Tuoksu muistosi josta tulee lapsuus mieleen
Kommentit (743)
Vierailija kirjoitti:
Tilli. Kävin lapsena hakemassa pellolta. Munakastikkeeseen.
Meillä laitettiin ruohosipulia tuohon kastikkeeseen. Tillin tuoksu on ihana vieläkin. Ennen sitä laitettiin kurkun säilöntäliemeen ja juhlissa ruisvoikkarin koristeeksi, kananmunasiivujen ja sillin päälle n a m
Luulin pitkään, että sana on kanamuna!
Vierailija kirjoitti:
Märkä asfaltti kesäsateen jälkeen.
Ja myöskin kuuma asfaltti kesähelteillä...
Siinä oli jalkapohjat kovilla - tuntui kuin olisi kävellyt tulisilla hiilillä.
Nivean nestemmäinen deodorantti, mammani ja perjantain saunat yhdessä ♥
Pihasyreenit ja juhannusruusu.
Lapsuuden 🍬🍬🍬 Omar-karkit ja nukkeleikt räsymaton päällä ulkosalla. Silloin, kun kesät kesti i k u i s u u d e n kansakoulun kevätjuhlasta (äidin ompelema mekko ja valkoiset polvisukat) syyskuun koulun alkuun...
Kesätuuli helteellä. Mäntymetsä. Vastapaistettu pulla.
Makuukammarin uunissa tehdyt juustoleivät, kun tultiin koulusta.
Omenoiden tuoksu kyläkaupassa.
Aamukahvin tuoksu, joka leijailee keittiöstä raollaan olevan oven kautta kamariin.
Positiivinen: juuriajetun nurmikon tuoksu yhdessä ruohonleikkurin pakokaasun hajuun.
Negatiivinen: hissin konehuoneen haju
Itse keitetty mansikkahillo.
Ja siinä samalla mummun paistamat letut.
Yhtenä päivänä metrossa oli nainen, jolla oli iso uimalelu mukana ja se muovin tuoksu…vau! Enpä ole tuollaista haistanut sitten lapsuuden.
Atrian Kytösavu meetvursti. Heti tulee mieleen seurakunnan päiväkerho ja eväät (vuodet 1973-75) Isoolla kirkolla.
Rantasaunan tuoksu. Seinillä roikkui vanhoja vastoja, ne toi sinne sellainen vihreän tuoksun. Vuodesta toiseen..
löysin Skotlannista sattumalta sen tuoksuisen kynttilän, edelleen yli 20vuoden jälkeen se on tallessa muovisessa rasiassa. Ja se tuoksuu niin rantasaunalle.. ❤️
Olen jo keski- iän ylittänyt nainen ja äitini on kuollut vuosikymmeniä sitten, kun olin hyvin nuori.
Siivosin aikoinaan äitini kuoleman jälkeen kodistamme hänen vaatteitaan pois laitettavaksi, mutta säästin yhden hänen villatakeistaan ja laitoin sen muovipussin sisään. Meni varmaan kymmenen vuotta, kun löysin tuon pussin varastosta ja avasin sen, siinä oli selkästi tuttu tuoksu ja äiti tuli vahvasti mieleen. Otin villatakin käyttöön ja joskus kun on paha mieli, niin laitan sen päälle, tulee jotenkin lohdullinen olo.
Mitä sitten
Jos peltoni kyntää joku muu
Äestää, kylvää, korjaa
Mitä sitten
Heinä heilimöi, kypsyvä vilja tuoksuu
Mitä sitten
Ettei peltokaan ole minun
On lapsuuteni pelto
On lapsuuteni tuoksu
Kesän tuoksu. Ennen oli ihan karsean hajuista itikkaöljyä. Tosi tehokasta myös. Sen tuoksu yhdistettynä hikiseen ihoon, metsän tuoksu kuusien istutuksessa...
Tykkään kyllä näistä uusista, tehokkaista hyttysaineista...🐜🕷🕸🦋
Auringossa kuumaksi paahtunut vaalea teltta, hyvä tuoksu.