Miten saan kontrolloivan exän kuriin?
Erosin lasteni isästä alkuvuodesta. Olemme kirjallisesti sopineet lasten huoltajuuden jakamisesta puoliksi. Tästä ja tapaamisista olen laatinut kirjallisesti (meilitse) sopimuksen ja kalenterin, jossa on molempien vanhempien vuorot. Tämän jälkeen hän on rikkonut sopimusta useaan kertaan. Hän on alkanut kontrolloimaan lasten asioita ja tehnyt päätöksiä esimerkiksi lasten koulua ja päiväkotia koskeviin asioihin yksin, minua kuulematta ja jopa minulle ilmoittamatta. Viimeksi äitienpäiväviikonloppuna jouduin vääntämään, että saisin pitää lapset luonani äitienpäivänä, niin kuin oli tammikuussa jo sovittu. Jouduin kuitenkin myöntymään siihen, että ex-mies vei lapset kokonaiseksi päiväksi pois minun viikonloppunani.
Viime viikkoina olemme keskustelleet esimerkiksi kouluun ja päiväkotiin paluusta. Kantamme ovat eriävät. Yhtäkkiä kuulin, että mies oli minua kuulematta hakenut lapsille lomaa. Koulun ja päivähoidon avautuminen olisi ollut minulle pelastus, sillä sitä kautta pystyn pitämään lapset omilla vuoroviikoillani luonani yhdessä, mutta myös tekemään työni ja säilyttämään työpaikkani.
Ex-mieheni on myös omalla, yksipuolisessa päätöksellään päättänyt jäädä entiseen kotiimme, josta jopa omistan suuremman osuuden kuin hän. Ex-mieheni ei myöskään ole suostunut tuomaan lasten leluja uuteen kotiin. Lisäksi ex-mieheni ei suostu maksamaan asunnosta markkinahintaa. Olen itse ilmoittanut jatkuvasti haluavani lunastaa hänen osuutensa asunnosta Toisena vaihtoehtona olen ehdottanut asunnon myyntiä.
Ex-mieheni on kontrolloiva luonne, eikä suostu näihin järjestelyihin. Hän on mm. uhannut, että jos hän ei saa jäädä yhteiseen asuntoomme, hän hakee yksinhuoltajuutta ja muuttaa toiseen kaupunkiin 100 kilometrin päähän. Kuulin, kun hän kertoi lapsille, että lapsilta menee koti alta, koska äiti haluaa erota ja joutuvat siksi muuttamaan kotoa pois. Näihän ei tosiaan ole koskaan ollut ajatukseni, vaan nimenomaan olen pitänyt huolta, että jompikumpi saa jäädä entiseen kotiin, jotta lasten toinen koti ainakin pysyy samana. Olen itse joutunut taloudellisesti hankalaan tilanteeseen ja ahtaalle myös suhteissani lapsiin, koska olen joutunut itse lähtemään evakkoon.
Mitenhän voisimme edetä? Voinko saada tähän esimerkiksi oikeuden päätöksen? En missään nimessä vaadi, että saan yksinhuoltajuuden. Haluaisin vain, että sopimamme sopimus yhteishuoltajuudesta pätee, eikä ex-mieheni sitä jatkuvasti riko. Olen ihan uupunut kaiken tämän poikkeustilan keskellä. Sitten voimat menevät tähän vääntämiseen.
Kommentit (15)
Vinkki; kontrolloivat ihmiset kontrolloivat niitä ketä pystyvät kontrolloimaan.
Jos sinä suostut kaikkeen hänen haluamaansa, ei ole epäilystäkään etteikö näin olisi myös jatkossa.
En osaa auttaa, mutta täällä kohtalotoveri. Ex tosin kontrolloi niin päin, että minä kuulemma olen päävastuussa ja hän ottaa pari kertaa viikossa lapsen yhdeksi yöksi kerrallaan. Hän myös yrittää kontrolloida minun elämääni siten, että uusi puolisoni ei saisi tavata lastani ikinä. Tällaiseen en suostu, jos uusi suhde vakiintuu kunnolla, ja kun lapsen isä ei itse voi lapsestaan kuitenkaan sen enempää huolehtia. Haluaa yhteishuoltajuudenkin varmaan vain sen takia, että kontrolli pysyy.
Ex sitten uhkailee jos en taivu hänen kontrollointiin. On oikein ottanut selvää, mitä erilaisista rikoksista saa rangaistukseksi. Todella rasittavaa näinä aikoina. Mies on aina ollut tuollainen kontrolloija mullakin. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vinkki; kontrolloivat ihmiset kontrolloivat niitä ketä pystyvät kontrolloimaan.
Jos sinä suostut kaikkeen hänen haluamaansa, ei ole epäilystäkään etteikö näin olisi myös jatkossa.
En todella suostu. Mutta minkäs teet, kun hän salaa menee tekemään päätökset ja kuulen sitten niistä koulun tai päiväkodin kautta. Tässä on ollut poikkeustila, ja senkin takia olen poikki. On ollut pakko säästellä voimia eikä sortua jatkuvaan tappelemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hanki asianajaja. Hän osaa kyllä neuvoa kuinka toimia missäkin tilanteessa.
Hankkisin heti, mutta juuri nyt lomautusuhan alla en uskalla investoida siihen. Julkiselta puolelta ei kuulemma saa eroriitoihin oikeusapua. Onko tietoa, paljonko asianajan ottaminen mukaan tyypillisesti tällaisessa huoltajuuskiistassa maksaisi?
Lastenvalvojan kautta huoltajuuden liittyvät sopimukset. Ja asianajaja noihin asuntohommiin.
Kuulostaa siltä, että mies on syvästi loukkaantunut ja hyökkää, kun ei muuta osaa. Mutta, hänen tunteensa ja toimintansa ei ole sinun vastuullasi. Voit toki kysyä, millä järjestelyllä hän olisi tyytyväinen. Olisiko tämä järjestely hänestä aidosti tasapuolinen teille molemmille ja sellainen jonka pohjalta voitte jatkaa hyvässä yhteisymmärryksessä jaettua vanhemmuutta.
Yritä olla riitelemättä ja hoida kaikki mahdollinen kirjallisesti. Asunnon suhteen tarvitset todennäköisesti asianajajan apua.
Ilmoita nyt ensimmäiseksi kouluun ja päiväkotiin, että lapsia koskevat päätökset toteutuvat vain, kun molemmat ne vahvistavat.
Muutama kuukausi on lyhyt aika. Jos vaan mitenkään taloudellisesti ja henkisesti mahdollista on, anna ajan kulua ja miehen käsitellä eroa. Olisiko pariterapia mitenkään mahdollinen?
Mikään keskenänne laatimanne sopimus ei ole lainvoimainen ellei lastenvalvoja tai oikeus ole sitä vahvistanut. Kuulostaa sen verran rankoilta näkemyseroilta että haastaisin varmaan käräjille/sovitteluun tai vähintään varaisin ajan lastenvalvojalle jos tuo tuntuu liian suurelta ensi askeleelta. Huoltajuutta ei niin vain voida ottaa keneltäkään pois. Syiden tulisi olla todella painavat ja ilmeisesti kummallakaan teillä ei ole esim vakavaa elämänhallinnan ongelmaa. Tuomari voi esim jakaa huoltajien kesken vastuut niin että toinen saa päättää osasta lasten asioita ja toinen osasta. Noin toimitaan jos ei ole perustetta antaa huoltajuutta vain toiselle. Jotain neuvontaa teidän tulisi vähintään saada, tuollainen meno ei todella ole lasten edun mukaista.
Suosittelen tallentamaan mahdollisimman paljon miehen viestejä ja esim noita ilman sopimusta anottuja lomia joiden tehtävä on vain vaikeuttaa sinun elämääsi. Vahvistettu sopimus on sellainen että jos toinen ei luovuta lapsia sovitusti, poliisi tulee pyynnöstä apuun. Sopimuksen kiertämisestä voidaan myös määrätä uhkasakko. Tällaisen kaiken takia sopimukset tulee vahvistaa, itse kyhätyt kalenterit toimivat vain jos kumpikin haluaa sen toimivan.
Ja se vielä että avioeroasioissa oikeusapua ei välttämättä saa mutta lasten huoltoon ja tapaamisoikeuteen liittyvissä asioissa kyllä saa. Hinta määräytyy tulojen mukaan ja siinä on usein mahdollista sopia osissa maksamisesta.
Ensinnäkin: Dokumentoi kaikki. Ihan kaikki. Älä käy puhelinkeskusteluita, koska niitä ei saa talteen.
Pystyt etenemään vasta, kun sinulla on paljon todisteita.
Mun exäni on myös todella kontrolloiva ja myös pelottava. Erosimme hänen alkoholisminsa takia ja oli pettämistä. Hän sanoi että pitää huolen siitä että en koskaan enää seurustele kenenkään kanssa... ja näinhän se varmaan meneekin, koska hän ei suostu ottamaan lapsia ollenkaan luokseen paitsi kesälomalla vähäksi aikaa. Hän ei myöskään maksa elatusmaksuista kuin pienen osuuden, jos sitäkään. Olen laskenut että elatusmaksuja on rästissä jo n. 4500 e. Mies on hyvin pelottava ja epävakaa, enkä suoraan sanottununa uskalla haastaa häntä oikeuteen. Hänestä ei tiedä mitä tekisi.
Olen siis lasten kanssa aina yksin, koska isovanhempia tai muuta tukiverkkoa ei ole. Exä touhuaa omia juttujaan ja häntä ei ole kiinnostanut edes se että sairastuin itse melko vakavasti. Kuitenkin hän esittää esim. Facebookissa että on hyvä isä: hiljattain lapsella oli synttärit niin hän tuli meidän kotiimme ja otti kuvan lapsista ja laittoi sen Faceen. Sitten tuli paljontykkäyksiä ja onnitteluja. Vaikka hän ei tuonut edes lahjaa eikä ole lasten elämässä mitenkään mukana. Toki varmasti selittää kaikille jotain aivan muuta. Ja moni uskookin.
Jos sulla olis lastenvalvojan vahvistama sopimus lasten huollosta niin voisit poliisin voimin pakottaa isän noudattamaan sitä.
Eli sä haluat asunnosta täyden markkinahinnan mutta sä haluat että mies maksaa sen sulle eikä asuntoa saa myydä? Mitäs jos sä ostat sen asunnon täydellä markkinahinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Eli sä haluat asunnosta täyden markkinahinnan mutta sä haluat että mies maksaa sen sulle eikä asuntoa saa myydä? Mitäs jos sä ostat sen asunnon täydellä markkinahinnalla?
Tätä olen ehdottanut. Lain mukaanhan minun pitäisi se saada lunastaa, koska tarjoan korkeamman hinnan. Ja omistan isomman osuuden. Ääritapauksessa pesänjakajan voi maksaa, ja hän vie asunnon pakkomyyntiin. Nyt vaan tarvitaan jokainen kymppitonni, että saa uuden asunnon ostettua. Ei olisi mitenkään varaa asianajajapalkkioihin tai pesänjakajiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että mies on syvästi loukkaantunut ja hyökkää, kun ei muuta osaa. Mutta, hänen tunteensa ja toimintansa ei ole sinun vastuullasi. Voit toki kysyä, millä järjestelyllä hän olisi tyytyväinen. Olisiko tämä järjestely hänestä aidosti tasapuolinen teille molemmille ja sellainen jonka pohjalta voitte jatkaa hyvässä yhteisymmärryksessä jaettua vanhemmuutta.
Yritä olla riitelemättä ja hoida kaikki mahdollinen kirjallisesti. Asunnon suhteen tarvitset todennäköisesti asianajajan apua.
Ilmoita nyt ensimmäiseksi kouluun ja päiväkotiin, että lapsia koskevat päätökset toteutuvat vain, kun molemmat ne vahvistavat.
Muutama kuukausi on lyhyt aika. Jos vaan mitenkään taloudellisesti ja henkisesti mahdollista on, anna ajan kulua ja miehen käsitellä eroa. Olisiko pariterapia mitenkään mahdollinen?
Ei ole pariterapia mahdollinen. Sitä ehdotin jo vuosia ennen eroa. Mies ei suostunut. Tai suostui, mutta sitten ei saapunutkaan paikalle. Minä istuin siellä tyhmänä yksin terapeutin kanssa ja jouduin maksamaan istunnot yksin. Kun sitten vuosia olin puhunut, että ero tulee, jos asioista ei voi sopia tai keskustella, niin tein lopullisen päätöksen. Erosta olin puhunut lähes päivittäin viimeisen vuoden, eikä mies ottanut mitään kantaa. Kun lopulta lähdin, mies ei sanonut siihen yhtään mitään.
Hanki asianajaja. Hän osaa kyllä neuvoa kuinka toimia missäkin tilanteessa.