Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela käski muuttaa edullisempaan vuokra asuntoon

Vierailija
12.05.2020 |

mitäs ny?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan asuttu 15 vuotta samassa asunnossa lapsen kanssa, kaksio 60m2 ja vuokra 910e. Nyt sairauslomalla, koska trauma ja kelasta sanottiin myös meille, että liian kallis. Ei tän kokoista saa Espoosta halvemmalla. Meillä näin "halpa", koska asuttu yhtäjaksoisesti niin kauan. Nyt sitten jostain vai uutta asuntoa etsimään..

Miksi ihmeessä asut työttömänä Espoossa? Muuta vaikka Kainuuseen.

Vierailija
22/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi vaan lopettaa koko asumistuki.

Asumistuessa ei käsketä muuttaa, koska sitä vaan ei makseta kuin  80 % hyväksyttävien asumismenojen ja perusomavastuun erotuksesta. Toimeentulotuessa on paikkakuntakohtaiset vuokramaksimit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne käskee. Eikä aina ole hinnastakaan kiinni. Ystäväni asuu vanhassa omakotitalossa, jossa vuokra on yksiön verran. Kela käskee muuttamaan pienempään. Ei ole tullut yhtä halpaa pientä asuntoa vastaan. Kaupungilta tuli tarjous kansiosta, koska oli kalliimpi kuin tuo vanha talo. Mutta kun talo on liian suuri yhdelle, oli vuokra mikä tahansa.

Mitä ihmettä, eikö nykyään ole niin, että saa periaatteessa asua minkä kokoisessa asunoossa tahansa, kunhan vuokra tai vastike ovat kohtuulliset sille ruokakunnalle. Ettei ole enää mitään liikaneliöitä, joista sakotetaan, vaan kullekin lasketaan ruokakunta- ja  paikkakuntakohtainen asumistuki (ei tietenkään voi olla suurempi kuin kulut) ja jos asuu kalliisti, niin sitä enemmän maksaa itse eli sillä keinoin laitetaan hankkiutumaan kohtuuhintaiseen asuntoon. Olenko käsittänyut aivan väärin?!

Vierailija
24/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne käskee. Toivotonta se on, koska Helsingissä ei ole yksityisellä markkinoilla mitään "halvempia asuntoja" eikä kaupungin asuntoa ei saa kirveelläkään.

Vierailija
25/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan asuttu 15 vuotta samassa asunnossa lapsen kanssa, kaksio 60m2 ja vuokra 910e. Nyt sairauslomalla, koska trauma ja kelasta sanottiin myös meille, että liian kallis. Ei tän kokoista saa Espoosta halvemmalla. Meillä näin "halpa", koska asuttu yhtäjaksoisesti niin kauan. Nyt sitten jostain vai uutta asuntoa etsimään..

Elämä on. Vaikka olisit asunut samassa kämpässä 15 vuotta, ei se tarkoita, että sinulla on oikeus jäädä korkealla vuokralla sinne asumaan, jos et pysty itse sitä vuokraa maksamaan, vaikka olisikin kyse sairaudesta.

Ja toinen tietämätön! Olisin halunnut muuttaa tästä ajat sitten, tän piti olla väliaikainen, koska on epämiellyttävä, mutta ei ole ollut varaa, koska vuokrat törkeän kalliita, lapsen isä kuollut tapaturmaisesti ja itse sosiaalialalla töissä. Mitään tukia en ole ikinä saanut, maksanut kaiken itse ja tosiaan sain turpaani, pakolla siis saikulla. Mutta hei, mahtavaa, kun täällä on tollaisia tyyppejä, kuten te! Säilyy usko ihmiskuntaan. Not.

Vierailija
26/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten olis sitten vaikka pienempi asunto? 60 neliötä on kahdelle maksukyvyttömälle aika hulppean kokoinen. Voitte muuttaa isompaan sitten kun rahatilanteesi sallii.

Et ole tosissas?? Asun teinipojan kanssa ja oon vuosikausia nukkunut olohuoneessa. Joku kirjoitti, että "ylläpitää elintasoa", huhhuh. Tietämättömät taas äänessä, näkisitte missä mörskässä asutaan. Joo, voidaan muuttaa, mutta arvatkaa kuka joutuu maksamaan sekä muuttokulut että takuuvuokran? Asiakkaani pahoinpiteli minut enkä todellakaan siis valinnut tätä tilannetta, joten suuta soukemmalle, kiitos.

Jos ei ole varaa, niin silloin on pakko tyytyä vähempää. Itse et ole tosissasi, että olet sitä mieltä, että muiden pitää kustantaa vuokrasi, jos halvemmallakin pääsee.

Ja ei kai sitä kukaan halua olla peeaa.

Vierailija
27/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tiedoksi; kun muutin yksin lapsen kanssa tähän 15 vuotta sitten, vuokra oli 500e.

Vierailija
28/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miten olis sitten vaikka pienempi asunto? 60 neliötä on kahdelle maksukyvyttömälle aika hulppean kokoinen. Voitte muuttaa isompaan sitten kun rahatilanteesi sallii.

Et ole tosissas?? Asun teinipojan kanssa ja oon vuosikausia nukkunut olohuoneessa. Joku kirjoitti, että "ylläpitää elintasoa", huhhuh. Tietämättömät taas äänessä, näkisitte missä mörskässä asutaan. Joo, voidaan muuttaa, mutta arvatkaa kuka joutuu maksamaan sekä muuttokulut että takuuvuokran? Asiakkaani pahoinpiteli minut enkä todellakaan siis valinnut tätä tilannetta, joten suuta soukemmalle, kiitos.

60 m2 ei ole hulppean kokoinen, varsinkin jos on kaksio. Minä asun kahden lapsen kanssa sellaisessa. Pitäisi olla melkein kolmio, koska nukun huonosti tässä olkkarin nurkassa. Jossain olen nähnyt jopa 40-50 neliön kolmioita. Neliöt riittäisi, tarvitaan vaan enemmän huoneita.

Vierailija
29/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole työtön, olen korkeasti koulutettu vakituisella työpaikalla. Älä lue omias.

Vierailija
30/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on. Vaikka olisit asunut samassa kämpässä 15 vuotta, ei se tarkoita, että sinulla on oikeus jäädä korkealla vuokralla sinne asumaan, jos et pysty itse sitä vuokraa maksamaan, vaikka olisikin kyse sairaudesta.

Ja toinen tietämätön! Olisin halunnut muuttaa tästä ajat sitten, tän piti olla väliaikainen, koska on epämiellyttävä, mutta ei ole ollut varaa, koska vuokrat törkeän kalliita, lapsen isä kuollut tapaturmaisesti ja itse sosiaalialalla töissä. Mitään tukia en ole ikinä saanut, maksanut kaiken itse ja tosiaan sain turpaani, pakolla siis saikulla. Mutta hei, mahtavaa, kun täällä on tollaisia tyyppejä, kuten te! Säilyy usko ihmiskuntaan. Not.

Sosiaalialalla on hyvin töitä pienilläkin paikkakunnilla. Olisi halvat asumiskustannukset.

Vierailija
31/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä veronmaksajat kustantaa -kommentoivat ovat naurettavan putkinäköisiä.

Eräskin kommentoi, että joutuu menettämään KOTINSA vuokran hinnan takia. Se tarkoittaa lapsellekin mahdollisesti koko Espoosta lähtemistä, tai ainakin muutto kauas nyk. alueelta. Hei, hei, kaverit, koulu ja koti.

Vuokrista pyydetään aivan naurettavia summia. Yli 900 euroa kaksiosta on järjetön summa. Itsekin maksan 58 neliöstä lähes 1200 euroa Espoossa, huhhuh.

Vierailija
32/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudun loisijat voisi hyvin rahdata vaikka Kouvolaan tai Riihimäelle. Säästyisi miljoonia sosiaaliturvasta.

Ohisalo voisi olla eri mieltä tuosta. Espoon toimeentulotukiasiakkaista 40 % on vieraskielisiä. Ei saa pakottaa kunniakansalaisia syrjäseuduille.

Vierailija
33/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti mitä ihmisiä täällä. Taidatte olla sairaita päästänne, kun puratte omaa pahaa oloanne muihin. Kunnon koulukiusaajameininkiä.

Vierailija
34/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole työtön, olen korkeasti koulutettu vakituisella työpaikalla. Älä lue omias.

Älä naurata. Korkeasti koulutetuilla on sellainen palkka että pystyvät itse asumisensa maksamaan.

Vierailija
35/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä nyt puristaa? Tosiasia on se, että jos ei itse pysty tulemaan toimeen, niin silloin joutuu karsimaan. Toki valitettavaa, että olet joutunut tilanteeseen itsestäsi riippumattomasta syystä.

Turha sitä on ottaa nokkiinsa siitä, että Kela ohjaa etsimään halvempaa kämppää. Jos ei löydy, niin sen kun sanot sen Kelalle.

Eikö ole kuitenkin mahtavaa, että meillä on sosiaaliturva, aika monelta tässä maailmassa se nimittäin puuttuu.

Vierailija
36/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne käskee. Eikä aina ole hinnastakaan kiinni. Ystäväni asuu vanhassa omakotitalossa, jossa vuokra on yksiön verran. Kela käskee muuttamaan pienempään. Ei ole tullut yhtä halpaa pientä asuntoa vastaan. Kaupungilta tuli tarjous kansiosta, koska oli kalliimpi kuin tuo vanha talo. Mutta kun talo on liian suuri yhdelle, oli vuokra mikä tahansa.

Tulkitset nyt omiasi, asunnon koolla ei ole merkitystä niin kauan kuin mahtuu vuokranormeihin. 

Vierailija
37/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräskin kommentoi, että joutuu menettämään KOTINSA vuokran hinnan takia. Se tarkoittaa lapsellekin mahdollisesti koko Espoosta lähtemistä, tai ainakin muutto kauas nyk. alueelta. Hei, hei, kaverit, koulu ja koti.

Vuokrista pyydetään aivan naurettavia summia. Yli 900 euroa kaksiosta on järjetön summa. Itsekin maksan 58 neliöstä lähes 1200 euroa Espoossa, huhhuh.

Lapsikin joutuu lähteä muuton yhteydessä uudelle paikkakunnalle ja hei hei kaverit, koulu ja koti. Sama se on aikuisellekin, mutta tosiasia on, että harvemmin sitä samassa kämpässä tai pitäjässä koko elämänsä asuu.

Vierailija
38/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

28m2 remontoitu rivariyksiö, kaksi asukasta (minä ja mieheni), vuokra on 290e/kk sis. sähkön ja veden. Asumme alle tunnin matkan päässä Helsingistä. Kela ei valita. :)

Vierailija
39/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi vaan lopettaa koko asumistuki.

Samaa mieltä:  Asumistuki mahdollistaa vuokranantajia nostamaan vuokrat tasolle, jota normiduunari ei pysty maksamaan. Itsekin saan Kansaneläkelaitokselta vuokratukea ihanaan, täysremontoituun, saunalliseen ylimmän kerroksen pikkukaksioon. En muuttaisi täältä pois, vaikka asumistuki lakkaisi. Sitten pitäisi vain säästää kaikesta muusta.

Vierailija
40/63 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin "veronmaksajat kustantaa" -kommentit ovat naurettavia?

Jos laitamme yhteiseen kanssaan, on mielestäni ihan oikein, että näille yhteisille varoille ja niiden käytöllä laitetaan vaatimuksia ja ehtoja.