, mutta voisin kuvitella työskenteleväni myös kokoaikaisesti tulevaisuudessa.

Mutta olet siis työkkärin asiakas ja joudut virallisesti etsimään kokopäivätyötä?

Kyllä. Osa-aikatyöni sopimus on määräaikainen eikä koko tänä aikana ole tullut ensimmäistäkään yhteydenottoa TE-toimistosta. Myöskään työllistymissuunnitelmaa ei ole vaadittu työt aloitettuani.

Vierailija
24/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittäkää tyhmälle miten sovitettu ansiosidonnainen toimii? Siis saa ansiosidonnaista ja palkkaa ja tulot voi nousta 4000 kuussa.

Vierailija
25/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selittäkää tyhmälle miten sovitettu ansiosidonnainen toimii? Siis saa ansiosidonnaista ja palkkaa ja tulot voi nousta 4000 kuussa.

Soviteltua voi saada, jos osa-aikaisuus ei ole omasta aloitteesta ja työaika on korkeintaan 80 % kokoaikatyöstä.

Tässä selitetään, miten sen määrä lasketaan: https://ytk.fi/ohjeet-ja-tuki/tietopankki/osa-aikatyo/kuinka-paljon-sov…- Laskurilla voi tarkistaa, miten palkka vaikuttaa ansiosidonnaisen määrään.

Vierailija
26/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, miten tällaisen 80 % työajan työpaikan saa? Oletteko ensin olleet täydellä työajalla ja sitten pyytäneet jossain vaiheessa lyhennettyä työaikaa vai suoraan jo tyyliin haastattelussa kertoneet toivovanne lyhennettyä työaikaa? Miten tä prosessi etenee?

Vierailija
27/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin tämä on mahdollista, kun laskennassa huomioidaan hakujakson aikana maksettu palkka. Aiemmin huomioitiin hakujakson aikana ansaittu palkka, minkä vuoksi tukia joutui välillä odottelemaan viikkokausia.

Vierailija
28/39 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen maksimin, eli alallani noin 40h/kk, ettei 500 brutto vaikuta työkkäreihin eikä asumistukeen.

Miten tämä liittyi aloitukseen...

Yhtä paljon kuin monen vastanneen 80% työtunnit ja vuokranmaksu ongelmat.

Oikeastaan enemmän kuin ne. 

Vierailija
29/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseisessä kuussa sain päivärahaa 1100e ja palkkaa 2900e, joten tuon korkea palkkasumma laski seuraavan jakson päivärahaa. Seuraavassa kuussa ansiosidonnainen oli enää reilu 200e bruttona.

Vierailija
30/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

28 h/vko tehnyt jo yli 10 vuotta. Nettopalkka 2 000 eur, sillä olen sinkkunakin pärjännyt ok-talovelallisena. Arvostan vapaa-aikaa ja hyvinvointia enemmän kuin materiaa.

Monen jo mainitsema verotuksen progressiivisuus on ihan totta, kannattaa kokeilla vaikka veroprosenttilaskurilla miten bruton laskeminen vaikuttaa nettopalkkaan.

Työnantajilta toivoisi enemmän joustoa tämän suhteen; ajatustyössä tuottavuus ei juuri laske viisipäiväisestä nelipäiväiseen viikkoon siirtyessä. Omalla alallani tämä on helposti laskutuksesta todennettavissa. Työtä jaksaa tehdä tehokkaammin, pysyy virkeämpänä ja terveempänä, työntekijä on sitoutuneempi kun pystyy vaikuttamaan työoloihinsa.

Vierailija
31/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku ystävällisesti kertoa, miten tällaisen 80 % työajan työpaikan saa? Oletteko ensin olleet täydellä työajalla ja sitten pyytäneet jossain vaiheessa lyhennettyä työaikaa vai suoraan jo tyyliin haastattelussa kertoneet toivovanne lyhennettyä työaikaa? Miten tä prosessi etenee?

Olin ensin vuosia täydellä työajalla, ja pyysin saada tehdä lyhennettyä. Nettotulot laski vähemmän kuin kuvittelin, sillä verotus laski. Huippuhyvä ratkaisu. Nyt jaksaa paljon paremmin, vaikka tulot on vähän laskeneet.

Vierailija
32/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totean saman kuin tuossa aikaisempi, että saan tehtyä 6 h:ssa samat työt kuin täydellä työajalla. Työtahti paranee, kun päivä lyhenee ja oma jaksaminen on parempaa. Työtehtäviäni ei vähennetty lyhennetyn työajan vuoksi. Ei haittaa, kun elämänlaatu nousi.

Vierailija
33/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen nelituntista päivää, parasta ikinä. Jos tulee tiukkaa, niin nostan tunteja.

Vierailija
34/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt nelipäiväistä työviikkoa (80% työaika) omasta halustani vuosia. En koskaan halua tehdä täyttä työaikaa, olen sitäkin kokeillut.

Aivan mieletön vaikutus jaksamiseen ja arjen rytmiin, kun viikossa on 3 vapaata 4 töitä, verrattuna 2 vapaata 5 töitä. Jaksan aina töissä hyvin sillä palaudun vapailla erinomaisesti, minulla ei ole lapsia.

Jonkin verranhan tämä tietysti maksaa, kun palkkakin on 20% pienempi, mutta riittää silti itselleni hyvin. Nettopalkassa ero ei kuitenkaan ole 20% progression vuoksi. Uskon, että monikin tulisi aivan mukavasti toimeen 80% palkallaan, kun sen saisi vaihtaa lisävapaaseen. Itse arvostan paljon enemmän aikaa kuin rahaa. Kaikissa töissä 80% työaika ei tietystikään ole mahdollista, mutta suosittelen kokeilemaan, jos mahdollisuus on.

Minä jäin myös omasta halustani pari suotta sitten 80% työajalle. Aiemmin siis olin normaalisti 5pv/vko, nyt 4pv/vko. Verotus onneksi tasaa tosiaan tuota tilannetta, eli käteen jäävä palkka ei loppujen lopuksi ole ihan hirveän paljon aiempaa pienempi. Toki jonkin verran vaikuttaa, mutta pihistelen mieluummin näin kuin että palaisin 100% työajalle.

Tällä on aivan valtavan suuri vaikutus jaksamiseen.

Vierailija
35/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen n. 30h töitä viikossa keskimäärin, välillä vaihtelee. Joskus työtunteja on vähän vähemmänkin n. 25-30h ja nyt taas puolestaan nousee n. 100 % työaikaan, mutta tykkään kyllä. Miehen tulot vaikuttavat tähän ja ymmärrän kyllä olevani onnellisessa asemassa, kun palkkani suuruudella (tai pienuudella) ei ole niin väliä.

Vierailija
36/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te saatte vuokrat/lainat maksettua 30 h/80% työajalla?

Minua ahdistaa palata työelämään äitiyslomalta, sillä en halua olla yhtä paljon pois lapsen elämästä kuin hänen isänsä. Pelkään kuitenkin, ettei rahani riitä lapsen elättämiseen, sillä minulla on vain ammattikoulutausta ja työ tulisi olemaan sen mukaista. :(

"Ammattikoulutausta" sinänsä ei vielä hirveästi kerro palkasta, mutta itsellä jäi kaupan alalla lopulta joustavan hoitovapaan tuen, lapsilisän (jonka siis käytin ihan sumeilematta vaippaan) ja suoritelisän ansiosta töistä rahaa käteen kuussa lopulta jopa enemmän kuin ennen lapsen syntymää. Suoritelisästä olin ehkä yllättynein - se nimittäin jopa kasvoi 6 h työpäivän myötä, eli olin työnantajan mittareilla tehokkaampi kuin ennen. Ehkä sitä ihan oikeastikin olin, mutta todennäköisemmin minulle vaan nakitettiin vähemmän sellaisia hommia, joista ei mitään maksettu, mutta jotka piti silti tehdä.

Vierailija
37/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan jäin myös lapsen takia osa-aikaiselle. Huomasin että yritykselle se oli parempi diili kun minulle sillä he maksoivat vähemmän palkkaa mutta tein saman työmäärän. Stressiähän se tiesi minulle. Opetuksena sanoisin että kannattaa kirjallisesti sopia tehtävät niin että niissä myös näkyy vähennys.

Vierailija
38/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, 30h/viikko, haluan että pienet lapset saa olla lyhyemmän päivän hoidossa. Hyvä ratkaisu meille.

Vierailija
39/39 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt kaupanalalla 30h/vko ja saanut soviteltua päivärahaa palkan päälle. Työkkäriä ei ole kiinnostanut kunhan on ollut rasti oikeassa ruudussa (haen kokoaikatyötä tai jotain sellaista). Vähäisen tuntimäärän pitää olla toki työnantajalta lähtöisin, mutta sehän on kaupanalalla useimmiten niin. Tietenkin on sitten kuukausittain noita paperitöitä kun ilmoittelee tunnit ja palkat eteenpäin, se vähän rassasi.